چطور لوازم آرایشی خراب را بازیافت کنیم؟

mousavi
اگر عاشق آرایش کردن هستید، احتمالا از این موضوع متنفرید: لوازم آرایشی تاریخ گذشته! مخصوصا که اگر بعد از خرید یک ریمل خوب و تنها یکی، دوبار استفاده کردنش، تازه متوجه تاریخ مصرفش می‌شوید و می‌بینید دیگر فرصتی برای استفاده از آن ندارید! واقعا اگر نتوانید ریمل را روی مژه‌ها بکشید، باید چه کارش کنید؟! همه ما معمولا توجهی به تاریخ انقضای لوازم آرایشی‌مان نمی‌کنیم چون اصلا تاریخی روی‌شان نوشته نشده؛ مگر در مواردی محدود! بنابراین باید طبق یک راهنمای کلی حرکت کنیم تا مطمئن باشیم لوازم آرایشی‌مان سالم هستند.

نشانه‌های فساد را بشناسید

اگر لوازم آرایشی‌تان بو گرفته، حتی با وجودی که هنوز تاریخ مصرف دارد، باید بی‌خیال مصرفش شوید چون ممکن است در گرما مانده باشد و زودتر از موعد خراب شده باشد. تغییر رنگ یکی دیگر از نشانه‌های فاسد شدن لوازم آرایشی است. غیر از تغییر رنگ، برخی لوازم آرایشی شل و رقیق‌تر از همیشه می‌شوند (مثل کرم پودرها) یا ممکن است سفت و غیرقابل استفاده شوند (مثل مداد و پنکیک)؛ در هر دو صورت باید آنها را کنار بگذارید. بعضی لوازم آرایشی هم ترک می‌خورند- بدون ضربه خوردن!- یا پوسته‌پوسته و لایه‌لایه می‌شوند و همه این اتفاق‌ها نشان می‌دهند که موقع خداحافظی با آنهاست! در ضمن اگر یک موقع دیدید مایع‌های آرایشی‌تان ته‌نشین ‌شده یا رسوب کرده‌اند، دیگر قابل استفاده نیستند؛ لازم به گفتن نیست که دیدن قارچ و کپک یعنی خواندن غزل خداحافظی!

خطر تاریخ‌مصرف گذشته‌ها!

وقتی می‌بینید یکی از لوازم آرایشی‌تان تغییر شکل یا رنگ داده یا مثل سابق عمل نمی‌کند، مطمئن باشید زمان دور انداختنش فرارسیده. در ضمن‌، اصلا به ادامه مصرف فکر نکنید.

عفونت چشمی

ریمل و خط چشم‌های منقضی، اصولا بین یک تا سه ماه (بسته به میزان استفاده‌تان) مهلت مصرف دارند اما سایه چشم را در صورت رعایت بهداشت و استفاده درست، می‌توان تا 3 سال نگه داشت. اما همه این مواد در درازمدت و با گذشت تاریخ مصرف، غیر از اینکه خشک و بی‌مصرف می‌شوند، می‌توانند باعث بروز عفونت‌های باکتریایی شده و حتی مژه‌های‌تان را خشک کنند! چون این مواد مدام از تیوپ‌شان خارج و دوباره وارد آن می‌شوند و محیطی تنگ و مرطوب دارند و که باکتری‌ها هم عاشقش هستند همین موضوع می‌تواند منجر به قرمزی چشم، عفونت‌های سخت و حتی نابینایی شود!

حساسیت‌های پوستی

کرم‌پودر، کانسیلر، رژگونه و برنزرها و تمام لوازم آرایشی که با پوست تماس دارند، نهایتا تا یک سال قابل مصرفند و با سررسیدن تاریخ انقضای‌شان، خطر عفونت باکتریایی دارند. کرم‌پودرهای مایع معمولا چسبناک شده و پوشش خوبی روی پوست ندارند. کرم‌پودرهای استیکی و موس و… هم سفت و چرب می‌شوند یا روغن‌شان جدا می‌شود! اگر از این محصولات بعد از تاریخ انقضای‌شان مصرف کنید، احتمالا پوست‌تان دچار حساسیت شده و ممکن است جوش بزند.  ضمن اینکه اگر جوش یا التهاب سر باز روی پوست‌تان داشته باشید و از کرم تاریخ گذشته استفاده کنید، قطعا خطر عفونت هم تهدیدتان می‌کند!

خطر ابتلا به تبخال

رژلب و برق لب یکی، دو سال قابل مصرف هستند و وقتی تاریخ مصرفشان می‌گذرد، هم علاوه بر غیربهداشتی بودن، خطر ورود باکتری‌ها به دهان و همین‌طور بروز تبخال را افزایش می‌دهند.

لاک‌ها هم اصولا بعد از یک‌سال تکلیف‌شان روشن می‌شود و آب و دانه‌شان از هم جدا! یعنی رنگ و روغن‌شان از هم جدا می‌شود و هرقدر هم تکان‌شان دهید، لایه‌هایش به‌خوبی ترکیب نمی‌شوند و اصلا نمی‌توانید از آنها استفاده کنید؛ پس بی‌خودی وقت‌تان را هدر ندهید!

 تغییر کاربری دهید!

ناراحت نباشید که لوازم آرایشی‌تان خراب شده، چون لازم نیست آنها را دور بریزید بلکه با یک تغییر کاربری ساده، همه‌شان قابل مصرف می‌شوند!

ریمل: عاقلانه نیست از ریمل تاریخ گذشته استفاده کنید. اما می‌توانید برسش را، با شامپو بچه یا مایع ظرفشویی خوب تمیز کرده و با آب داغ بشویید. حالا یک برس خوب برای مرتب کردن ابروهای‌تان دارید یا حتی می‌توانید برای خارج کردن گلوله ریملی که لای مژه گیر می‌کند، از آن استفاده کنید.

سایه چشم: سایه تاریخ گذشته به درد آرایش چشم نمی‌خورد اما چه کسی گفته برای آرایش ناخن‌ها هم خوب نیست؟! شما خیلی ساده می‌توانید هر رنگ سایه چشمی که دارید، در یک کاسه ریخته و با برق ناخن یا لاک TOP COAT  خود مخلوط کرده و یک لاک درجه یک برای خودتان درست کنید!

 مداد چشم: چند مداد تاریخ گذشته روی دست‌تان مانده؟ می‌توانید دوباره از آنها استفاده کنید اما به صورت خط‌چشم ژلی! خیلی ساده نوک مداد را تراشیده، آن را روی شعله بگیرید تا کمی آب شود. صبر کنید تا خنک شود و حالا از آن استفاده کنید. از آنجا که باکتری‌هایش روی شعله نابود شده‌اند، دیگر نمی‌خواهد نگران چیزی باشید؛ فقط هربار که مداد را می‌تراشید، دوباره باکتری‌ها را بسوزانید!

رژلب: دیگر نمی‌توانید از رنگ زیبا و جذابش استفاده کنید؟! زیاد درد نکشید! همین الان رژلب تاریخ گذشته‌تان را با مقداری وازلین، داخل یک قاشق روی حرارت شعله بگیرید تا ذوب شود و باکتری‌زدایی؛ حالا یک لاک لب زیبا دارید!

مرطوب‌کننده: کرم مرطوب‌کننده صورت‌تان منقضی شده؟ همه‌مان می‌دانیم که پوست بدن به اندازه پوست صورت حساس نیست، پس می‌توانید با آن کف پای‌تان را ماساژ داده؛ به خصوص اگر آلفا هیدروکسی داشته باشد! یا برای پوست نقاط دیگر که کمتر حساس هستند، از این مرطوب‌کننده استفاده کنید. ضمن اینکه مرطوب‌کننده‌های SPFدار بهترین گزینه برای محافظت از دست‌ها در برابر آفتاب است و نمی‌گذارد چروک شوند؛ هروقت دست‌تان را می‌شوید از این کرم‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید از این کرم‌ها بعد از اصلاح دست‌ها و پاها استفاده کنید

پودرها و زیرسازها: اگر تاریخ مصرف این کرم‌ها گذشت، می‌توانید از آنها برای پوشاندن لک‌های روی بازوها، پاها و سایر نقاط بدن، حتی برای پنهان کردن جای نیش پشه و هر چیز دیگری که یکدستی پوست‌تان را از بین برده، از آنها استفاده کنید. با این کار دیگر لازم نیست برای خرید محصولات مخصوص بدن هم پول بدهی و کلی صرفه‌جویی می‌کنید.

لاک و برق ناخن: از برق ناخن تاریخ گذشته می‌توانید برای جلا دادن به سنگ‌ها و مرواریدهای روی گل‌سرتان‌ یا هر سنگ و جواهر ارزان‌قیمتی که دارید، استفاده کنید. از لاک هم می‌توانید برای خلق آثار هنری روی شیشه استفاده کنید و دکوراسیون منزل‌تان را جان تازه‌ای بدهید! حتی اگر حال و حوصله این کارها را هم ندارید، با سادگی از لاک به جای ماژیک یا نشانگر استفاده کنید و کلیدهای خانه‌تان را که شبیه هم هستند، از یکدیگر متمایز کنید.

اسپری و ادکلن: شاید فکر کنید عطر و ادکلن خراب نمی‌شوند اما یادتان باشد این مواد، الکل دارند و همین کافی است تا درمعرض فسادپذیری باشند. ضمن اینکه اتمسفر و شرایط نگهداری هم در خراب شدن این محصولات نقش زیادی دارد. اما اگر احساس کردید عطرتان بوی همیشگی یا ماندگاری قبل را ندارد، یا به سادگی دل‌تان را زد اما دل‌تان برای پولی که داده‌اید می‌سوزد، می‌توانید از آنها به‌عنوان خوشبوکننده اتاق، سرویس بهداشتی یا حتی ماشین استفاده کنید و از پخش شدن رایحه‌ای خوش در محل زندگی و ماشین خود لذت ببرید.

شامپو و نرم‌کننده: کمتر پیش می‌آید که شامپو و نرم‌کننده خراب شود اما اگر تاریخ‌شان گذشت، می‌توانید از آنها برای شستن خودرو یا اسباب‌بازی‌های نرم استفاده کنید

حتی می‌توانید برای شستن لباس و نرم کردن‌شان به جای مایع لباسشویی و نرم‌کننده لباس از آنها استفاده کنید. ضمنا می‌توانید برای از بین بردن لکه‌های روی فرش و موکت استفاده کرده یا با آنها صندلی‌های خانه و خودروی‌تان را بشویید.

لوسیون: لوسیون بدن وقتی تاریخ گذشته شود، می‌تواند به یک جلادهنده فلزات تبدیل شود. با این ماده می‌توانید برای تمیز کردن ظروف فلزی، کیسه‌های پلاستیکی یا حتی کیف لوازم آرایشی خود استفاده کنید

یک پنبه آرایشی را به لوسیون آغشته کرده و با کیسه، ظرف را پاک و سپس آبکشی کنید.

پاک‌کننده پوست: تونرها به دلیل داشتن الکل زودتر فاسد می‌شوند و به گزینه مناسبی برای پاک کردن شیشه و آینه تبدیل می‌شوند! کافی است مقداری از تونر را روی شیشه یا آینه اسپری کرده و با روزنامه یا دستمال نرم آن را برق بیندازید.

منبع: مجله سیب سبز

کدام لوازم آرایش را دور بریزیم؟

اعلام اسامی برخی فرآورده‌های غیرمجاز آرایشی و بهداشتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ