بهترین زمان ورزش کردن روزه داران+ بهترین نوشیدنی افطار ورزشکاران

faateme1366
سرپرست پژوهشکده طب ورزشی با اشاره به اینکه درهرجلسه ورزشی حدود یک تا دو لیتر آب بدن به صورت تعریق دفع می شود، به روزداران توصیه کرد که به هیچ وجه قبل از افطار ورزش نکنند.

دکتر سعید نقیبی گفت:برای ورزش وتحرک درماه رمضان چند پیش فرض در نظر گرفته می شود اول اینکه باید مشخص شود که ماه رمضان در چه ماه های از سال قرار گرفته است و فاصله زمانی میان افطار تا شام چقدر است.
وی خاطر نشان کرد: برای مثال اکنون که ماه رمضان در انتهای فصل بهار و اوایل فصل تابستان واقع شده است طول روز زیاد و فاصله بعد از افطار تا شام کوتاه است که این شرایط را برای ورزش کردن در ماه رمضان را محدود می کند.
نقیبی گفت: بنابراین امسال با توجه به اینکه فاصله میان افطار تا انتهای شب زیاد نیست باید وعده افطاری را سبک انتخاب کرد تا بتوانیم بعد از افطار ورزش کنیم.
وی خاطر نشان کرد:در اصول ورزش قید شده که هر 15 تا 20 دقیقه در حین ورزش باید مایعات مصرف شود بنابراین اگر بخواهیم در این هوای گرم ورزش کنیم و هر 15 تا 20 دقیقه آب مصرف نکنیم فشار زیادی بر بدن وارد می شود که این موضوع ورزش کردن قبل از افطار را پر خطر می سازد زیرا کم آبی سلسله زیان های گسترده ای به سلول های بدن می رساند.
این عضو پژوهشگاه علوم ورزشی گفت: در ماه رمضان مهمترین نکته ای که روزه داران باید به آن توجه کنند آب گیری مناسب بدن در فاصله ساعت های میان افطار تا سحر است افراد باید در این فاصله دو لیتر آبی را که برای سلامتی بدن توصیه شده است مصرف کنند.

***شیر بهترین نوشیدنی برای افطار
نقیبی به روزه دارانی که می خواهند در ماه مبارک رمضان ورزش کنند توصیه کرد که روزه خود را با مصرف شیر باز کنند.
وی گفت: در افطار مصرف آب برای رفع عطش توصیه نمی شود و بهترین نوشیدنی که برای این موضوع توصیه می شود، شیر است زیرا آب سریع از طریق روده جذب و وارد خون شده و با فعال ساختن کلیه ها دفع می شود اما شیر به دلیل داشتن پروتیین به تدریج مایعات آن جذب و وارد خون می شود و به آرامی جذب سلول های بدن می شود.
سرپرست پژوهشکده طب ورزشی گفت: بهترین حالت برای ورزش کردن در ماه رمضان این است که نیم ساعت بعد از صرف یک وعده افطاری سبک از جمله یک یا دو لیوان شیر و چند دانه خرما، یک جلسه 60 تا 90 دقیقه ای ورزشی را که در طی روزها و ماه های گذشته انجام می دادیم ، انجام دهیم.
نقیبی افزود: همچنین یک ساعت بعد از ورزش نیز زمان مناسبی برای صرف یک وعده متعادل شام در ماه مبارک رمضان است.
وی با اشاره به تفکر غلطی که وجود دارد مبنی براینکه در ماه رمضان برای داشتن انرژی کافی در طول روز باید شب زیاد غذا خورد، گفت: باید بدانیم که هر چه قدر غذا بخوریم انرژی آن ظرف چند ساعت اول بعد از تغذیه تمام می شود و بدن بعد از آن برای تامین انرژی به سراغ ذخایر انرژی می رود که با صرف افطار و شام در حقیقت این ذخایر انرژی را تقویت می کنیم.
این عضو پژوهشگاه علوم ورزشی گفت: مهمترین ذخیره انرژی بدن منابع گلیکوژنی داخل کبد و سلول های عضلانی است که این منابع طی روز مصرف می شود و حال مهمترین نکته این است که در فاصله سحر تا افطار این منابع را بازسازی کنیم .
نقیبی ادامه داد: کل ذخایر گلیکوژن کبد و بدن انسان حدود 500 گرم است که حدود 450 گرم در کبد و حدود 50 گرم در عضلات است. درصورتیکه کل 500 گرم گلیکوژن این ذخایر تخلیه شوند، با صرف دو هزار کیلو کالری می توان آنها را بازسازی کرد؛ بنابراین برای بازسازی ذخایر انرژی بدن نیازی به پرخوری نیست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ