آفتاب 10 صبح تا 3 بعداز ظهر چه خطرات جبران ناپذیری به همراه دارد؟

faateme1366
فوق تخصص خون و سرطان گفت: برای کاهش خطر سرطان پوست که توسط تابش فرابنفش خورشیدی ایجاد می‌شود، بهتر است از مواجهه با آفتاب وسط روز (از ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر) اجتناب کرد.

رضا ملایری فوق تخصص خون و سرطان در خصوص تنباکو یکی از عوامل ایجاد کننده سرطان گفت : کشیدن تنباکو، جویدن و قرار گرفتن در معرض دود آن مسبب حدود یک سوم از مرگ‌های ناشی از سرطان در هر سال است.

وی افزود : در افراد سیگاری خطر ابتلا به سرطان ریه با تعداد سیگار کشیده شده در روز، تعداد سال‌هایی که سیگار کشیده‌اند و نوع محصول سیگار و اینکه به چه شدت دود آنرا استنشاق کرده‌اند افزایش می‌یابد.

ملایری اضافه کرد : در مجموع، آنهایی که یک بسته سیگار در روز استعمال می‌کنند شانس ابتلا به سرطان ریه در آنها حدود 10 برابر افراد غیر سیگاری است و همچنین افراد سیگاری (در مقایسه با افراد غیرسیگاری ) در معرضی پیدایش انواع دیگر سرطانها مانند سرطان دهان، حنجره، مری، پانکراسی، مثانه، کلیه و دهانه رحم هستند.

فوق تخصص خون و سرطان افزود : سیگار کشیدن همچنین می تواند احتمال پیدایش سرطان‌های معده، کبد، پروستات، کولون و رکتوم را افزایش دهد. خطر سرطان بلافاصله پس از اینکه شخصی ، سیگار را ترک نماید شروع به کاهش می گذارد بطوری که این خطر به تدریج هر ساله (پس از ترک کردن) رو به کاهش می‌رود.

ملایری گفت: مطالعات نشان می دهند که مواجهه با دود سیگار در محیط ، که به عنوان دود دست دوم یا دود غیرمستقیم نامیده می شود نیز خطر سرطان ریه در افراد سیگاری را افزایش می دهد.

ملایری در خصوص اشعه فرابنفش یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده سرطان گفت : تابش این اشعه از خورشید موجب پیر شدن زودرس و آسیب‌های پوستی می شود و نیز می‌تواند منجر به سرطان پوست گردد. برای کاهش خطر سرطان پوست که توسط تابش فرابنفش خورشیدی ایجاد می شود، بهتر است از مواجهه با آفتاب وسط روز (از 10 صبح تا 3 بعد از ظهر) اجتناب نمود.

وی گفت روش ساده دیگر آن است که هنگامیکه سایه شما از خود شما کوچکتر است از ایستادن مقابل خورشید حذر نمایید. توجه به این نکته ضروری است که اشعه ماورا خورشید (در ساعات مذکور) ، حتی در سایه و یا روزهای ابری هم می تواند همان آسیب ها را وارد کند. گرفتن حمام آفتاب و سولاریوم جهت برنزه کردن پوست نیز آسیب زننده است.

ملایری گفت: پوشیدن یک کلاه لبه پهن ، استفاده از عینک های آفتابی، لباس‌های آستین‌ بلند جنبه حفاظتی دارند. همچنین بکار بردن کرمهای ضد آفتاب با SPF بالاتر أز 30 بسیار مفید است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ