نکاتی که در ایام روزه داری باید به آن توجه کنید.

samiira
نیازمندی­های غذایی بدن انسان برای ادامه حیات و استمرار سلامت بایستی با توجه به سن، جنس، وضعیت تن سنجی، میزان فعالیت بدنی و شرایط خاص هر فرد از بابت بیماری­های مبتلا به تامین شود.

هرم غذایی یک الگوی استاندارد است که به این نیاز پاسخ می­دهد. در هنگام روزه­داری نیز رعایت این اصول صدق می­کند اما تقسیم بندی خوراکیها به وعده­های سحری، افطاری، شام و بعد از شام بایستی به نحوی انجام پذیرد که علاوه بر رفع احتیاجات بدن، به بهره­مندی بیشتر افراد از فضایل این ماه بیانجامد. در ادامه دکتر محمد هاشمی، متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه در مورد روزه داری و نکات کلیدی که باید در این ایام رعایت کنیم تا دچار مشکل نشویم توضیح می دهند. 

 اگر به اختصار بخواهیم توضیح دهیم باید اشاره کنیم که وعده سحری یکی از وعده­های اصلی غذایی در این ماه مبارک است که به هیچ وجه نباید از آن غافل شد. از نظر محتوای غذایی می­توان آن را مانند وعده ناهار در نظر گرفت. مصرف سبزیجات، کاهو، سالاد و میوه­جات در این وعده به تعادل آب بدن بخصوص در روزهای طولانی تابستان کمک شایانی می­کند.

اکیدا توصیه می­شود تا از مصرف غذاهای پرچرب و شیرین مانند کله پاچه و امثال آن در این وعده پرهیز شود زیرا این نوع خوارکیها علاوه بر اینکه موجبات تشدید تشنگی در طول روز می­شوند، برخلاف تصور به سبب ایجاد پدیده­ای تحت عنوان دامپینگ افزایش گرسنگی را در حین روزه­داری در پی خواهند داشت.

یک خوراکی مختصر نظیر نان و پنیر به همرا یک شیرینی با کربوهیدرات پیچیده مانند خرما و یا سوپ سبک به همراه یک نوشیدنی گرم یا ولرم بهترین گزینه برای شروع افطار است. نوشیدن مفرط آب و یا مصرف مواد قندی ساده نظیر زولبیا بامیه به مقدار زیاد در این وعده موجب بروز سوء هاضمه و نیز افت مجدد قندخون به دنبال بالارفتن سریع آن شده و منجر به افت فشار خون ، بی حالی، تعریق و حالت ناخوشایند می­گردد.

توصیه می شود افطاری و شام در دو وعده جداگانه و با فاصله نیم ساعته صرف شود. پرخوری در وعده شام نیز علاوه بر سوء هاضمه می تواند موجبات افزایش وزن پس از ماه مبارک را فراهم سازد.

مصرف میوه ها نیز برای تامین نیازهای تغذیه ای به عنوان وعده پس از شام توصیه می­شود همچنین فاصله شام تا سحر زمان مناسبی برای تامین آب بدن می باشد.

توجه داشته باشید که نوشیدن مقادیر زیاد آب در وعده سحر به رفع تشنگی در طی روز کمکی نمی­کند و همچنین میتواند مشکلات گوارشی برای افراد ایجاد کند.

روزه‌ داری برای کبد چرب؛ فایده یا ضرر؟! +توصیه های متخصص

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ