همه عادت‌هایی که شما را کچل می‌کند و شما نمی‌دانید!

پانته آ توتونپیان
شاید ساده به نظر بیاید: می‌روید داخل حمام، کمی شامپو کف دست‌تان می‌ریزید و موها را کف‌مالی می‌کنید. اما قضیه به همین سادگی هم نیست! کارهایی هست که خیلی‌ها انجام می‌دهند و نمی‌دانند چه آسیبی به موهای‌شان می‌زنند! در قدم اول باید جنس موهای‌تان را شناسایی کنید. یعنی ببینید موهای‌تان ضخیم است یا نازک، زبر است، فر دارد یا خیلی گزینه‌های دیگر. ضمن اینکه باید پوست سرتان را بشناسید. می‌دانید پوست‌تان به چه محصولاتی خوب واکنش نشان می‌دهد یا واقعا داخل شامپویی که هر روز به موهای‌تان می‌زنید، چه چیزی وجود دارد؟ خیلی چیزهای دیگر هم هست که نباید موقع شستن موها انجام دهید تا موهای‌تان آسیب نبیند و کچل نشوید! پس این مطلب را بخوانید و ببینید کجای کار را اشتباه می‌روید. منبع: Timesofindia ترجمه:آوش نوش‌آذر

ریزه‌کاری‌های مویی!
اول از همه باید ساختار مو و جنس موهای‌تان را بشناسید تا بتوانید آنها را به بهترین شکل نگهداری کنید، بنابراین خوب است به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید و کمی در این مورد اطلاعات بگیرید.
در ضمن، همیشه نحوه مصرف درج شده روی بطری شامپو را با دقت بخوانید؛ خیلی‌ها فکر می‌کنند این کار اصلا لزومی ندارد اما بعضی شامپوها با انواع دیگر متفاوت هستند و دستور استفاده‌شان هم فرق دارد.
غیر از دستور مصرف، محتویات شامپو را هم بررسی کنید. مسلما همه چیزهایی که داخل شامپوها هستند، برای موهای شما خوب نیست. لیمو و نعناع از آن دست موادی هستند که بعضی‌ها به‌ آنها آلرژی دارند. برخی مواد شیمیایی افزوده شده به شامپو هم می‌تواند برای بعضی‌ها خطرناک باشد. پس اگر پوست حساسی دارید و مستعد آلرژی هستید، حتما در این مورد با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

چقدر شامپو بزنید؟
اگر احساس می‌کنید هر روز باید حمام کنید، سعی کنید هربار شامپو نکنید؛ شاید برای‌تان سخت باشد یا خلاف عادت‌تان باشد اما آب به تنهایی هم می‌تواند حس تازگی را به شما و موهای‌تان بدهد. با این کار آلودگی روی موها بدون پاک کردن یا خشک کردن پوست سر، از بین می‌رود. آخر حمام‌تان، کمی نرم‌کننده به ساقه موها مالیده و بعد از خشک کردن آنها، از تر و تازگی‌تان لذت ببرید.

زیادی شامپو نزنید 
 خیلی‌ها دستور مصرف را فراموش می‌کنند و مقدار زیادی شامپو روی موهای‌شان می‌ریزند. تکرار این کار در طولانی‌مدت، باعث می‌شود هر بار مقداری شامپو روی موها و کف سرتان بماند و بعد از مدتی همین باقی‌مانده شامپوها روی هم جمع شده و مانع تنفس پوست کف سر و به خطر افتادن موهای‌تان شود.
اگر موهای چربی ندارید، روزانه ورزش نمی‌کنید، در فصولی که هوا معتدل یا خنک است، می‌توانید ۵ روز یک‌بار موهای‌تان را شامپو کنید؛ بیشتر از این مقدار می‌تواند باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست سر و موها شده، آنها را خشک و وزوزی کند.
اگر مدام موهای‌تان را بلوند می‌کنید، باید به نوع شامپوی انتخابی‌تان توجه ویژه‌ای داشته باشید. بلوندها باید از شامپوهای روشن‌کننده و درخشان‌کننده (clarifying shampoo) استفاده کنند چون موهای‌شان خلل و فرج بیشتری دارد و به همین دلیل آلودگی (آلودگی هوا، کلر استخر، باقی‌مانده مواد آرایشی مو، شامپو و…) بیشتری روی آنها باقی می‌ماند که به این ترتیب باید تمیز شوند.

زیادی می‌شویید یا کم؟!
 هنوز فکر می‌کنید مثل قدیمی‌ها نباید هر روز موهای‌تان را بشویید؟! فراموشش کنید. خیلی ساده است «هر وقت نیاز است، بشوییدشان!»  اگر ورزش می‌کنید یا پوست چربی دارید، می‌توانید روزانه موهای‌تان را بشویید؛ اشکالی ندارد. به گفته «امی آبرامیت»، متخصص زیبایی و مدیر خلاق سالن زیبایی «ماکسین» در شیکاگو، اگر هم دو، سه روز می‌توانید بدون حمام کردن سر کنید که چه بهتر! البته همان‌قدر که فاصله داشتن بین حمام کردن‌های‌تان خوب است، این مدت نباید طولانی‌تر از ۵روز شود. این نکته را هم به خاطر بسپارید که فصل‌ها هم در فاصله بین شامپو کردن موها تاثیرگذار است. هوای سرد و خشک زمستان به شما اجازه می‌دهد روزهای بیشتری بدون شامپو کردن موها روزگار بگذرانید اما هوای گرم و مرطوب تابستان باعث می‌شود موها به دفعات شست‌وشوی بیشتری نیاز داشته باشند.

آب داغ مصرف می‌کنید؟
 کسانی که دوست دارند موهای‌شان حسابی تر و تمیز شود، باید دمای آب را گرم نگه دارند. گرمای آب باعث باز شدن کوتیکل‌های مو شده، قدرت نفوذ شامپو بیشتر می‌شود. حالا اگر می‌خواهید موهای‌تان براق و بدون وز باشند، بعد از اتمام کار شست‌وشوی موها، دمای آب را رو به خنک ببرید تا کوتیکل‌های مو بسته شوند. البته مواظب باشید برای گرم کردن دمای آب افراط نکنید که به گفته آبرامیت، آب داغ باعث خشک شدن موها و همچنین پوست می‌شود.

موهای‌تان را خیس نمی‌کنید؟
قبل از شامپو کردن موها حدود ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه زیر دوش بایستید و اجازه دهید قطرات آب از لابه‌لای موها عبور کرده و کف سر و تمام تارهای مو را تمیز کنند. به گفته آبرامیت، باید به آب زمان دهید تا تمام باقی‌مانده اسپری و ژل مو را پاک کند و آنها را برای شامپو آماده کند. در ضمن، شاید گفتنش مسخره باشد اما لطفا دقت کنید تا تمام ذرات شامپو و نرم‌کننده از روی موهای‌تان پاک شود. اگر موهای‌تان زیادی صافند و دور صورت‌تان می‌ریزد یا کف سرتان دچار حساسیت شده، به احتمال زیاد شامپو یا نرم‌کننده را زیر دوش، کامل نشسته‌اید!

درست انتخاب نمی‌کنید؟
یادتان باشد شامپوهای حجم‌دهنده، فرمولاسیون سبک‌تری دارند و حاوی مرطوب‌کننده کمتری هستند. بنابراین موها را کمی وزوزی می‌کنند. در مقابل، فرمول‌های آبرسان، حاوی روغن‌هایی هستند که ساقه‌ها را حسابی تغذیه کرده اما آنها را سنگین هم می‌کنند. اگر دنبال گزینه‌ای می‌گردید که با موها ملایم‌تر باشد، شامپوهایی که برای موهای رنگ‌شده طراحی شده‌اند، گزینه‌های مناسبی هستند. این شامپوها کوتیکل مو را آنچنان باز نمی‌کند، بنابراین پاک‌کننده ملایم‌تری محسوب می‌شوند. 

 بی‌قاعده می‌شویید؟!
شستن موها با شامپو و همین‌طور استفاده از نرم‌کننده، آداب و اصول خودش را دارد. صرف‌نظر از اینکه چه شامپویی استفاده می‌کنید، سعی کنید روی ریشه‌ها تمرکز کنید. مقدار شامپویی که از روی ریشه روی ساقه‌ها سرازیر می‌شود، برای‌شان کافی خواهد بود. برعکس این کار را در مورد نرم‌کننده انجام دهید: فقط روی ساقه موها بمالید. 
آبرامیت می‌گوید: «اینجا بیش از هر نقطه دیگری به نرم‌کننده نیاز است. هیچ نیازی نیست که ریشه‌ها را آغشته کنید که فقط باعث چرب شدن موهای‌تان می‌شود.» عملیات مالیدن نرم‌کننده را از نوک موها آغاز کرده و آرام تا نیمه ساقه‌ها پیش‌روی کنید؛ بالاتر نروید که هیج نیازی نیست.

 سرتان را ماساژ نمی‌دهید؟
باید شامپو را بی‌هدف روی موها بمالید؛ بهتر است با نوک انگشتان و با حرکات چرخشی، از روی خط رویش موهای‌تان شروع کرده و به سمت پایین مو و پشت گردن بروید. به گفته آبرامیت، ماساژ نه تنها کمک به تشکیل کف درست و حسابی و تمیز شدن موها می‌کند که با تحریک پوست سر، در طولانی‌مدت باعث رشد سالم موها می‌شود؛ ضمن اینکه حس خوبی به شما می‌دهد!

منبع: مجله ی سیب سبز 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ