برای داشتن استخوانهای مقاوم از این ویتامین غافل نشوید!

faateme1366
یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: ویتامین D با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند.

دکتر حسن گنجی‌زاده زواره با بیان اینکه ویتامین D یکی از ویتامین‎های لازم برای بدن است که محلول در چربی است، اظهار کرد: ویتامین D به رشد و استحکام استخوان‏‌ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.

وی با تاکید براینکه این ویتامین با افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژن‌های هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند، افزود: منبع اصلی دریافت ویتامین D به جز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی نظیر ماهی ساردین و شیر٬ نور آفتاب است.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه کمبود این ویتامین باعث پوکی استخوان در کهنسالی می‌شود، اضافه کرد: این ویتامین به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. همچنین در کودکان کمبود ویتامین D باعث مشکلات استخوانی نظیر نرمی استخوان خواهد شد.

گنجی‌زاده زواره گفت: سطوح پایین ویتامین D می‌تواند اثرات فراتری از استخوان افراد را داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد کمبود این ویتامین، خطرات بیماری‌های قلبی و ابتلا به افسردگی را افزایش و منجر به بروز آسم شدید می‌شود.

وی با تاکید براینکه ویتامین D بسیار ضروری برای سلامت پوست است، یادآور شد: دریافت این ویتامین از طریق آفتاب باعث بروز سرطان می‌شود؛ چرا که اشعه ماوراء بنفش که منجر به تحریک سلول‌ها برای تولید ویتامین D می‌شود عامل اصلی ابتلا به سرطان پوست  تشخیص داده شده و افرادی که پوست تیره‌تری دارند سخت‌تر ویتامین D را جذب می‌کنند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین D بر تمام گروه‌ها، نوجوانان، کودکان، بزرگسالان و نوزادان تاثیر می‌گذارد، گفت: همچنین افرادی هستند که سن بالای 50 سال دارند، چاق هستند، داروی خاصی مصرف می‌کنند یا اختلالات گوارشی دارند بیشتر در معرض خطرند. این افراد باید مصرف ماهی قزل‌آلا و تخم‌مرغ خود را افزایش دهند.

گنجی‌زاده زواره با اشاره به اینکه ترکیبی از فشار خون بالا و کمبود ویتامین D می‌تواند کشنده باشد، تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به فشارخون هستند و کمبود ویتامین D دارند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی هستند.

وی با بیان اینکه کمبود این ویتامین می‌تواند یک اخطار در زنان برای ابتلا به سرطان پستان باشد، خاطرنشان کرد: سرطان روده بزرگ و پروستات هم می‌تواند به دلیل کمبود ویتامین D باشد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم افزود: کمبود ویتامین D به خصوص در افراد مسن‌تر باعث می‌شود غدد پاراتیروئید هورمون‌های بیشتری تولید کند و سطح پایین این ویتامین و سطح بالای هورمون‌های پاراتیروئید به شدت به افسرگی وابسته است.

گنجی‌زاده زواره تاکید کرد:پس از یائسگی بسیاری از زنان دچار افزایش وزن می‌شوند، اما مصرف مکمل‌ها، ویتامین دی و کلسیم ممکن است افزایش وزن را آهسته‌تر کنند. همچنین مصرف ویتامین D در کودکان باعث می‌شود کمتر در معرض ابتلا به دیابت قرار گیرند؛ کودکان مبتلا به آسم در زمان کمبود ویتامین D فورا بستری می‌شوند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم یکی از راه‌های دریافت ویتامین D  را استفاده از آن در رژیم غذایی ذکر کرد و با بیان اینکه بسیاری از شیرها و آب پرتقال‌ها با این ویتامین غنی می‌شوند، اظهار کرد: ماهی آزاد، ماهی تن و ماهی‌های چرب، تخم مرغ،‌ پنیر، جگر گاو، مارگارین، ماست و پنیر، روغن کبد ماهی منبع غنی از ویتامین D هستند، اما پنیر و بستنی حتما باید روی برچسب‌شان غنی بودن ویتامین D ذکر شده باشد.

گنجی‌زاده با اشاره به اینکه اکثر قرص‌های مکمل حاوی ویتامینD هستند، اضافه کرد: ویتامین D3 تا سه برابر در بالا بردن سطح ویتامین D موثر است.

وی با بیان اینکه چه میزان ویتامین D در روز نیاز داریم؟ افزود: این میزان بستگی به سن و فعالیت افراد در طول روز دارد، اما میزان مجاز توصیه شده 600 واحد در روز برای بزرگسالان تا سن 70، 800 واحد است.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به دوز مصرف ویتامین D برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، گفت: شیر مادر خود یک منبع غنی از ویتامین D است، اما دریافت آن باید حداکثر تا 400 واحد در روز باشد.

وی با بیان اینکه داروهای استروئیدی می‌تواند با ویتامین D ناسازگار باشد، بنابراین حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید، تاکید کرد: مصرف روزانه 4000 واحد از ویتامین D امن است، اما مصرف بیشتر از آن به کلیه‌ها آسیب می‌رساند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ