راهکار پیشگیری از تب کنگو در اصفهان آغاز شد

faateme1366
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: هفت هزار لیتر سم برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو بین دامداری ها و اماکن دامی استان اصفهان توزیع شد.

دکتر ‘ شهرام موحدی تصریح کرد: بدون شک این میزان سم کافی نیست و باید مقدار بیشتری سم تهیه و برای مقابله با بیماری تب کریمه کنگو در دامداری های استان اصفهان مصرف شود.
وی افزود: دامداران و روستاییان باید نسبت به تهیه سم و استفاده در دامداری ها و اماکن دامی خود اقدام کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: بیماری تب کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است و از طریق کنه عامل بیماری به دامهای دیگر انتقال می یابد که سمپاشی نقش مهی در کنترل این بیماری بین دامها دارد.
موحدی افزود: انسان از طریق مصرف گوشت و فرآورده های آلوده، تماس با کنه عامل بیماری، کشتار غیر مجاز و تماس با امحا و احشاء دام آلوده به بیماری تب کریمه کنگو به این بیماری مبتلا می شود.
وی با بیان اینکه این بیماری در انسان خطرناک است و خطر خونریزی و مرگ را در پی دارد، اظهار کرد: باتوجه به شروع فصل گرما احتمال بروز این بیماری و گسترش فعالیت کنه های عامل بیماری افزایش می یابد.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بااشاره به شیوع بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور، پیشگیری را مهمترین اقدام برای مقابله با این بیماری دانست و گفت: این بیماری از خطرناکترین بیماری های قابل انتقال از دام به انسان است که در دام علائم و نشانه مشخصی ندارد و باعث بروز تلفات نمی شود.
وی افزود: مهمترین مخاطرات این بیماری برای انسان است و باید در حوزه پزشکی مورد توجه قرار گیرد.
موحدی با بیان اینکه ستاد مقابله با بیماری تب کریمه کنگو از 2 ماه پیش در استان تشکیل شد افزود: مکاتبات بسیار زیادی با نهادهای هدف جهت اطلاع رسانی در این زمینه انجام شد.
وی بابیان اینکه بیش از 10هزار بروشور آموزشی در زمینه مقابله با بیماری تب کریمه کنگو بین دامداران و روستائیان استان توزیع شد، افزود: بروشور، اطلاعیه و پوستر روش‌ های مبارزه با بیماری تب کریمه‌کنگو (CCHF) در تمام قصابی‌ها، کشتارگاه های دام و میدان های عرضه دام زنده، نصب و توزیع شده است.
موحدی با بیان اینکه دام آلوده بعنوان مخزن انتقال این بیماری محسوب می شود گفت: کنه ناقل این بیماری می تواند بیماری را به انسان یا دام دیگر انتقال دهد.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه گرفتن و له کردن کنه، یکی دیگر از راههای انتقال بیماری تب کریمه کنگو محسوب می شود، گفت: تماس مستقیم با خون و ترشحات دامی و خون و ترشحات انسان آلوده از راههای دیگر انتقال این بیماری محسوب می شود.
موحدی با بیان اینکه احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر در میان قصابان، کارکنان کشتارگاه ها یا پزشکان و پرستاران وجود دارد، افزود: اگر فرد مبتلا به این بیماری تشخیص بموقع داده شود و به مراکز درمانی مراجعه کند تا 70 درصد شانس زنده ماندن وی وجود دارد.
وی با بیان اینکه به شهروندان توصیه می کنیم گوشت دام را قبل از مصرف، برای پیشگیری از انتقال بیماری تب کنگو به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند، گفت: برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان به شهروندان توصیه می شود گوشت های مصرفی خود را از قصابی های مجاز و دارای مجوز دامپزشکی خریداری کنند.
مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه ویروس بیماری تب کریمه
کنگو با حرارت و طی پروسه پخت و پز از بین می رود، اظهار کرد: هنگام آماده سازی گوشت و آلایش دامی، محیط آشپزخانه و ظرف‌ ها آلوده می‌ شود و وجود هرگونه جراحت در پوست ممکن است سبب بیماری شود.
وی به دامداران، شاغلین کشتارگاه ها، مراکز بسته بندی، میدان های عرضه دام زنده و سایر مشاغل مرتبط توصیه کرد؛ به دلیل عدم امکان تشخیص بیماری در دام مبتلا به کارکنان و شاغلان این اماکن توصیه می شود از وسایل ایمنی فردی همچون لباس کار، کلاه، ماسک، دستکش، چکمه و … در هنگام کار با دام استفاده کنند.
تب کریمه کنگو یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. این بیماری خطرناک است و فرد مبتلا به آن ممکن است حتی در صورت درمان تا 30 درصد جان خود را از دست دهد.
این بیماری در دام علایم خاصی ندارد و از ظاهر دام نمی‌ توان متوجه وجود ویروس شد بلکه شایع‌ ترین راه انتقال آن ذبح غیر بهداشتی دام بویژه در مناطق روستایی است.
تب کریمه کنگو واکسنی برای پیشگیری ندارد و مهمترین نکته برای جلوگیری از ابتلا به آن، رعایت نکات بهداشتی توسط کسانی است که دام نگهداری می‌کنند، در کشتارگاه ‌ها و دامداری ‌ها کار می ‌کنند و افرادی که گوشت خریداری می‌کنند.
کارشناسان توصیه می‌کنند که روستاییان هنگام تماس با دام از کندن کنه ‌های روی بدن دام خودداری کنند. همچنین لباس‌ های خود را پس از خروج از اصطبل و محل نگهداری دام‌ ها تعویض کنند و دست و صورت خود را با آب وصابون بشویند؛ چراکه دام بیمار خطر انتقال بیماری‌ های بسیاری را دارد.
بهتر است تا حد امکان افرادی که دامدار نیستند هنگام مراجعت به مناطق روستایی، تماسی با دام نداشته باشند. دامداران نیز وقتی با دام در تماس هستند از وسایل حفاظتی استفاده کنند و پس از پایان کارشان نیز لباس‌ها را تعویض کرده و دست وصورت خود را بشویند.
همچنین از تماس مستقیم دست با گوشت تازه ذبح شده باید پرهیز کرد و خردکردن و بسته بندی گوشت باید پس از 24 ساعت از نگهداری آن در دمای زیر صفر انجام شود و بطور ترجیحی گوشت بصورت فریز شده و حداقل چند ساعت پس از فریز مصرف شود.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین نکاتی را پیشگیری از تب کریمه کنگو اعلام کرده است:
– مراقبت حفاظتی و بهداشتی کامل دامداران و کارکنان کشتارگاه‌ها و قصابی ها و … و استفاده از دستکش و وسایل حفاظتی.
– جلوگیری از گزش کنه آلوده بوسیله خودداری از خوابیدن در نقاط آلوده.
– عدم مصرف گوشت تازه، گوشت باید 24 ساعت در دمای منفی 1 تا 4 درجه نگهداری شود بعد مصرف شود.
– پختن کامل گوشت.
– برای پرسنل بیمارستانی و کادر درمانی توجه کامل به مراقبت از خود یعنی استفاده از ماسک، گان، عینک و دستکش در برخورد با بیمار دچار خونریزی.
– درمان موارد مشکوک طبق پروتکل کشوری در 6 روز اول.
شروع علائم ناگهانی بیماری تب کریمه کنگو حدود یک تا هفت روز طول می کشد. متوسط سه روز ( بیمار دچار سردرد شدید ، تب، لرز، درد عضلانی ) بخصوص در پشت و پاها(، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور )حساسیت به نور می گردد.
ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می شود.
تب معمولا بین سه تا 16 روز طول می کشد و تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق و ضایعات نقطه ای در کام نرم و سخت شایع هستند.
در این بیماری تغییرات قلبی عروقی شامل کاهش ضربان قلب و کاهش فشارخون مشاهده می شود.
کاهش گلبولهای سفید (لکوپنی) ، کاهش پلاکتها (ترمبوسیتوپنی) و برخی اوقات کاهش بسیار شدید پلاکتها نیز در این بیماری مشاهده می گردد.
مرحله خونریزی دهنده این بیماری مرحله کوتاهی است که به سرعت ایجاد می شود و معمولا در روز سه تا پنج بیماری شروع می شود و یک تا 10روز ( به طور متوسط چهار روز) طول می کشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ