آیا ویتامین ها هم برای ما مضر هستند؟

toranj
استفاده از بعضی ویتامینها می‌تواند برای سلامتی مضر باشد و احتمال بروز شماری از سرطان‌ ها را افزایش دهد و یا باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

در ادامه، به بررسی ویتامین ‌های ضروری و غیرضروری برای استفاده می پردازیم.
از مولتی ویتامین ها استفاده نکنید

شما می‌توانید همه‌ مواد مغذی بدن خود را با یک رژیم غذایی مناسب بدست آورید؛ بنابراین نیازی به استفاده از مولتی ویتامین‌ ها نیست. در سال‌ های گذشته محققان و پزشکان اعلام می‌کردند که استفاده از مولتی ویتامینها برای حفظ سلامتی حیاتی هستند.

برای مثال استفاده از ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی و ویتامینA برای بهبود و حفظ قدرت بینایی مورد نیاز هستند. اما در واقع تحقیقات اخیر نشان می دهند که این ویتامینها در مواد غذایی مصرفی ‌مان به مقدار کافی و برای تامین نیاز بدن وجود دارند و استفاده‌ بیش از اندازه از آن‌ها می تواند سلامتی را به خطر بیندازد.
ویتامین D برای مصرف مناسب است

استفاده از آن برای استحکام استخوان ها مورد نیاز است. اگرچه منابع غذایی چندانی برای این ویتامین وجود ندارد ولی نور خورشید می‌تواند باعث ساخته ‌شدن آن در بدن شود؛ با این وجود در زمستان و در غیاب نور خورشید، منبع مناسبی برای این ویتامین وجود ندارد و استفاده از مکمل‌ های ویتامینD توصیه می شود.
آنتی ‌اکسیدان ها برای استفاده مناسب نیستند

ویتامینهای C، A و E جزو آنتی ‌اکسیدان‌ ها هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که ارتباط مستقیمی میان مصرف مقادیر بیش‌ از نیاز این ویتامین ‌ها و ابتلا به انواع سرطان‌ ها وجود دارد. بهتر است به جای استفاده از این ویتامین‌ ها به صورت مکمل از انواع توت ‌ها استفاده کنید.
ویتامین C برای استفاده مناسب نیست

تحقیقات نشان داده اند که مقادیر بالای ویتامینC تقریباً هیچ کاری برای جلوگیری از سرماخوردگی انجام نمی دهد و در واقع مقادیر بالای این ویتامین می تواند باعث ایجاد سنگ‌ های کلیه‌ دردناک شود. بهتر است به جای استفاده از این ویتامین به صورت مکمل، از مرکبات مانند پرتقال استفاده کنید.
استفاده از ویتامین B۳ را متوقف کنید

برای سال ‌های بسیاری اینطور به نظر می رسید که استفاده از این B۳ به درمان موارد بسیاری از جمله آلزایمر یا بیماری های قلبی کمک می کند. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که نه تنها استفاده از آن در درمان بیماری های قلبی موثر نیست، بلکه موجب ایجاد عفونت، مشکلات کبدی و خون ریزی داخلی می شود. ماهی تن و سالمون منابع مناسبی برای این ویتامین هستند.
از ویتامین E استفاده نکنید

تحقیقات نشان داده‌اند که مقادیر بالای آن می تواند باعث ابتلا به سرطان‌ های مختلفی از جمله سرطان پروستات شود. به جای استفاده از مکمل های دارویی این ویتامین می‌توانید از سبزیجات به رنگ سبز پررنگ مانند اسفناج استفاده کنید.
از زینک استفاده کنید

تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که برخلاف ویتامینC که درواقع نقش موثری در پیشگیری از سرماخوردگی ندارد، زینک (روی) می‌تواند به طرز قابل توجهی موجب پیشگیری از سرماخوردگی شود.
استفاده از اسیدفولیک برای زنان باردار توصیه می شود

اسید فولیک نوعی از ویتامینB است که بدن برای ساخت سلول‌ های جدید به آن نیاز دارد. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند استفاده از اسید فولیک می‌تواند موجب ایجاد بارداری در افرادی که بخواهند، شود. زنان باردار نیز به علت افزایش میزان مصرف بدن شان نیاز به استفاده از اسیدفولیک دارند.

منبع: آشپزباشی

کاهش درد مفصلی با این ویتامینها!

با این ویتامین ها زیباترین باشید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ