در ماه هفتم بارداری چه می‌گذرد؟

zahra
تبریک می‌گوییم، شما به یک‌سوم پایانی دوران شیرین بارداری رسیده‌اید. این ماه در عین اینکه می‌تواند ماهی پر از آرامش برای مادر و کودک باشد، ممکن است شما را نگران کند که نکند زایمان زودرس داشته باشید و مثال معروف «مگه هفت ماهی به دنیا اومدی» درمورد فرزندتان صدق کند. در این ماه بهتر است کمی دوراندیشی داشته باشید و کارهای عقب‌مانده‌ای مانند مرخصی زایمان و خریدهای نهایی را انجام دهید تا خیال‌تان از بابت آمادگی برای زایمان راحت باشد. اگر می‌خواهید بدانید چه نکاتی را باید در این ماه رعایت کنید و حواس‌تان به کدام علائم باشد، بهتر است این مطلب را بخوانید.

ترشحات‌تان غلیظ می‌شود
دکتر نسرین زارع‌پور، متخصص زنان و زایمان می‌گوید: در این ماه ترشحات واژن تقریبا سفید و غلیظ می‌شود و سینه‌ها هم شروع به نشت آغوز می‌کند. سوزش سر دل هم در این ماه بسیار رایج است. نوزاد در حال رشد، بر دیافراگم، کبد،‌ معده و روده فشار می‌آورد و اضافه وزن می‌تواند حتی کمردرد هم ایجاد کند. کودک ریه‌های شما را هم تحت‌فشار قرار داده و باعث احساس تنگی نفس می‌شود. احساس درد ممکن است در قفسه سینه و لگن خاصره نیز وجود داشته باشد طوری که باعث شود شما اردک‌وار حرکت کنید. برای کاهش فشار وارده به کمر بهتر است از کفش‌های پاشنه کوتاه استفاده کنید و یک تشک هنگام دراز کشیدن پشت‌تان قرار دهید. برای حفظ سطح انرژی و افزایش استقامت هنگام زایمان باید مراقب تغذیه و ورزش‌تان باشید. فعالیت‌های فیزیکی مانند شنا در اواخر دوران بارداری بسیار مناسب است هرچند نباید این فعالیت بیش از حد باشد. انقباضات برکستون هیکس در این ماه نیز ادامه خواهد داشت و البته این ماه نسبت به ماه‌های قبل این انقباض‌ها قابل‌توجه‌تر خواهد بود. انقباض عضلات رحم هر 20دقیقه اتفاق می‌افتد. مسافرت در این ماه به هیچ عنوان جایز نیست و معمولا هیچ پزشکی گواهی پرواز به مادری که 7ماهه باردار است، نمی‌دهد. 

بی‌خوابی سراغ‌تان می‌آید
یکی از مشکلاتی که در ماه هفتم بارداری با آن رو‌به‌رو خواهید شد، بی‌خوابی است. برخی اوقات ممکن است در به‌خواب رفتن دچار مشکل شوید درحالی که پیش‌تر خواب راحتی داشتید. بی‌خوابی در طول بارداری قطعا شما را خسته می‌کند اما بهتر است با آن نجنگید و از تکنیک‌های آرامش‌بخش قبل از خواب استفاده کنید. بدون شک یکی از عوامل بی‌خوابی شما اندازه شکم‌تان است که حالا بزرگ‌تر شده و اجازه خواب راحت را از شما می‌گیرد. علاوه بر این فشاری که رحم به مثانه می‌آورد و باعث نیاز به دستشویی می‌شود، می‌تواند منجر به بی‌خوابی شود. دلایل دیگری مانند کمردرد،‌ خروپف، خارش، تپش قلب و تکان بچه نیز می‌تواند خواب راحت را از شما بگیرد. توصیه کلی این است که حتما از بالش‌های راحت استفاده کنید و به سمت چپ بخوابید طوری که بالشی بین پاهای‌تان قرار بگیرد. لباس‌های راحت و نخی بپوشید و شب را هم با یک غذای سبک سر کنید. 15دقیقه قبل از خواب هم همه چیزهایی که می‌تواند ذهن‌تان را مشغول کند ازجمله موبایل را از خودتان دور کنید و با فکرهای خوب سعی کنید یک خواب راحت داشته باشید. 

مراقب ورم باشید
در این ماه ممکن است شما دچار ورم سر و صورت و پاها شوید. برای جلوگیری از تورم سعی کنید تشنگی‌تان را با مقدار کمی آب برطرف کنید. نوشیدن بیش از یک لیوان آب در یک زمان توصیه نمی‌شود. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه بهتر است پابرهنه روی چمن،‌ شن و ماسه راه بروید تا مناطق مهم روی پا تحریک شده و دیواره‌ رگ‌های آن تقویت شده و جریان خون افزایش پیدا کند. هنگام نشستن روی صندلی یا مبل هم سعی کنید پاهای‌تان را آویزان نگه ندارید. 

ممکن است زیاد عرق کنید
طبیعی است که با افزایش وزن و سختی تعادل، تعریق نیز افزایش پیدا کند. با افزایش تعریق لازم است لباس‌هایی را که از پارچه‌های مصنوعی هستند کنار بگذارید و لباس‌های پنبه‌ای استفاده کنید. بهتر است از دئودورانت استفاده نکنید اما اسپرهای ساده‌ای که از مواد طبیعی تهیه شده‌اند، می‌توانند مناسب باشند. 

«روی» به بدن برسانید
باتوجه به اطلاعات به دست آمده، کمبود روی می‌تواند تاثیری منفی در دوران بارداری بگذارد. بنابراین باید در ماه هفتم بارداری محصولات حاوی این عنصر را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. ازجمله مواد غذایی محتوی این ماده می‌توان به تمشک،‌ انگور سیاه، خرما، ماهی‌های آب شور، گوشت گاو بدون چربی، مرغ، شیر، تخم‌مرغ، چغندر، کرفس، تره‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی،‌ حبوبات، آجیل و چای سبز اشاره کرد. این را به خاطر داشته باشید که غنی‌ترین منبع روی، سبوس گندم است.
 از جمله مواد غذایی که در این ماه باید از مصرف آنها خودداری کنید می‌توان به غذاهای تند و همچنین غذاهای حاوی سدیم زیاد مانند سس کچاپ، چیپس، سس‌‌ها و مواد کنسروی اشاره کرد. 
اگر می‌خواهید رژیم غذایی سلامت داشته باشید دور هله‌هوله‌های ناسالم خط بکشید و سعی کنید از مواد غذایی مانند سبوس و غلات کامل استفاده کنید. 
به حالات جنین توجه کنید

در ماه هفتم بارداری جنین تقریبا 36سانتی‌متر است و وزنی حدود 900 تا 1800گرم دارد. سیستم شنوایی جنین کاملا توسعه‌یافته و می‌تواند تغییر مکان داده و به محرک‌هایی مانند صدا، ‌درد و نور پاسخ دهد. موقعیت جنین در رحم مادر متناسب با رشد ذهنی و جسمی او تغییر می‌کند. سه ماهه سوم بارداری در اصل تغییرات فیزیکی بسیاری در رحم مادر و البته رشد کودک اتفاق می‌افتد. همه اعضا به طور کامل در این ماه رشد می‌کند و جنین با درک انگشتان پا و دست و مکیدن انگشت شست به کشف بدن خود می‌پردازد. موسیقی آرام و ملایم باعث تثبیت ضربان قلب او خواهد شد و به او آرامش خواهد داد. در این سه ماهه آخر، چرخه خواب کودک شکل می‌گیرد که ممکن است این چرخه متفاوت یا مشابه با چرخه خواب شما باشد. با افزایش اندازه کودک، ممکن است پیدا کردن موقعیت خواب راحت برایش دشوار باشد. بنابراین بهتر است شما این موقعیت را برایش فراهم کنید به این ترتیب که به سمت چپ خوابیده و بالشی بین زانوهای‌تان قرار دهید تا جریان خون به کودک برسد. 

لگدها را بشمارید
توصیه می‌شود تعداد دفعات لگد زدن جنین را بشمارید تا مطمئن شوید همه چیز خوب است. هر روز ثبت کنید که چه مدت طول می‌کشد که جنین 10حرکت انجام دهد. شما باید دست‌کم 10حرکت در عرض 2ساعت احساس کنید، بنابراین در صورت هرگونه تغییر در تعداد حرکات با پزشک تماس بگیرید. 

خونریزی را جدی بگیرید
خونریزی بعد از هفته 28 بارداری اورژانس واقعی به حساب می‌آید. خونریزی ممکن است بسیار خفیف یا سنگین باشد و این احتمال وجود دارد که با درد شکمی همراه باشد. علل خونریزی در اواخر بارداری شامل مشکلاتی است که در جفت  به وجود می‌آید که به نام جفت سرراهی نامیده می‌شود؛ جایی که جفت گردن رحم را تاحدود زیادی پوشش می‌دهد. یکی دیگر از علل خونریزی در اواخر دوران بارداری پارگی رحم است. همه این شرایط اگر درمان نشود بسیار خطرناک است. اگر شما جفت سرراهی دارید باید مراقبت‌های احتیاطی لازم را انجام دهید تا باعث کاهش خطر خونریزی شود. 

مراقب زایمان زودرس باشید
باید نشانه‌های زایمان زودرس را بدانید. به‌طوری که با دانستن این علائم فورا خودتان را به بیمارستان برسانید. این علائم عبارتند از:
– بیش از 5 انقباض در ساعت 
– وجود خون روشن از واژن 
– ورم صورت یا دست‌ها 
– درد هنگام ادرار 
– درد شدید یا طولانی‌مدت معده 
– استفراغ حاد یا مداوم 
– ترشح ناگهانی مایع آبکی از واژن 
– درد در پایین کمر
– فشار شدید لگن

منبع: مجله سیب سبز

مطلب مرتبط: 

همه چیز در مورد بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ