این زولبیا و بامیه‌ خاص برای سلامتی مفیدند!

faateme1366
زولبیا و بامیه‌های موجود در بازار که در سفره‌های افطار جایگاه خاصی دارد، در کنار طعم خوب و شیرینی که دارند برای سلامت بسیارمضر هستند اما زولبیا و بامیه‌ای خاص می‌توان تهیه کرد که نه‌تنها برای سلامتی مضر نیست بلکه بسیار مقوی و مفید هم می‌تواند باشد.

هر سال با شروع ماه مبارک رمضان، بازار زولبیا و بامیه داغ شده و مصرف آن بین ایرانی‌ها و برخی کشورهای دیگر زیاد می‌شود البته این سنت از سال‌های دور بین ایرانی‌ها مرسوم بوده و جزو معدود عاداتی است که همچنان با همان قوت ادامه دارد.

این زولبیا و بامیه‌های موجود در بازار که اغلب در سفره‌های افطار جایگاه خاصی دارد، در کنار طعم خوب و شیرینی که دارد برای سلامت مضر است.

زولبیا و بامیه یکی از شیرینی‌های اصیل ایرانی است؛ از مواد اولیه این نوع شیرینی که امروزه از آن استفاده می‌کنند، می‌توان به روغن، آرد، شکر، تخم‌مرغ، ماست، آب، گلاب و زعفران اشاره کرد که اگر از مواد سالم در تهیه آن استفاده می‌کردند مثلاًاگر در تهیه زولبیا و بامیه بجای استفاده از شکر از عسل و بجای استفاده از روغن‌های ناسالم صنعتی سرطان‌زا از روغن‌های سالم و مورد تأیید همچون روغن حیوانی یا روغن ارده کنجد تهیه شود، بسیار مقوی و مفید هم می‌تواند باشد اما متأسفانه آن چیزی که در حال حاضر در بازار عرضه می‌شود به دلیل استفاده از شکر و روغن صنعتی که در تهیه آن به کار رفته، به هیچ وجه مورد تأیید نیست.

اما به سختی می‌توان زولبیا و بامیه را از سفره افطار حذف کرد و متاسفانه اکثراً عادت کرده‌اند و در این ماه مخصوصاً در مهمانی‌ها، کنار نان و پنیر و سبزی و آش، بشقابی بزرگ از زولبیا و بامیه‌های طلایی خوش رنگ و تازه خودنمایی می‌کند.

لذا اگر امکان تهیه یا خرید زولبیا و بامیه مورد تأیید را ندارید می‌توانید از مواد شیرین دیگری در سفره‌هایتان استفاده کنید؛  عسل طبیعی، خرما و انواع مرباهای تهیه شده از عسل می‌توانند جایگزین مناسبی برای مصرف مواد شیرین در سر سفره‌ها باشند اگر هم علی‌رغم توصیه‌های ما باز، زمانی هوس خرید زولبیا و بامیه کردید، به رنگ آنها خوب دقت کنید.

به نوشته گروه تحریریه احیای سلامت، اگر رنگ آنها به قهوه‌ای و سیاهی می‌زد، حرف فروشنده را که «برشته شده‌اند و دیر از روغن برداشته شده‌اند» باور نکنید.

حقیقت در این است که آنها را در روغن‌های سوخته و چند بار استفاده شده تهیه کرده‌اند که به شدت سرطان‌زا هستند؛ بارها و بارها انبارهایی پر از روغن‌های فاسد و سوخته کشف شده که از آنها برای تهیه زولبیا و بامیه یا خوراکی‌های دیگر استفاده می‌شده است و به قول گذشتگانمان «گل بود و به سبزه نیز آراسته شد» یعنی روغن‌های صنعتی مورد تأیید نیستند، چه برسد به اینکه فاسد و سوخته هم باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ