همه چیز درباره کلاژن و نقش مهم آن در جوان‌سازی و شادابی پوست

mousavi
شما برای مراقبت صحیح از پوست خود نیاز به برنامه‌ریزی و رعایت برخی بایدها و نبایدهای اساسی دارید. آن‌هم نه فقط به‌دلیل حفظ زیبایی بلکه به هزار و یک دلیل که هر کدام از آنها می‌توانند ساخت و ترمیم سلول‌های پوست شما را تقویت و سلامت آن را تضمین کنند. مثلا همین کلاژن که به‌عنوان یک پروتئین طبیعی در بدن تولید می‌شود پر‌رنگ‌ترین نقش را در مقاوم‌سازی، ترمیم و جوانی پوست صورت برعهده دارد. پس برای اینکه بتوانید تولید آن را در پوست تحریک و تقویت کنید، نیاز به اطلاعات بیشتری دارید. دکتر مجید میرزاخانی، متخصص پوست، در این مطلب از کلاژن‌سازی و اهمیت آن در شادابی و سلامت پوست خواهد گفت.

چه عواملی کلاژن‌سازی پوست را مختل می‌کند؟

افزایش سن تنها دلیل کاهش کلاژن‌سازی در بدن نیست بلکه عوامل دیگری هم هستند که با تخریب این پروتئین در سلول‌های پوست، باعث ازدست رفتن استحکام پوست و بروز چین و چروک‌ها روی آن می‌شوند. یعنی همان عادت‌های غلطی که خواسته یا ناخواسته کلاژن پوست را از بین برده و با کم شدن تولید آن در بدن باعث پیری و نافرم شدن زاویه‌های مختلف صورت می‌شوند. پس برای داشتن پوستی زیبا ابتدا این عادت‌ها را برای همیشه ترک کرده یا جهت درمان شان اقدام کنید:

اختلال خواب: تاثیر مستقیم خواب کافی یا ناکافی را به وضوح می‌توانید با دیدن وضعیت پوست خود در آینه مشاهده کنید. چون خواب کم یا دیر خوابیدن تولید سموم در بدن را افزایش و تولید کلاژن را به شدت کاهش می‌دهد.

مدام آرایش داشتن: اگر تا به امروز عادت پاک نکردن آرایش را ترک نکرده‌اید باید با صراحت بگوییم که به‌زودی گرد پیری روی صورت‌تان جا خوش می‌کند. چون چربی ناشی از مواد آرایشی بعد از ساعت‌ها نشستن روی پوست منافذ آن را بسته و با تجمع آلودگی‌ها راه تنفس آن را خواهد بست. با این شرایط تخریب کلاژن آغاز و استحکام پوست به مرور از بین خواهد رفت.

سیگار و قلیان کشیدن: این عادت کشنده مهم‌ترین عامل نابودکننده تولید کلاژن در بدن است. چون با ازبین بردن انواع پروتئین در بدن و محدود کردن جریان خون، پوست را در همان جوانی پیر و کدر می‌کند.

پرخوری کردن: اگر اهل خوردن زیاد انواع خوراکی‌های شیرین هستید باید فکری به حال ترک این عادت خود بکنید. چون کلاژن‌ها به‌خاطر وجود گلوکز در شکر سنگین می‌شوند و با از بین بردن انعطاف‌پذیری آن پوست را زمخت و کدر می‌کنند.

استفاده نکردن از ضدآفتاب: اشعه‌های مضر آفتاب باعث افزایش تخریب الیاف کلاژن در پوست و آسیب جدی به ساختار این پروتئین می‌شوند. این اشعه‌ها به سلول‌هایی که مسئول بازسازی پوست و ترمیم کلاژن‌ها هستند هجوم آورده و درنتیجه ظاهری فرسوده و ناصاف به پوست می‌دهند.

بی قاعده غذا خوردن: برای شادابی و سلامت پوست هیچ راهی ساده‌تر از مصرف خوراکی‌های مقوی و تازه نیست، چون نخوردن میوه و سبزیجات تازه باعث می‌شود تا سلول‌های پوست توانایی خنثی‌سازی تخریب کلاژن‌ها را از دست بدهد و رادیکال‌های آزاد و مضر در محیط، به استحکام بافت‌های ارتجاعی پوست آسیب بزند.

چطور کلاژن‌سازی را تقویت کنیم؟

در برابر همه آسیب‌های بی‌شماری که به‌راحتی ساختار کلاژن را تخریب می‌کنـد خوشبختانه راه‌هایی هم هستند که با رعایت کردن آنها می‌توانید تولید این پروتئین مفید را در بدن افزایش دهید. چون کلاژن علاوه بر پوست برای سلامت و استحکام استخوان‌ها و مفاصل هم به همان اندازه مفید است. پس از همین امروز این عادت‌ها را در خود تقویت کنید:

به پوست‌تان رطوبت و آب برسانید: از آنجا که پوست خشک همیشه درمعرض بدترین آسیب‌هاست، بهتر است رسیدگی به آن را برای بهبود عملکرد کلاژن‌ها دوچندان کنید. چون هر قدر پوست شما مرطوب‌ باشد، زمینه بهتری برای عملکرد صحیح کلاژن و الاستین روی پوست فراهم می‌شود. پس با مرطوب نگه ‌داشتن پوست صورت از طریق نوشیدن آب، مصرف سبزیجات و مرطوب‌کننده‌ها می‌توانید به‌سادگی تولید کلاژن را تحریک و تقویت کنید.

ماساژ درمانی: از تاثیرات ماساژ در بهبود سلامت پوست و افزایش استحکام آن نمی‌شود گذشت. بنابراین تکرار منظم ماساژ صورت در دوره‌های مختلف پوست را کشیده، مستحکم کرده و با افزایش گردش خون تولید کلاژن را تحریک و ماهیچه‌های صورت را قوی‌تر می‌کند.

محصولات کلاژن‌ساز: شاید تاثیر این مورد به اندازه مصرف آب یا ماساژ دادن صورت یا ترک عادت‌های بد نباشد اما محصولاتی که در ترکیبات خود آمینو اسیدهای کلاژن‌ساز دارند با ورود به لایه‌های زیرین پوست جوانی و شادابی آن را دوچندان می‌کند. پس در خرید محصولاتی با این ویژگی دقت کنید و مصرف آن را تا زمان اثربخشی موردنظرتان ادامه دهید.

محصولات کلاژن‌ساز  بخرید

شاید تاثیر این مورد به اندازه مصرف آب یا ماساژ دادن صورت یا ترک عادت‌های بد نباشد اما محصولاتی که در ترکیبات خود آمینو اسیدهای کلاژن‌ساز دارند با ورود به لایه‌های زیرین پوست جوانی و شادابی آن را دوچندان می‌کنند. پس در خرید محصولاتی با این ویژگی دقت کنید و مصرف آنها را تا زمان اثربخشی موردنظرتان ادامه دهید.

کلاژن‌سازهای خوراکی را بشناسید

اهمیت رژیم غذایی و تغذیه مناسب در سلامت پوست بیش از همه موارد ذکر شده بالاست. بنابراین ساده‌تر از آنچه فکرش را  می‌کنید با گنجاندن برخی مواد غذایی خاص در رژیم غذایی خود می‌توانید سلامت پوست خود را تضمین کنید. پس به منظور تقویت کلاژن‌سازی پوست خود ابتدا سراغ منابع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها بروید. یعنی همه سبزیجات مانند چغندر، فلفل قرمز و نارنجی، هویج و گوجه‌فرنگی که در طیف رنگ نارنجی هستند و به‌طور طبیعی رطوبت را جذب پوست خود کرده و شادابی آن را دو چندان ‌کنید. یا میوه‌هایی مانند مرکبات، توت‌فرنگی و شاه‌توت که سرشار از ویتامین‌ و آنتی‌اکسیدان هستند و ترکیبات لازم برای سلامت پوست را یکجا در خود دارند. در کنار مصرف همه نوع میوه و سبزیجات بهتر است از خوردن غذاهای دریایی هم غافل نشوید. چون با خوردن مرتب ماهی در طول هفته و دریافت اسیدهای چرب امگا3 پوست شما از شر چین و چروک خلاص شده و هیچ‌گاه خشکی و لک سراغ آن نمی‌آید. به این ترتیب یک برنامه‌ غذایی صحیح بهترین گزینه برای مراقبت طبیعی از پوست صورت شماست.

 منبع: سیب سبز

همه چیز در مورد کلاژن سازی پوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ