از کجا بدانم قد و وزن کودکم طبیعی است؟!

faateme1366
رشد قد و وزنی متناسب و متعادل برای کودکان در هر سنی از اهمیت بسیاری برخوردار است و معمولا برای محاسبه سرعت رشد قد و وزن،کودک هر سه تا شش‌ماه یکبار از نظر قد و وزن مورد معاینه قرار می گیرد که باید روند صعودی مناسبی در منحنی مشاهده شود.

دکتر قاسمی فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرد‌: اگر سرعت رشد قد کودک کمتر از پنج سانتی متر در سال باشد ، در این صورت کودک باید مورد ارزیابی بیماری‌های سیستمیک قرار گیرد که شامل کم خونی، کم کاری تیروئید، بررسی کارکرد کلیه از طریق آزمایش ادرار جهت ارزیابی عفونت ادراری و آزمایش سلیاک در صورت مشاهده کاهش وزن، بررسی علل عفونت و عوامل التهابی می باشد .

این فوق تخصص غدد ومتابولیسم کودکان خاطرنشان کرد : در صورتی که جواب آزمایشات اولیه یا همان بررسی سیستمیک، نرمال نبود باید جهت رفع علت زمینه‌ای اقدام شود به طور مثال اگر کودک بیماری کم کاری تیروئید دارد، کم خونی و. . . دارد باید مراحل درمان این بیماری زمینه ای آغاز شود و اگربعد از مدتی باز هم کودک از نظر منحنی رشد سیر صعودی مورد نظر را طی نکرد ، پزشک برای کودک آزمایش هورمون رشد را درخواست می نماید و در صورت انجام آزمایش، اگر میزان آن از حد نرمال کمتر باشد و در طی شش‌ماه دراندازه گیری انجام شده، افزایش مناسب قد و وزن در کودک مشاهده نشود ، پزشک آمپول هورمون رشد را برای بیمار تجویز می‌کند. وی عنوان کرد : برای رشد قد و وزن بچه ها، تغذیه مناسب از ارزش بسیار بالایی برخوردار است در نتیجه باید از تغذیه سالم و متعادل برخوردار بوده از جمله کودک از میزان لبنیات،پروتئین بهره لازم را ببرد و درمصرف تنقلات و مواد غذایی شیرین احتیاط لازم را نماید و در کنار آن ورزش را نیز فراموش نکنند تا کودک رشد قدی و وزن متعادلی داشته باشد.

این فوق تخصص غدد ومتابولیسم کودکان با بیان این نکته که ” علل مختلفی باعث ایجاد کوتاهی قد در کودکان می شود که یکی از آنها ژنتیک است” ، ادامه داد: در برخی از کودکان که پدر و مادر از قد کوتاهی برخوردار هستند مشاهده می‌شود که کودک آنها با توجه به تست هورمون رشد کمبود هورمون رشد ندارد و تجویز هورمون رشد فایده‌ای برای کودک ندارد .

در برخی موارد نیز کوتاهی قد امکان دارد به دلیل سرشتی باشد بدین گونه که در یک مقطع زمانی کودک کوتاه قد است ولی بعد از مدتی و در یک مقطع زمانی خاص قد می‌کشد و به حد نرمال می‌رسد که آنها هم نیاز به هورمون رشد ندارند.
دکتر قاسمی هشدار داد : فقط به دلیل کمبود هورمون رشد، آمپول هورمون رشد تاثیرگذار است در غیر این صورت مصرف خودسرانه آن، عوارض جبران ناپذیری را برای کودک به همراه خواهد داشت زیرا امکان دارد سوء تغذیه یا بیماری های سیستمیک عامل کوتاهی قد کودک باشد.
تزریق بی مورد و بی دلیل هورمون رشد موجب این می شود که سن استخوانی فرد جلوتر از سن طبیعی رفته و استخوان‌ها زودتر جوش بخورند و به جای افزایش قد، قد فرد کوتاه‌تر می‌شود و در برخی مواقع مصرف خودسرانه آمپول رشد کودک را دچار بلوغ زودرس می کند.
وی در پایان توصیه کرد: خانواده‌هایی که نگران رشد کودکانشان هستند، هر سه‌ماه یا شش‌ماه یکبار قد و وزن کودک خود را تحت نظر متخصص اطفال چک کرده و در صورتی که منحنی ، رشد طبیعی کودک را نشان نداد، باید کودک به متخصص غدد ارجاع داده شود .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ