با پدیده دارو خوردن در ماه رمضان چه کنیم؟!

faateme1366
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تاکید بر ضرورت مراجعه به پزشکان معالج، نسبت به بروز تداخلات دارویی و نسخه پیچی های خودسرانه در دوران روزه داری هشدار داد.

مهران ولایی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: تداخلات دارویی در اغلب بیمارانی که نسب به طریقه مصرف دارو در ماه مبارک رمضان بی توجهی کرده اند مشکلات زیادی را به وجود آورده که در این میان نسخه پیچی های خود سرانه علت اصلی بروز این مشکلات است.

وی با تاکید بر ضرورت مراجعه به پزشکان معالج برای تنظیم دقیق میزان دوز داروی مصرفی و تغییر درست ساعت مصرف آن ، گفت: روزه داری برای سلامتی بدن اهمیت ویژه ای دارد ولی در این میان آن دسته از بیمارانی که درطول روز باید چند نوبت دارو مصرف کنند باید قبل از اقدام به روزه گرفتن با پزشکشان مشورت کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان هشدار جدی نسبت به نسخه پیچی های خودسرانه برای روزه داری ، افزود: متاسفانه این موضوع در بیشتر بیماران ، منجر به بروز بیماری های گوارشی ازجمله آسیب جداره معده و از همه مهمتر باعث بروز تداخلات دارویی جدی و حتی مسمومیت می شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بروز تداخلات دارویی به علت کم توجهی بیماران و خانواده هایشان نسبت به تنظیم درست و علمی ساعت مصرف دارو برای روزه گرفتن تقریبا هر ساله روی می دهد، تصریح کرد : در بیشتر موارد این تداخلات و یا اثرات ناشی از آن طی چند روز اول روزه داری و حتی ساعت های اولیه خود را نشان می دهد ولی برخی از عوارض می تواند تا اواخر ماه رمضان و یا بعد از اتمام ماه مبارک بروز کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: بیمارانی که در طول روز چندین نوبت دارو مصرف میکنند باید بدانند که تنظیم خودسرانه ساعات مصرف دارو می تواند همان دارو درمانی را به عاملی برای بروز بیماری و دردی جدیدتر تبدیل کند بنابراین توجه به دوز و ساعت مصرف دارو در ماه رمضان ضروری است.

ولایی یاد آور شد: بیماران با مراجعه به پزشک معالجشان باید اجازه پزشکی را برای روزه داری نیز بگیرند زیرا مبتلایان به بیماری هایی همچون صرع، آسم شدید و دیابتی هایی که باید چندین نوبت انسولین و دارو مصرف کنند در زمره افرادی هستند که نمی توانند روزه بگیرند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ