مادران باردار توجه کنند؛ این غذاها تاثیر منفی بر سلامت رشد کودک دارد

sahar.d
عادت‌های غذایی به عنوان یکی از عوامل کلیدی سلامت از زمان تشکیل جنین تا شش سالگی کودکان شکل می‌گیرد. لذا خانم‌های باردار باید توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند.

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه در خصوص زمان شکل‌گیری عادات غذایی در کودکان بیان کرد: این الگوهای غذایی از زمان پیدایش جنین در رحم مادر تا حدود پنج تا شش سالگی در وی تثبیت و نهادینه می‌شود. زنانی که در دوران بارداری از محصولات پروتئینی فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و نوشیدنی هایی مانند نوشابه به صورت بی‌رویه استفاده می‌کنند، احتمال ابتلا به اضافه وزن، چاقی و دیابت بارداری در آن‌ها بیشتر می‌شود.

وی اظهار داشت: زنان باردار با مصرف فست فود و نوشابه‌ها طعم و مزه این مواد غذایی را به فرزندشان می‌شناسانند. در نتیجه به تدریج که کودک بزرگتر می‌شود، تمایلش برای استفاده از این مواد غذایی افزایش پیدا می‌کند.

این متخصص تغذیه افزود: والدین باید به الگوی غذایی خانواده توجه ویژه‌ای داشته باشند تا فرزندشان گرایش شدید به سمت مصرف فست فود‌ها پیدا نکند.

جوزدانی با اشاره به اضافه وزن و چاقی به عنوان مشکل شایع کودکان و نوجوانان عنوان کرد: کودکان از بدو ورود به مدرسه با پیروی کردن از گروه همسالان خود از فست فود‌ها به صورت افراطی استفاده می‌کنند که این امر موجب بروز چاقی‌های شکمی در آن‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: کودکانی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند، از تحرک، نشاط و روحیه خوبی در اجتماع برخوردار نیستند و در معرض بیماری‌های متابولیک، دیابت، اختلالات قلبی و عروقی و کوتاهی قد قرار دارند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: مصرف مداوم و بیش از حد فست فود و نوشابه‌ها با اسیدی کردن محیط بدن مانع از رشد استخوان‌ها می‌شود. از سوی دیگر کودکانی که از نوشابه به صورت بی‌رویه استفاده می‌کنند، از کلسیم کمتری در رژیم غذایی روزانه خود برخوردار می‌شوند.

جوزدانی توصیه کرد: مواد پروتئینی مانند گوشت‌ها حاوی آهن و ویتامین b۱۲ هستند که این ترکیبات نقش موثری در افزایش تمرکز و یادگیری دانش‌آموزان ایفا می‌کند. کودکانی که اشتیاق شدیدی برای مصرف فست فود‌ها دارند، سبزیجات و میوه‌های کمتری در برنامه غذایی روزانه خود میل می‌کنند.

وی بیان کرد: والدین می‌توانند فرزندانشان را به سفارش غذاهایی مانند فیله مرغ کبابی به همراه سبزیجات بدون پنیر اضافی و سیب زمینی سرخ شده، پیتزای مرغ و قارچ یا سبزیجات و ماکارونی و پاستا بدون سُس‌های خامه دار تشویق کنند.

این متخصص تغذیه افزود: سیب زمینی سرخ شده حاوی اسید چرب ترانس بوده که این اسید چرب سبب ایجاد چاقی، اختلالات قلبی و عروقی و پلاک هایی در داخل عروق می‌شود.

جوزدانی عنوان کرد: کودکان برای داشتن رشد قدی مناسب باید مواد لبنی را به میزان ۲ تا سه واحد در طول روز مصرف کنند. همچنین استفاده از مواد پروتئینی (پروتئین حیوانی و گیاهی) که شامل گوشت، تخم مرغ و حبوبات می‌شوند، در وعده‌های ناهار و شام کودکان امری ضروری است.

وی تاکید کرد: ۱۵ تا ۲۰ درصد از انرژی دریافتی کودکان باید از منابع پروتئینی تامین شود. از طرفی ۱۰ درصد از کل چربی روزانه به اسیدهای چرب اشباع اختصاص پیدا می‌کند که افراد می‌توانند این اسیدهای چرب را به طور کامل و کافی از موادی مانند پنیر، شیر کم چرب و گوشت‌ها دریافت کنند.

جوزدانی یادآور شد: کودکان روزانه باید به مدت ۱۵ دقیقه زیر نور خورشید فعالیت بدنی و ورزش کرده تا ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق پوستشان جذب کنند. زیرا افراد برای اینکه دانسیته (چگالی) استخوان بالایی داشته باشند، باید کلسیم و ویتامین D کافی را در طول روز دریافت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برنامه غذایی کودک برای رشد بهتر+ پرهیز غذایی و چه مقدار از چه موادی …

با کدام میان وعده ها رشد کودک شما تمضین شده است؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ