پیشگیری از تداخل دارویی وظیفه کیست؟!

faateme1366
یک مسئول سازمان غذا و دارو به نقش مهم داروسازان بیمارستانی در ایمنی بیماران پرداخت و گفت: دارو زمانی مؤثر واقع می‌شود که زمان مناسب و با دوز صحیح به بیمار برسد ضمن اینکه مراقبت از تداخلات دارویی وظیفه داروساز است.

فاطمه ایزدپناه ــ مدیر داروخانه‌های بیمارستانی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حوزه مراقبت دارویی جایگاه  داروسازان به‌مراتب ارتقاء یافته است، اظهار داشت: داروسازان بیمارستانی در افزایش ایمنی بیماران نقش مؤثر دارند.

وی با اشاره به مطلوبیت وضع کنونی ضوابط اعتباربخشی داروسازی بیان داشت: داروسازی با تکیه بر اعتباربخشی رشد بسیار چشمگیری نسبت به قبل داشته است به این معنا که در حوزه مراقبت دارویی جایگاه داروسازان به‌مراتب ارتقا یافته است.

ایزدپناه ادامه داد: طبیعی است که هنوز عده‌ای از همکاران داروساز ما به شرایط بهتر از اکنون چشم دارند لذا جایگاه داروسازان در این حوزه باید بسیار محکمتر شود.

وی همچنین بیان کرد: از آنجا که داروساز نزدیک‌ترین فرد از منظر اطلاعات دارویی به بیمار به حساب می‌آید؛ داروسازان بیمارستانی با حضور مؤثر خود در این حوزه می‌توانند ایمنی بیماران را افزایش دهند.

دکتر ایزدپناه با اشاره به اینکه داروسازان بیمارستانی وظیفه تهیه، انبار و به‌طور کلی مدیریت داروی بیمارستان را عهده‌داراند، تصریح کرد:  اگر همه این کارها به‌درستی و به‌هنگام صورت نپذیرد در ایمنی بیمار خلل به‌وجود خواهد آمد.

مدیر داروخانه‌های بیمارستانی سازمان غذا و دارو با انتقاد از کسانی که تصور می‌کنند تجویز دارو توسط پزشک به‌تنهایی موجب بهبود وضعیت مریض می‌شود، خاطرنشان کرد: دارو زمانی مؤثر واقع می‌شود که زمان مناسب و با دوز صحیح به بیمار برسد ضمن اینکه مراقبت از تداخلات دارویی  وظیفه داروساز است که اگر به این وظایف به‌طور کامل و دقیق رسیدگی نشود ممکن است ایمنی بیمار به خطر بیفتد و اینها مسئولیتهای اصلاً کوچکی نیست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ