همه نسخه‌های خانگی برای درمان شوره سر

پانته آ توتونپیان
شاید شما هم دائم نگران این هستید که وقتی وارد مهمانی می‌شوید و دیگران پوسته‌های سفید روی لباس‌تان را می‌بینند چه احساسی خواهند داشت. لابد به هزار و یک راه هم متوسل می‌شوید تا از شر برف‌های روی سرتان خلاص شوید اما تا به حال نتیجه‌ای نگرفته‌اید. یکی از اولین راه‌حل‌هایی که برای درمان شوره به ذهن می‌رسد استفاده از شامپوهای ضدشوره است اما باید بگوییم که از بین بردن کامل شوره سر با استفاده از انواع شامپوها و نرم‌کننده‌های مخصوص این کار بسیار دشوار است. با این حال،‌ درمان‌های خانگی در این امر نتیجه بهتری به‌همراه داشته و حتی استفاده زیاد از آنها هم ضرری به‌همراه نخواهد داشت. اگر می‌خواهید موهایی زیبا و بدون شوره داشته باشید نگاهی به این مطلب بیندازید. در اینجا به برخی درمان‌های خانگی طبیعی برای کنترل مشکل شوره سر اشاره می‌کنیم. منبع: ehow

 درمان شوره سر با استفاده از روغن زیتون
مصرف روغن زیتون مزایای زیادی دارد، اما جالب است بدانید که می‌توان از آن برای درمان برخی مشکلات مربوط به مراقبت از موی سر ازجمله خشکی، خارش پوست سر و شوره آن هم استفاده کرد. روغن زیتون را می‌توان در بسیاری از محصولات مراقبت و درمان مو یافت؛ از انواع صابون‌ها گرفته تا حالت‌دهنده‌ها و نرم‌کننده‌های مو، اما شما به‌راحتی می‌توانید از روغن‌زیتون موجود در آشپزخانه خود برای درمان‌های خانگی بهره‌مند شوید. تنها با دانستن چند نکته و داشتن چند ابزار ساده، می‌توانید با کمک روغن زیتون میزان شوره سر خود را کمتر کنید.

قدم اول: روغن را گرم کنید
پیش از مالیدن روغن به موها آن را روی اجاق گرم کنید. روغن ولرم نسبت به روغن سرد برای درمان پوست خشک و پوسته‌دار، تاثیر بیشتری دارد. برای پیشگیری از سوزاندن دست یا پوست سر از یک دماسنج استفاده کنید.

قدم دوم: موها را آماده کنید
تمام موی خود را پیش از مالیدن روغن زیتون با آب گرم خیس کنید. با خیس کردن موها پیش از افزودن چیزی به پوست سر، از این مسئله مطمئن خواهید شد که این روغن مستقیما به منطقه موردنظر خواهد رسید به‌جای آنکه به سوی پیاز موهای خشک برود. هرچند روغن زیتون هم باعث بهبود موهای خشک و شکننده می‌شود، اما باید آن را روی پوست سر بمالید نه به پیاز مو. چون این پوست سر شماست که احتیاج به آبرسانی و تغذیه دارد.

قدم سوم: به کجاها روغن بزنیم
در‌حالی که روغن زیتون را روی پوست سر می‌مالید، سعی کنید موهای‌تان را کنار بزنید تا دسترسی بهتری به لایه‌های پایین‌تر پوست سر وجود داشته باشد و بتوانید شوره را در تمام قسمت‌های سر با روغن پوشش دهید. از طرفی می‌توانید روغن را در مناطق خاصی که فکر می‌کنید شوره در آنجا بیشتر است، استفاده کنید.

این اشتباه را مرتکب نشوید
 بعد از ماساژ پوست سر با روغن زیتون، سر خود را با حوله‌ای بپیچید و بگذارید تا روغن زیتون به مدت ۳۰‌دقیقه روی آن بماند و به پوست سر و ساقه‌های مو نفوذ کند. بعد از این کار، سراسر مو را با شامپو بشویید. از سشوار کردن خودداری کرده و بگذارید خود مو در هوای آزاد خشک شود چرا‌که استفاده از سشوار منجر به بروز شوره و مشکلات روپوستی می‌شود.

زیاده‌روی نکنید
اگرچه روغن زیتون برای بسیاری از درمان‌های خانگی برای پوست و مو کاربردها و مزایای فراوانی دارد، اما از استفاده زیاد از آن روی پوست خودداری کنید. اگر دیدید بعد از استفاده از آن موهای‌تان حالت چرب یا روغنی پیدا کرده، سعی کنید آن را تنها به پوست سر خود بمالید.

با لیمو شوره را بکشید
محصولات درمانی مختلفی برای شوره در فروشگاه محل‌تان وجود دارد، اما اکثر آنها گران بوده و حاوی مواد شیمیایی ناملایمی هستند. برخی محصولات هم می‌توانند باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی مو شوند که پوست سرتان به منظور پیشگیری از ایجاد شوره تولید می‌کند. در این میان، استفاده از لیمو یکی از روش‌های درمان طبیعی برای شوره بوده و استفاده از آن ساده،‌ ارزان و مفید است. برای استفاده از آن به این موارد نیاز دارید:
یک‌ عدد لیموی تازه
دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل
یک عدد دستمال 
سه قاشق غذاخوری پودر حنا
یک عدد تخم‌مرغ
1- در یک لیوان آب، عصاره یک لیموی تازه را بگیرید. موهای‌تان را خیس کرده و آن را بچلانید تا آب اضافه‌اش گرفته شود. 
پوست سر خود را برای چند دقیقه با پوست لیمو مالش داده و موهای‌تان را با عصاره لیمو و مخلوط آب بشویید. 
برای زیبایی و داشتن موهای بدون شوره از این روش به شکل هفتگی استفاده کنید.
2-  فنجان آب را گرم کرده و عصاره لیمو را به‌همراه دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل به آن بیفزایید. موهای‌تان را بشویید و با این ترکیب موها و پوست سرتان را ماساژ دهید. در مرحله بعد، مایع اضافی را از موهای‌تان گرفته و سرتان را با دستمالی ببندید و بگذارید یک شب تا صبح به این حالت بماند. صبح که بیدار شدید موهای‌تان را شست‌وشو دهید. این کار را دو بار در ماه انجام دهید.
3-  سه قاشق غذاخوری از پودر حنا و یک عدد تخم مرغ و عصاره لیموی تازه را با هم ترکیب کرده تا حالت خمیری پیدا کند. سپس آن را روی پوست سرتان گذاشته و به آرامی بمالید و بگذارید ۱۵دقیقه روی آن بماند. این روش درمان طبیعی را می‌توانید برای درمان شوره سر به شکل هفتگی انجام دهید. 

  ویتامینB را چک کرده‌اید؟
شوره سر علل متعددی دارد و در بسیاری از موارد این علل با کمبود برخی ویتامین‌ها خصوصا ویتامین‌های  گروهB مرتبط است. اگر مشکل شوره سرتان با استفاده مکرر از درمان‌های خانگی که درباره‌اش صحبت کردیم از بین نرفت، بهتر است هر روز یک قرص مکمل مولتی‌ویتامین استفاده کنید تا ویتامین‌های لازم برای بدن‌تان تامین شود.

علت را در سفره بجویید
برای درمان شوره بهتر است عادت‌های غذا خوردن خود را تغییر دهید. اگر سیستم گوارش بدن‌تان سالم باشد، در ظاهر خود را نشان خواهد داد. یک رژیم غذایی متعادل که حاوی سبزیجات خام و میوه‌هاست بعد از مدتی باعث کنترل میزان شوره سرتان می‌شود. برخی افرادی که از مشکل شوره رنج می‌برند می‌گویند که تنها خوردن میوه به مدت سه روز در هفته به درمان شوره کمک می‌کند.

چند وعده آرامش لطفا!
یکی از مهم‌ترین عواملی که کمتر به آن توجه دارید اما می‌تواند باعث شوره سر شود آرامش است. چه این مسئله را باور داشته باشید یا نه، استرس و تشویش می‌تواند منجر به بروز شوره شود. سعی کنید به اندازه بخوابید و زیاد نگران چیزهای پیش پا افتاده نباشید.

-شوره سر مسری است، بنابراین نکته مهم در این است که از برس، شانه، بالش یا حوله مشترک استفاده نکنید.
-موی خیس را با کش نبندید، چرا‌که مانع از خشک شدن درست پوست سر شده و به شوره می‌انجامد. 
-شستن مو با آب داغ باعث از بین رفتن تدریجی روغن‌های طبیعی مو شده و به بروز شوره خشک توام با خارش می‌انجامد. همیشه موهای‌تان را با آب ولرم بشویید و از مصرف محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی قوی  هستند خودداری کنید چرا‌که به روغن‌های طبیعی محافظ پوست آسیب زده و pH طبیعی آن را به هم می‌زند. 

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ