روش‌های آسان افزایش فعالیت مادران و کودکان

samiira
اخیرا در ژورنال Pediatrics تحقیقی به چاپ رسید که در آن از نرم‌افزارهای کنترل فعالیت برای بررسی فعالیت بیش از 500 مادر و کودک پیش‌دبستانی استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که هر چه مادر در طول روز فعال‌تر باشد، کودک او نیز فعال‌تر خواهد بود.

 علاوه بر این، این تحقیق محققان بریتانیایی نشان داد که سطوح فعالیت کلی مادرها نسبتا پایین بود: تنها 53 درصد از مادرها حداقل هفته‌ای یک‌بار خودشان را درگیر فعالیت فیزیکی 30 دقیقه‌ای با شدت متوسط یا زیاد می‌کردند. محققان این تحقیق توانستند به الگوهای مربوط به نحوه و زمان فعال بودن مادرها و کودکان نیز دست یابند. محققان دریافتند که فعالیت‌های با شدت متوسط و زیاد با روزهای غیر تعطیل و فعالیت‌های سبک همچون پیاده‌روی با روزهای تعطیل در ارتباط بودند. بسیاری از مادرهای شرکت‌کننده در این تحقیق مادرهای کارمندی بودند که در طول روزهای کاری فرزندان خود را به مراکز مراقبت از کودک می‌بردند. این به این معنا است که در روزهای تعطیل، یعنی وقتی‌که مادرها و فرزندان زمان بیشتری را با خود می‌گذراندند فعالیت کمتری داشتند.
ازآنجایی‌که مزایای سلامتی فعالیت فیزیکی برای همگان به اثبات رسیده‌اند، کارشناس‌ها می‌گویند که یافته‌های تحقیق‌های مربوط به مزایای سلامتی فعالیت فیزیکی باید مادرها را تشویق به فعالیت و تحرک بیشتر کنند. دکتر کاترین هسکت یکی از نویسنده‌های این تحقیق است که به همراه دیگر همکاران خود در دانشگاه Southampto- این تحقیق را انجام داد. او می‌گوید: «اگر در برنامه‌های روزانه مادرها و فرزندها فعالیت گنجانده شود، سطوح تحرک هردوی آن‌ها افزایش می‌یابد و درنتیجه هردوی آن‌ها با مزایای سلامتی طولانی‌مدت مواجه می‌شوند.» اگرچه پدرها بخشی از این تحقیق نبودند، اما یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهند که با توجه به پیوند قوی میان مادرها و فرزندان جوان، برنامه‌های که تمرین را تشویق می‌کنند و از چاقی کودکانی جلوگیری می‌کنند باید تمرکز خود را روی تمام اعضای خانواده قرار دهند و به‌ویژه مادرها را نیز تشویق به تمرین کنند.
روش‌های آسان تحرک و فعالیت در روزهای تعطیل
اگر در زمره والدینی هستید که روزهای تعطیلتان صرف وظایف خانوادگی، انجام کارهای یکنواخت و کسل‌کننده و رانندگی کردن طولانی‌مدت می‌شود، می‌توانید با تغییرات کوچکی به‌روزهای تعطیل خود نیز تحرک را بیفرازید. دکتر جولی مائینا، دانشیار کالج Roanoke که روی چاقی کودکان و کودکان مطالعه می‌کند بر این اعتقاد است که والدین باید کودکان خود را عادت دهند که همواره ازنظر فیزیکی فعال باشند. به‌عبارت‌دیگر، ازنظر دکتر مائینا یکی از وظایف مهم والدین این است که کودکان خود را به تحرک و فعالیت فیزیکی عادت دهند. این را به یاد داشته باشید که فعالیت فیزیکی یا تمرین از استرس بزرگسال‌ها می‌کاهد و تحرک باعث خستگی کودکان می‌شود و درنتیجه کودکان می‌توانند خواب شبانه خوبی داشته باشند. به‌طورکلی، برای تحرک و فعالیت در روزهای تعطیل می‌توانید روش‌های آسان زیر را اتخاذ کنید.
تقسیم فعالیت: دکتر مائینا می‌گوید که خودتان را با این تفکر به ستوه نیاورید که یک فعالیت را در یک‌زمان مشخص انجام دهید. او می‌گوید: «می‌توانید فعالیت موردنظر را به بخش‌هایی تقسیم کنید. برای مثال می‌توانید اکنون 10 دقیقه از وقت خود را صرف فعالیت کنید و سپس چند ساعت بعد دوباره 10 دقیقه دیگر به فعالیت مربوطه اختصاص دهید.» به‌عبارت‌دیگر، سعی کنید که در انجام یک فعالیت به خودتان فشار زیادی وارد نکنید و فعالیت را تبدیل به یک سرگرمی برای خود کنید. فعالیت‌هایی همچون انجام تمرین‌ها بدنی در زمره فعالیت فیزیکی قرار نمی‌گیرند، بلکه انجام حرکات موزون و بازی با اسباب‌بازی‌ها نیز تحرک محسوب می‌شوند. 
قدم‌های بیشتر: به‌محض آنکه کودک شما توانایی راه رفتن را فراگرفت و قادر شد که تعادل خود را حفظ کند او را به پیاده‌روی‌های کوتاه ببرید. برای مثال، می‌توانید با پای پیاده به همراه کودک خود به خانه دوست خود، پارک یا مغازه بروید. گذراندن زمان بیشتر در خارج از خانه: اگر هوا سرد و بارانی نیست، می‌توانید با کودک خود به بیرون از خانه بروید، هرچند بچه‌های کوچک می‌توانند برای چند دقیقه هوای بارانی و سرد را تحمل کنند. با کودک خود یک پیاده‌روی کوتاه انجام دهید و در زمین‌بازی با او بازی کنید تا بدین‌وسیله کودک شما علاوه بر تحرک بتواند ویتامین دی کافی نیز جذب بدن خود کند.
اجازه دادن فعالیت‌های درون خانه: برای تحرک کودک خود نیاز نیست که او را حتما به بیرون از خانه ببرید، بلکه می‌توانید با تبدیل خانه خود به یک محیط امن برای بازی باعث فعالیت و تحرک کودک خود شوید. می‌توانید با خرید اسباب‌بازی‌های تو پور و بازی‌های تحرکی کودک خود را تشویق به فعالیت در خانه کنید. پدرها و مادرها نیز می‌توانند در بازی با کودک خود مشارکت کنند. محدود کردن زمان تماشای تلویزیون و کار با رایانه: کودکان خود را به دوری از این وسایل الکترونیکی تشویق کنید و اگر می‌بینید که کودک شما زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون یا کار با رایانه کرده است به او پیشنهاد یک فعالیت فیزیکی را بدهید. تهیه بازی‌های ویدئویی و دی‌وی‌دی‌های تشویق‌کننده تحرک: بازی‌های ویدئویی و DVD هایی را برای کودک خود تهیه کنید که کودک را تشویق به فعالیت می‌کنند. برای مثال، می‌توانید یک DVD آموزشی یوگا تهیه کنید که هم برای مادرها و هم فرزندان مناسب است. 
انجام فعالیت‌های مناسب مادرها و فرزندان: اگر مادرها در روزهای آخر هفته به باشگاه ورزشی می‌روند یا فعالیت خاصی را انجام می‌دهند، توصیه می‌شود که فرزندان خود را نیز به همراه خود به باشگاه ببرند و آن‌ها در انجام فعالیت‌ها مشارکت دهند. خلق بازی‌های جدید: کودکانی که در سن قبل از مدرسه قرار دارند تمام فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای را که شما انجام می‌دهید دوست دارند، حتی اگر این فعالیت‌ها مسخره‌آمیز باشند. بری مثال، وقتی‌که پدر و مادر در نقش یک حیوان ظاهر می‌شوند فرزندان آن‌ها لذت می‌برند. 

اهمیت در آغوش گرفتن کودک را می دانید؟

منبع: سپید آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ