چرا بعضی افراد با خوردن شیر دچار اسهال می شوند

a.mahammadi
اغلب میوه‌ها و سبزیجات، حاوی فیبر بوده و در نتیجه، ملین هستند و با ایجاد گاز و افزایش حجم مدفوع و حرکات اصطلاحاً دودی روده، به دفع بهتر و بهبود یبوست کمک می‌کنند؛ اما شیر فاقد مواد فیبری است؛ بنابراین، آیا می تواند ملین باشد و به لینت مزاج کمک کند؟

 بسیاری از افراد با خوردن شیر دچار اسهال می شوند و از این نوشیدنی به جهت ملین بودن استفاده می کنند اما در مقابل، کسانی هم هستند که نوشیدن شیر باعث لینت مزاجشان نمی شود و کمکی به رفع یبوست آنها نمی کند.
لازم است بدانید شیر اثر چندانی بر رفع یبوست ندارد و دلیل این‌که برخی افراد پس از مصرف شیر به دفعات دچار اسهال یا لینت مزاج می‌شوند، آن است که بدنشان به دلیل کمبود آنزیم لاکتاز، توانایی هضم قند لاکتوز موجود در شیر را ندارد و به همین سبب پس از نوشیدن شیر دچار علایم ناشی از حساسیت به لاکتوز می شوند. یکی از نشانه‌های چنین حساسیتی نیاز به بیرون‌روی‌ مکرر یا به بیان دیگر بروز اسهال در آنهاست.
فرقی ندارد که شیر، گرم استفاده شود یا سرد؛ چرا که برخی افراد معتقدند شیر سرد ملین و شیر گرم یبوست‌آور است یا بالعکس. این موضوع به تفاوت‌های فردی و بیولوژیکی بدن افراد مربوط می شود و نمی‌توان گفت که گرم بودن یا سرد بودن شیر بر همه افراد اثری مشابه دارد.
فیبرهای خوراکی نقش دوگانه ای دارند؛ هم می توانند سبب لینت مزاج شوند و هم می توانند جلوی بیرون‌روی را بگیرند. در واقع، فیبرها در سیستم گوارشی مانند اسفنج عمل می‌کنند، ابتدا مقداری آب را در خود جمع می‌کنند و در نتیجه در شروع اسهال می توانند با کمک به تجمع آب در بدن از خروج آب دفعی بکاهند؛ اما وقتی میزان دریافت آب بیش از اندازه زیاد شود، فیبرها شروع به پس دادن آب به سمت روده‌ها می‌کنند و باعث لینت مزاج می شوند. بنابراین، نوشیدن آب بخصوص آب ولرم همراه با مصرف میوه ها و سبزیجات فیبری، کمک شایانی به رفع یبوست می کند.
لازم است به یاد داشته باشید که مصرف فیبرهای غذایی در زمان ابتلا به اسهال‌های شدید، باعث تشدید علایم و وخامت حال بیمار می شود. در چنین شرایطی باید به مراکز درمانی مراجعه کرد تا علت اصلی بروز اسهال مشخص و درمان شود.

آیا فکر می کنید به شیر حساسیت دارید؟ با علائم آن آشنا شوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ