کاهش موارد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو نسبت به سال گذشته

samiira
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: موارد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو نسبت به سال گذشته کاهش یافته و این بیماری تحت کنترل است فقط از مردم می خواهیم از ذبح دام خارج از کشتارگاه پرهیز کنند.

محمد مهدی گویا افزود: از ابتدای امسال تاکنون 28 نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده اند که 19 نفر آنها مربوط به یک کشتارگاه در زاهدان بوده که به علت نقص فنی در سردخانه کشتارگاه مبتلا شدند.

وی گفت: همه این مبتلایان در زاهدان درمان شدند و از ابتدای امسال فقط دو مورد مرگ ناشی از این بیماری در کشور داشتیم که یک مورد پیرمردی در کرمانشاه و دیگری در بندر عباس بود.

وی گفت: در مدت مشابه سال گذشته تعداد مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو 35 نفر بود و تعداد موارد فوتی نیز بیش از دو نفر(موارد امسال) بود بنابراین جای هیچ نوع نگرانی نیست و موارد ابتلا و مرگ این بیماری رو به کاهش است.

گویا ادامه داد: علت ابتلای 19 کارگر کشتارگاهی در زاهدان نیز این بوده که باید گوشت دام های ذبح شده پس از کشتار باید مدتی(حداقل 24 ساعت) در سردخانه می ماند تا خطر انتقال بیماری از بین برود اما به علت نقص فنی در سردخانه این کار انجام نشد و تعدادی از کارگران سردخانه مبتلا شدند که البته همگی درمان شدند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: به طور کلی حدود 30 درصد مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو جان خود را از دست می دهند و مرگ و میر این بیماری بالاست اما همیشه در کشور ما میزان مرگ این بیماری کمتر از حد معمول بوده است.

وی گفت: در صورتی که مردم به توصیه های وزارت بهداشت توجه نکنند باید منتظر افزایش این بیماری باشیم. توصیه وزارت بهداشت این است که از ذبح دام در مراکز خارج نظارت سازمان دامپزشکی جدا باید خودداری شود اگر در هنگام ذبح اصول بهداشتی رعایت نشود اما انتقال این بیماری از هر دامی وجود دارد.

وی گفت: راه اول انتقال این بیماری کنه روی بدن دام است که اگر انسان را نیش بزند می تواند بیماری را منتقل کند, راه دوم پاشیدن خون و ترشحات حیوان روی بدن انسان است که می تواند بیماری را منتقل کند راه سوم انتقال این بیماری نیز انتقال بیمارستانی است و اگر خون و ترشحات بدن فرد بیمار به افراد دیگری از جمله کادر بیمارستانی برخورد کند ممکن است باعث انتقال بیماری شود.

گویا افزود: هیچ مشکل نگران کننده درباره بیماری تب کریمه کنگو در کشور وجود ندارد فقط خواست ما از مردم این است که از خرید دام از کنار خیابان و مرکز خارج از نظارت سازمان دامپزشکی خودداری کنند و کادر کشتارگاه ها نیز حتما باید هنگام ذبح دام نکات بهداشتی را رعایت کنند تا ترشحات دام آسیب نبینند و گوشت دام نیز بعد از ذبح حتما حداقل 25 ساعت در سردخانه بماند.

تب کنگو خطرناک، قابل پیشگیری است

منبع: خبرآنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ