کلید درمان آلرژی شدید کشف شد!

faateme1366
مطالعات محققان دانشگاه کویینزلند استرالیا نشان می‌دهد با استفاده از ژن درمانی می‌توان پاسخ سیستم ایمنی را غیرفعال و از واکنش‌های آلرژیک شدید جلوگیری کرد.

واکنش های آلرژیک یا علایم آسم نتیجه واکنش سلول‌های ایمنی به پروتئین واقع در آلرژن است. این سلول‌های ایمنی که سلول‌های T نام دارند، نوعی حافظه ایمنی به وجود می‌آورند و در مقابل درمان مقاوم می شوند.
محققان دانشگاه کویینزلند با استفاده از ژن‌درمانی موفق به پاک‌کردن حافظه سلول‌های T در مدل های حیوانی شده‌اند؛ این روش با استفاده از آلرژن آسم ازمایش شده است؛ ولی برای درمان الرژی شدید نسبت به موادی مانند بادام زمینی نیز کاربرد دارد.
به این منظور محققان سلول های بنیادی خون را جدا کرده‌اند و با وارد کردن یک ژن به آن، پروتئین آلرژن را تنظیم کرده اند و مجدد وارد نمونه حیوانی کردند. این سلول‌های مهندسی‌شده سلول‌های خونی جدیدی تولید می‌کنند که پروتئین را بیان می‌کنند و واکنش آلرژیک را خاموش می‌کنند و به این طریق علایم آسم و واکنش‌های آلرژیک از بین می‌رود. محققان به دنبال راهی هستند تا این روش را به سهولت واکسن آنفلوآنزا در اختیار بیماران قرار دهند.
آلرژی فصلی و آلرژی غذایی رایج‌ترین نوع آلرژیست. به گزارش کالج آسم و ایمونولوژی آمریکا (ACAAI) حدود 50 میلیون آمریکایی از آلرژی فصلی رنج می برند. چمن، گرده و گل و لای، مهمترین عوامل آلرژی زا هستند که به آبریزش، عطسه، سرفه، سوزش چشم و خارش منجر می شوند.
سلول های ایمنی بدن آنزیمی ترشح می کنند که باعث تورم بافت ها و گشادشدن عروق خونی می شود. دلیل تورم و قرمزی پوست نیز همین است؛ همچنین این آنزیم می تواند باعث بروز مشکلات تنفسی، شوک و حمله قلبی شود. دلیل تمام واکنش های آلرژیک همین آنزیم است و میزان آن در زنان بیشتر از مردان است.
آلرژی باعث می شود که سلول های خاصی در بدن، هیستامین تولید کنند. ترشح این ماده باعث آبریزش بینی و تولید اشک می شود که شکایت اصلی افراد مبتلا به آلرژی است.
بادام زمینی، انواع آجیل، تخم مرغ، شیر، گندم، سویا، ماهی و صدف از جمله بیشترین غذاهایی هستند که واکنش های آلرژیک به همراه دارند. واکنش های آلرژیک در افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند شامل خارش و کهیر، تهوع یا استفراغ، درد معده و اسهال باشد. در موارد شدیدتر تورم زبان و لب ها و گلو، تنگی نفس، مشکل بلع، درد قفسه سینه و کاهش ناگهانی فشار خون نیز دیده می شود. گاهی تورم مجاری تنفسی یا زبان می‌تواند منجر به خفگی شود.
نتایج این مطالعه در نشریه JCI Insight منتشر شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ