تب کنگو در اصفهان

toranj
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آخرین جزئیات از مشاهده بیماری تب کنگو در اصفهان گفت: تاکنون ۴ مورد بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده شده است.

غلامرضا اصغری در اصفهان با اشاره به مشاهده چند مورد بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان و آخرین وضعیت این موضوع اظهار داشت: تا کنون 4 مورد بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده شده و از مردم استان می‌خواهیم گوشت را صرفاً از مراکز مورد تأیید بهداشت و دامپزشکی تهیه کنند.

وی با اشاره به اخبار منتشرشده از مرگ یک نفر بر اثر بیماری تب کنگو در مبارکه افزود: با توجه به اینکه هنوز جواب آزمایش این فرد از تهران برای شناسایی ویروس دریافت نشده، نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت که دلیل مرگ وی مربوط به تب کنگو بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افرادی که به این ویروس مبتلا بودند، در حال حاضر بستری و تحت درمان هستند و وضعیت جسمانی آنها رو به بهبودی است.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس خطرناک باید ابتدا دام را بعد از ذبح بهداشتی به‌مدت 24 ساعت در سیستم‌هایی با دمای معمولی (منفی 1 تا منفی 4 درجه سانتی‌گراد) نگهداری و سپس بسته‌بندی کرد. قبل از مصرف نیز گوشت در دمای فریزر حداقل به‌مدت سه الی چهار ساعت نگهداری و پس از آن مصرف شود.

اصغری با اشاره به این بیماری خاطرنشان کرد: ویروس CCHF به‌وسیله دام، لاشه دام، ترشحات و خون‌آبه و کنه هیالوما منتقل می‌شود؛ مخزن ویروس در طبیعت اصولاً کنه‌ است و البته گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به‌عنوان مخزن مطرح هستند.

وی اظهار داشت: بیماری CCHF یک بیماری خونریزی دهنده تب‌دار حاد بوده که بیشتر به‌وسیله کنه منتقل می‌شود. با وجودی که ویروس مخصوص حیوانات است موارد تک‌گیر و همه‌گیرCCHF در انسان نیز اتفاق می‌افتد، این بیماری متأسفانه مرگ و میر بالایی دارد.

اصغری با اشاره به راه انتقال این بیماری تصریح کرد: کنه مخزن و ناقل بیماری بوده و عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا ایجاد می‌شود و در واقع خطر انتقال در ذبح حیوان وجود دارد.

منبع: تسنیم

بیماری-تب مالت

گوشت گرم و تب کریمه کنگو

جدیدترین وضعیت تب کریمه کنگو در ایران!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ