توصیه هایی در رابطه با مصرف قره قوروت

samiira
قره‌ قوروت یکی از فرآورده‌های فرعی شیر است که به روش سنتی از کشک تولید می‌شود. هر 100 گرم قره ‌قوروت حاوی240 کیلوکالری انرژی است که می‌تواند بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه را تامین کند.

 قره ‌قوروت حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی است. پروتئین موجود در این فرآورده نقش ساختاری و استحکامی در بدن (به ویژه عضلات) دارد و به رشد و نمو کمک می‌کند.

قند موجود در قره قوروت از نوع لاکتوز است که از بهترین قندهای طبیعی می‌باشد و انرژی کمتری نسبت به قند معمولی دارد. لاکتوز در طی فرآیند تولید قره قوروت شکسته شده و به قند ساده‌تر تبدیل می‌شود، بنابراین مصرف قره قوروت برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز شیر می‌باشند، مشکلی ایجاد نمی‌کند. از مهم‌ترین خواص قره قوروت، درصد پایین چربی آن است که این محصول را به یک محصول رژیمی برای افراد دچار اضافه وزن و چربی خون بالا تبدیل کرده است.

قره قوروت مانند سایر فرآورده‌های لبنی، حاوی کلسیم است. کلسیم از نرمی استخوان در کودکان و پوکی استخوان در بزرگسالان پیشگیری می‌کند و باعث استحکام دندان‌ها و تنظیم رشد و تقسیم سلول‌های پوششی لوله گوارش می‌شود.

قره قوروت حاوی ویتامین D نیز می‌باشد. این ویتامین باعث افزایش جذب کلسیم در بدن می‌شود، در نتیجه از عوارض کمبود کلسیم پیشگیری می‌کند. همچنین از ابتلا به سرطان روده بزرگ نیزجلوگیری می‌کند.

سایر املاح و مواد مغذی موجود در این فرآورده نیز در فعال‌سازی آنزیم‌ها و ویتامین‌ها و مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی نقش موثری دارند. 

از آنجایی که قره‌قوروت حاوی اسیدهای آلی می‌باشد، ضدعفونی‌کننده لوله گوارش است، زیرا باعث جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در لوله گوارش می‌شود. 

اگر قره‌قوروت کشک را نگیرند، میزان اسید لاکتیک و کلسیم کشک بیشتر و مزه آن ترش‌تر می‌شود.

توصیه‌ها
1- از آنجایی که ممکن است به منظور ایجاد طعم و جلوگیری از رشد برخی میکروب‌ها، به فرآورده‌هایی نظیر کشک و قره‌قوروت، میزان زیادی نمک اضافه شود، مصرف اینگونه محصولات به افراد دچار پرفشاری خون توصیه نمی‌شود.

2- در حال حاضر برخی از قره‌قوروت‌ها به صورت سنتی و در شرایط غیربهداشتی تهیه و بسته‌بندی می‌شوند. مصرف فرآورده‌های غیرپاستوریزه منجر به بروز بیماری‌های گوارشی و مسمومیت می‌شود.      

3- هنگام خرید چنین محصولاتی حتما به تاریخ انقضای محصول توجه کنید.

4- زیاده‌روی در مصرف این فرآورده، به دلیل محتوای اسید آن، منجر به ضعف عمومی بدن شده و توصیه نمی‌شود.

عوارض مصرف شیر با قره قروت یا زغال اخته

منبع: بهداشت نیوز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ