شباهت آنفولانزا با تب کنگو

toranj
رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: علایم اولیه بیماری تب کریمه کنگو مشابه آنفلوانزا است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: علایم اولیه بیماری تب کریمه کنگو مشابه آنفلوانزا است.

به گزارش فارس به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی داوود یادگاری نیا در خصوص بیماری تب کریمه گنگو اظهار داشت: تب کریمه گنگو یا CCHF یک بیماری خونریزی دهنده ویروسی است  و در 2 دهه اخیر شاهد مواردی از این بیماری در ایران بوده‌ایم که اکثراً در مناطقی از کشور که دامداری نظیر سیستان و بلوچستان، اصفهان و برخی استان‌های شمالی رواج دارد و موارد نادری نیز در اطراف ورامین و اطراف تهران گزارش شده است.

وی با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری گفت: گزیده شدن توسط کنه آلوده به ویروس یا تماس با خون، ترشحات خونی و خونابه حیوان آلوده از راه‌های انتقال بیماری مذکور هستند. دامپزشکان، دامپروران، قصاب‌ها، شاغلان در کشتارگاه‌ها و کسانی که به نحوی با دام سر و کار دارند در صورت تماس با ترشحات خونی و خونابه حیوان آلوده به بیماری مبتلا می‌شوند و ندرتاً انتقال بیماری از طریق خوردن جگر خام یا خوب پخته نشده نیز ایجاد شده است.

یادگاری درباره علایم بیماری اظهار داشت: چند روز پس از گزش کنه آلوده یا تماس با ترشحات خونی حیوان آلوده علایم اولیه بیماری مشاهده می‌شود که همراه با تب، سردرد، دل درد، گلو درد، اسهال و علایم مشابه آنفلو انزا است و از روز سوم علایم خونریزی دهنده بیماری آغاز می‌شود که سبب تفکیک بیماری از سایر بیماری­های ویروسی خواهد شد و بیمار دچار خونریزی از دستگاه گوارش، بینی، لثه و دهان و استفراغ خونی می­شود که این علایم نشانه های بیماری CCHF  است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بیماری CCHF را بسیار خطرناک برشمرد و تاکید کرد: در تماس با افراد مبتلا به خصوص پرسنل بیمارستانی ( پرستاران و سایر همکاران در درمانگاه­ها و اورژانس­ها و بخش­های عفونی) در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی امکان انتقال بیماری وجود دارد و متاسفانه شاهد این نوع انتقال بیماری به انترنی در مشهد و پزشکی در شهرکرد بوده­ایم.

وی افزایش آگاهی پرسنل بهداشتی در زمینه این بیماری را بسیار مهم برشمرد و گفت: مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه به منظور افزایش آگاهی پرسنل بهداشتی نسبت به برگزاری 2 سمینار در سال جاری در زمینه CCHF اقدام کرده است.

یادگاری خاطرنشان کرد: این بیماری در 4-3 روز اول به دلیل شباهت علائم آن به آنفلوانزا معمولاً به خوبی تشخیص داده نمی‌شود و متأسفانه تماس‌ها در این مرحله ممکن است سبب انتقال بیماری شود و پس از بروز علایم خونریزی دهنده و تشخیص، اکثر مبادرت به رعایت مسائل بهداشتی خواهند کرد که ممکن است دیر شده و انتقال بیماری نیز صورت گرفته باشد.

وی با اشاره به وجود داروهای لازم برای درمان این بیماری در ایران افزود: در برخورد با این نوع بیماری، حتماً باید بیمار ایزوله شده و بلافاصله مورد درمان قرار گیرد زیرا درمان بیماری سبب جلوگیری از انتشار ویروس می­شود، پرسنل بهداشتی و درمانی در مواجهه با بیماران CCHF حتماً باید از دستکش، گان و عینک استفاده کرده و تمام سیستم‌های محافظتی را رعایت کنند و از تماس دست‌ها با خون و ترشحات خونی بیمار خودداری کرده و هنگام گذاشتن لوله بینی یا لوله تراشه یا جراحی ضمن رعایت دقیق مسایل بهداشتی تمام اقدامات محافظتی را انجام دهند.

یادگاری بیان داشت: حتی الامکان تماس اعضای خانواده با بیماران باید محدود شود و در موارد تماس زیاد نیز از داروی پیشگیری برای اعضای خانواده و پرسنل بهداشتی استفاده شود تا شانس ابتلا کاهش یابد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه در خاتمه توصیه کرد: افراد از مصرف جگر خام خودداری کنند و گوشت گوسفند ذبح شده نیز حتماً تا 24 ساعت در یخچال نگهداری شود سپس مبادرت به بریدن گوشت کنند و هنگام بریدن گوشت نیز از دستکش استفاده شود و اگر محیط نیز با ترشحات خونی این گوشتها آلوده شد بهتر است از محلول آب ژاول برای شستن سطوح و پیشگیری از بیماری استفاده شود.

منبع: تابناک

تب کنگو خطرناک، قابل پیشگیری است

تب کریمه کنگو از راه گوشت پخته شده منتقل نمی‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ