۸ واقعیت جالب و باور نکردنی در مورد بدن مردان که نمیدانستید!

toranj
بدن مردان در درون خود چندین راز عجیب نهفته دارد. به عبارت دیگر بدن مرد دارای خصوصیاتی است که شاید نه تنها برای زنان بلکه حتی برای خود مردان نیز ناشناخته باشند. در ادامه ی این مطلب قصد داریم پرده را از روی بعضی از این ویژگی های جالب و منحصر به فرد کنار بزنیم به نحوی که دید جدیدی نسبت به بدن مردان پیدا خواهید کرد. برای فهمیدن این خصوصیات جالب با ادامه ی متن همراه باشید.

۱- فرآیند پیر شدن آهسته
صورت یک مرد جوانی و شادابی خود را بسیار بیشتر از صورت یک زن حفظ می کند. دلیل این موضوع این است که پوست مردان تمرکزش بر روی کلاژن را با بالا رفتن سن با شدت بسیار کمتری نسبت به زنان از دست می دهد، بدین معنی که پوست مردان در برابر چروکیدگی و شل شدن مقاومت بسیار بیشتری دارد. با این وجود، از آن جا که مردان نسبت به زنان به میزان کمتری از پوست و به خصوص پوست صورت خود مراقبت می کنند بیشتر از زنان نیز در معرض شرایط آسیب رسان بیرونی قرار خواهند داشت که این موضوع برتری طبیعی پوست آنان را از بین می برد.
۲- توانایی ترشح  کردن شیر
بله درست خوانده اید! مردان نیز غددی دارند که می توانند شیر تولید کنند. اما تولید شیر در سینه های مرد نوعی ناهنجاری در بدن او محسوب خواهد شد. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی هورمون پرولاکتین در بدن مرد تولید شود. افزایش هورمون پرولاکتین می تواند در نتیجه ی مصرف داروهای خاصی برای تحریک قلب، نارسایی در غده هیپوفیز و هیپوتالاموس، مصرف مواد مخدر یه به دلیل گرسنگی مفرط باشد.
۳- طاسی
ژن های طاسی ژنتیکی منحصراً توسط کروموزوم های X مادر منتقل می شوند اما این فاکتور را نمی توان تنها علت طاسی در مردان دانست زیرا عوامل دیگری نیز در این امر دخالت دارند. اگر پدر طاس باشد احتمال این که فرزند پسر او نیز طاس شود ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت. فعالیت های هورمون های مردانه نیز بر فولیکول های مو تاثیر گذاشته که به تریج بدن توانایی خود در تولید موهای جدید را از دست می دهد. استرس و رژیم غذایی ناکافی نیز به مقدار قابل توجهی احتمال طاس شدن را افزایش می دهند.
۴- سندروم درد قبل از قاعدگی
شاید باور نکنید اما ۲۶ درصد از مردان نیز شرایطی مشابه سندروم پیش ماهانگی را تجربه می کنند. در این ایام مرد بسیار حساس، عصبانی و گرسنه است و حتی ممکن است درد شکمی را نیز حس کند. در این شرایط مرد نیز تجربیاتی مانند زنان در روزهای پیش از قاعدگی خواهد داشت.
۵- منشاء زنانه
تمامی انسان ها در ابتدای لقاح تخمک و اسپرم تا مدتی همه یکسان بوده و به عنوان جنس مونث شناخته می شوند. کروموزوم های X و Y مسئول مشخص کردن جنسیت نوزاد هستند. اگر در دوران شگل گیری نطفه دو کروموزوم X به هم بپیوندند جنسیت نوزاد زن و اگر یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y با هم جفت شوند جنسیت نوزاد مرد خواهد بود. در طول ۵ یا ۶ هفته ی اول لقاح کروموزوم Y غیرفعال است و بعد از این که شروع به فعالیت کرد جنسیت جنین به سمت زنانگی خواهد رفت.
۶- پوست ضخیم
هورمون مردانه تستوسترون باعث می شود که پوست مرد ضخیم تر باشد. بدین ترتیب پوست مردان معمولا ۲۵ درصد ضخیم تر از پوست زنان خواهد بود. با این وجود، با بالا رفتن سن پوست مردان نازک تر خواهد شد اما ضخامت پوست زنان تا زمان یائسگی تغییر نخواهد کرد.
۷- غده ی موسوم  به «سیب حضرت آدم»
آیا می دانستید که کاربرد غده ی موسوم  به «سیب حضرت آدم» (Adam’s apple) که در زیر گلو قرار دارد چیست و چرا این برآمدگی در مردان بزرگ تر از زنان است؟ این برآمدگی در زنان بسیار کوچک بوده و از غضروف تیروئید به وجود می آید که تنها استفاده ی ان مراقبت از تارهای صوتی است. همچنین غضروف تیروئید در بلندتر بودن و زمخت تر بودن صدای افراد تاثیر دارد. در دوران نوجوانی، زاویه ی این برآمدگی با تغییرات غضروف حلق در ارتباط است که به شکل گیری غده ی «سیب حضرت آدم» منجر شده و صدای متمایز مرد را باعث می شود. این زاویه در مردان کوچک تر از زنان است که باعث شده حلقوم آن ها بزرگ تر و صدایشان بم تر باشد.
۸- درک رنگ ها

مردان طیف های رنگی بسیار کمتری را نسبت به زنان تشخیص می دهند و دلیل این امر نیز بسیار ساده است. درک و تشخیص رنگ توسط سلول های مخروطی شبکیه انجام می گیرد. اطلاعات مربوط به این سلول ها در کروموزوم های X قرار دارد و از آن جایی که زنان دو کروموزوم X دارند تعداد سلول های مخروطی شبکیه ی آن ها طبیعتاً ۲ برابر مردان خواهد بود.

منبع: روزیاتو

چهار نکته درباره‌ی سرطان تخمدان که نمی‌دانستید

۸ چیز عجیب که نمی‌دانستید پیرتان می‌کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ