کنترل قند خون دیابتی ها در ماه رمضان!

faateme1366
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه کاهش دریافت کالری می تواند به کم شدن قندخون دیابتی های نوع 2 کمک کند، گفت:روزه داری به عنوان یکی از اشکال کاهش دریافت کالری برای کنترل قندخون مفید است.

دیابت یا بیماری قند یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.
دیابت به دو نوع اصلی اول (وابسته به انسولین) و دوم (غیر وابسته به انسولین) تقسیم می شود. در دیابت نوع 2 عوامل ژنتیکی، چاقی و کم ‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.
دیابت بارداری نوعی دیگر از این بیماری است که به شرایطی گفته می ‌شود که افزایش قند خون برای اولین بار، در دوران بارداری دیده شود. دیابت بارداری، تقریباً در ۴ درصد از بارداری ‌ها بروز می‌ کند.
غلامرضا محمدی فارسانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه دیابتی های نوع 2 معمولا دارای اضافه وزن یا چاق هستند، افزود: این افراد چون وابسته با انسولین نیستند و برای درمان خود از دارو استفاده می کنند، روزه داری می تواند در کاهش وزن و کنترل دیابت آنها کمک کند.
وی ادامه داد که بیمارانی که چندین سال مبتلا به دیابت نوع 2 هستند و داروهای ثابتی را مصرف می کنند، روزه داری برای آنان ممنوعیتی نداشته و با مصرف بموقع داروها، خوردن آب فراوان و البته تغذیه مناسب در وعده سحر و افطار می توانند روزه بگیرند.
محمدی به این افراد توصیه کرد که با محدود کردن فعالیت بدنی، قرار نگرفتن در محیط گرم و پرهیز از مسافرت های غیر ضروری، می توانند روزه داری کنند و ضمن استفاده از فیوضات این ماه از کاهش وزن هم بهره مند شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد که این افراد با مشورت پزشکان معالج خود، میزان دوز داروهای خود را در افطار و سحر مشخص می کنند تا مشکلی برای آنان به وجود نیاید.

** به زنان باردار دیابتی و سالمندان دیابتی توصیه می شود روزه نگیرند
وی با اشاره به اینکه زنان باردار دیابتی، سالمندان دیابتی و افراد مبتلا به دیابت نوع یک احتیاط های خاصی را باید رعایت کنند، گفت: این افراد باید انسولین تزریق کنند و به نظر می رسد گرفتن روزه، آنها را با مشکلاتی مواجه می کند.
متخصص تغذیه گفت: هرچند به زنان باردار و سالمندان دیابتی و افراد مبتلا به دیابت نوع یک توصیه می شود که روزه نگیرند اما اگر تمایل به روزه داری دارند حتما با مشورت پزشک معالج خود اقدام به این کار کنند تا مشکلی برای آنان به وجود نیاید.
وی تاکید کرد: افرادی که دیابت آنها کنترل نشده و مدام دوز داروی آنان تغییر می کند یا دیابتی هایی که بیماری های کنترل نشده دیگری مانند فشارخون و بیماری های قلبی دارند، بهتر است روزه نگیرند.
متخصص تغذیه برلزوم تست قندخون در زمان های افطاری و سحری تاکید و به بیماران دیابتی که قندخون بالاتر از 300 میلی گرم در دسی لیتر است توصیه کرد که در ‌آن روز از روزه گرفتن خودداری کنند.
وی با اشاره به اینکه افراد دیابتی حتما باید سحری مصرف کند، بیان کرد: اگر آنها نتوانستند سحری بخورند، اصلا آن روز را روزه نگیرد. نوسانات خیلی زیاد قندخون، می تواند برای آنان مشکل آفرین باشد. همچنین اگر طی مدت روزه داری دچار افت زیاد قند و یا تغییرات شدید فشار خون شدند هم بهتر است روزه خود را افطار کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ