سوشی بخوریم یانه؟!

toranj
پزشکان انگلیسی در پژوهشی جدید درباره مصرف بیش از حد غذای معروف ژاپنی با نام "سوشی" هشدار دادند، چرا که بین خوردن این غذا و بروز انواعی از "کرم های کشنده" در داخل روده که ممکن است منجر به مرگ شود، ارتباط زیادی وجود دارد.

این پزشکان تصریح کردند، ماهی پخته نشده (خام) حاوی کرم های کوچک بسیاری است که در هنگام خوردن، شخص را در معرض ابتلا به بیماری انگلی ” آنیساکیاسیس” قرار داده و سلامتی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. این عاملی است که علائم معده شدید، استفراغ و تب و درد را بدنبال دارد.

آنیساکیاسیس یک بیماری انگلی است که در اثر هجوم کرم آنیساکید به معده و روده منتقل می‌شود. عفونت ناشی از این انگلها در انسان، در اثر هضم ماهی و آبزیان خام یا نیم پخته به وجود می آید.

بر اساس تحقیقاتی که در نشریه پزشکی بریتانیا منتشر شده افزایش عفونت‌های انگلی ممکن است مرتبط به عادات تغذیه‌ای و افزایش محبوبیت بیش از پیش سوشی در کشورهای غربی باشد.

به گفته پزشکان، افرادی که به حساسیت معده دچارند و از مشکلات گوارشی رنج می برند ممکن است با ابتلا به این بیماری با مشکلات بیشتری از جمله نارسایی در ضربان قلب و سیستم تنفسی مواجه شوند به حدی که منجر به مرگ شود.

به گفته دیلی تلگراف، کارشناسان به تازگی مردی ۳۲ ساله را در لیسبون پایتخت پرتغال تحت مداوا قرار دادند که جدار روده اش را لارو انگل پوشانده بود.

این مرد به مدت یک هفته از معده درد، حالت تهوع و و تب رنج می برد. آزمایش خون او نشان داد که دارای عفونت خفیفی است.

اما هنگامی که گفت اخیرا سوشی خورده، پزشکان شک کردند که شاید مبتلا به آنیساکیاسیس باشد.

پزشکان بعد از انجام آندوسکوپی، یعنی با وارد کردن یک لوله باریک و انعطاف‌پذیر با دوربینی بر یک سر آن، انگلی را مشاهده کردند که به قسمت متورم روده مرد مبتلا چسبیده بود.

سپس با استفاده از تور مخصوص کرم را از جداره روده جدا کردند. به گفته گروه پزشکی در بیمارستان مرکزی لیسبون علائم بیماری فورا از بین رفت.

“جوانا کرمو”، متخصص بیماری های دستگاه گوارش در بیمارستان “آنتونیو اگاس مونیس” شهر لیسبون گفت: اروپایی ها به علت عادات غذایی به ویژه بیمارانی که سابقه خوردن ماهی خام دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آنیساکیاسیس قرار دارند.

در همین حال پزشکان هشدار دارند که علائم این بیماری در کشورهای غربی نیز به طور فزاینده ای تشخیص داده شده است.

پزشکان توصیه می‌کنند که محتوی شکم ماهی خالی شود و سپس به مدت دست کم ۴ روز در فریزر بماند.

آنها همچنین توصیه کرده‌اند که ماهی قبل از خوردن باید کاملا پخته شود.

اگر چه بیشتر مردم بر این باورند که “سوشی” رژیم غذایی کم کالری است اما برخی تحقیقات نشان داده است که سوشی برای کسانی که به سلامتی خود اهمیت می دهند، غذای “بدی” به شمار می آید. افرادی که به طور منظم “سوشی” می خورند بیشتر با خطر ابتلا به بیماری های قلبی روبرو هستند.

گفتنی است، میزان درآمد رستوران هایی که در انگلیس سوشی سرو می کنند بیش از 68 میلیون پوند برآورد می شود.

منبع: رکنا

آیا خوردن سوشی باعث بیماری انگلی می شود؟

همه چیز درباره سوشی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ