کتک زدن و تنبیه بدنی در کاهش رفتار ناشایست کودک موثر نیست!!

sahar.d
کتک زدن و تنبیه بدنی کودک نه تنها در کاهش رفتارهای ناشایست او مؤثر نیست بلکه موجب افزایش پرخاشگری وی می‌شود.

ناهید ازغندی روان‌شناس کودک اظهار داشت: پرخاشگری کودک و کتک زدن اطرافیان یکی از ناهنجاری های رفتاری در دوران کودکی است که با بکارگیری روش‌هایی از جمله ابراز محبت به کودک و تشویق وی به ایجاد یک رابطه مناسب با اطرافیان و همسالان از سوی والدین می تواند در کاهش این رفتار تاثیر گذار باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: به یاد داشته باشید که بیش از اندازه برای کارهای کم اهمیت بر کودک فشار نیاورید که باعث رنجش و در نتیجه مخالفت وی می‌شود، زیرا درگیری های کوچک و مکرر باعث کاهش جایگاه والدین در نظر فرزند می‌شود و کودک همواره دیدی خصمانه نسبت به آنان خواهد داشت.

ازغندی بیان کرد: هرگز اجازه دیدن کارتون و یا انجام بازی هایی که در آن اعمال زور و رفتارهای پرخاشگرانه وجود دارد را به کودک خود ندهید و سعی کنید شرایطی که موجب این رفتار در وی می شود را از بین ببرید.

این روان‌شناس کودک در ادامه اضافه کرد: مراقب رفتارهای خود در برابر فرزندتان باشید و از کتک زدن او بپرهیزید زیرا رفتارهای والدین برای کودک الگو است. همچنین انجام گفتگوی صمیمانه و دوستانه با فرزند می تواند نقش موثری در کاهش تنش های رفتاری کودک ایفا کند.

وی افزود: کتک زدن کودک این باور غلط را در وی ایجاد می‌کند که برای جلب موافقت دیگران باید آن‌ها را کتک زند و اجازه دارد با کسانی که از او کوچک‌تر هستند نیر چنین رفتاری داشته باشد و از قدرت خود در جهت منفی استفاده کند.

ازغندی در پایان افزود: از مشکلات این کودکان در دوران بزرگسالی این است که نمی‌توانند از دیگران کلمه «نه» بشنوند یا مخالفت آن‌ها را تحمل کنند و هر گونه مخالفت از جانب همسالان، آن‌ها را وادار به انجام خشونت می‌کند تا با کتک زدن دیگران کار خود را راه بیاندازند و این به عنوان راهی برای حل مشکل خود می دانند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اگر معتقد به تنبیه بدنی هستید این 3 راهکار برای شماست!

کودکان را هرگز تنبیه بدنی نکنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ