۱۵نشانه سرطان مردانه را جدی بگیرید! هشدار!

faateme1366
یکی از بهترین راه‌های مبارزه سرطان در مردان ، تشخیص آن در مراحل اولیه است، یعنی زمانی که درمان آن آسان‌تر است. مشکل اینجاست که علائم هشدار دهنده برای بسیاری از انواع سرطان، می‌تواند خفیف به نظر می‌رسد. به این ۱۵ علائم و نشانه سرطان در مردان توجه کنید.

بعضی از آن‌ها نسبت به علائم دیگر، ارتباط تنگاتنگی با سرطان دارند، اما همه علائم حائز اهمیت هستند و لازم است آن‌ها را بشناسید ـ و حتی در صورت نیاز با پزشک خود راجع به آن‌ها صحبت کنید.

در ادامه ۱۵ نشانه سرطان در مردان که نادیده می‌گیرند آمده است:

۱. مشکلات دفع ادرار

نیاز به دفع ادرار به دفعات بیش‌تر، به خصوص در شب
ادرار قطره قطره، بی اختیار، یا احساس نیاز شدید برای دفع ادرار
مشکل در هنگام دفع ادرار، یا فشار ضعیف

غده پروستات بزرگ شده معمولا باعث این علائم می‌شود، اما سرطان پروستات نیز این علائم را دارد. برای بررسی علت این مشکل به پزشک‌تان مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص پروستات بزرگ شده، شما را معاینه می‌کند و ممکن است از ضرورت انجام آزمایش خون (PSA تست) برای تشخیص سرطان پروستات صحبت کند.

۲. تغییرات سایز بیضه‌ها

هربرت لپور پزشک و رئیس اورولوژی در مرکز پزشکی دانشگاه لانگون نیویورک می‌گوید “اگر متوجه یک توده، سنگینی یا هر گونه تغییر دیگری در بیضه‌های خود شدید، هیچ وقت بررسی آن را به تاخیر نیندازید. سرطان بیضه برخلاف سرطان پروستات که به کندی رشد می‌کند می‌تواند یک شبه گسترش پیدا کند “. پزشک شما با یک معاینه بدنی، آزمایش‌های خون، و سونوگرافی از بیضه هر گونه مشکلی را بررسی می‌کند.

۳. خون در ادرار یا مدفوع

این علائم می‌تواند از اولین نشانه‌های سرطان مثانه، سرطان کلیه یا سرطان روده بزرگ باشد. لپور می‌گوید بهتر است برای هرگونه خونریزی غیرطبیعی، حتی در صورت وجود نداشتن علائم دیگر، به پزشک خود مراجعه کنید. اگرچه بیش‌تر احتمال دارد مشکلی غیر از سرطان داشته باشید، مثل بواسیر یا عفونت ادراری، اما ضروری است که هر چه زودتر علت آن را تشخیص دهید و به درمان آن بپردازید.

۴. تغییرات پوست

وقتی متوجه تغییر در اندازه، شکل، یا رنگ یک خال یا لکه‌های دیگری روی پوست خود شدید، هر چه سریع‌تر به پزشک خود مراجعه کنید. لکه‌های جدید یا آن‌هایی که متفاوت به نظر می‌رسند، مهم‌ترین علائم سرطان پوست به حساب می‌آیند. شما به معاینه و بافت‌برداری نیاز دارید، یعنی پزشکان قطعه‌ای کوچک از آن بافت را برای آزمایش برمی‌دارند. مارلین میرز، پزشک و متخصص غدد در مرکز سرطان دانشگاه پرموتر نیویورک می‌گوید با تشخیص سرطان پوست باید بلافاصله اقدام به درمان کرد.

۵. تغییر در گره‌های لنفاوی

غدد لنفاوی متورم، یا غدد کوچک لوبیایی شکلی که در گردن، زیر بغل، و جاهای دیگر پیدا می‌شوند، اغلب نشانه‌ی رخ دادن اتفاقاتی در بدن شما است. معمولا به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما در حال مبارزه با گلو درد یا سرماخوردگی است اما سرطان‌های خاصی نیز می‌تواند باعث تغییر آن‌ها شود. میرز می‌گوید اگر تورمی دارید که در مدت ۲ یا ۴ هفته برطرف نشد، برای معاینه به پزشک خود مراجعه کنید.

۶. مشکل بلع

بعضی از افراد گاهی اوقات مشکل بلع دارند. اما اگر مشکل مورد نظر شما رفع نشد و وزن از دست می‌دهید یا استفراغ می‌کنید لازم است پزشک شما را برای تشخیص سرطان نای یا سرطان معده معاینه کند. پزشک با معاینه گلو و رادیوگرافی دست به کار می‌شود. در طول آزمایش رادیوگرافی، مایعی مخصوصی می‌نوشید که گلوی شما را در مقابل اشعه ایکس مقاوم می‌کند.

۷. سوزش معده

شما می‌توانید با تغییر رژیم غذایی خود، نوشیدنی‌های که معمولا می‌نوشید و سطح استرس تان، بیش‌تر موارد سوزش معده را کنترل کنید. چنانچه بهبودی حاصل نشد از پزشک‌تان بخواهید علائم شما را بررسی کند. سوزش معده‌ای که برطرف نمی‌شود یا رو به وخامت می‌رود، می‌تواند به معنای سرطان معده یا نای باشد.

۸. عفونت دهانی

اگر سیگار می‌کشید یا توتون می‌جوید بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان هستید. به دقت دنبال نقاط قرمز یا سفید در داخل دهان یا بروی لب‌هایتان بگردید. در مورد آزمایش‌های موردنیاز و درمان با پزشک یا دندانپزشک‌تان مشورت کنید.

۹. کاهش وزن بدون دلیل

شلوارتان گشادتر به نظر می‌رسد؟ اگر رژیم غذایی یا برنامه ورزشی‌تان را تغییر نداده‌اید، ممکن است به معنای آن باشد که استرس یا مشکل تیروئیدی دارید. اما از دست دادن ۱۰ پوند یا بیش‌تر بدون هیچ تلاشی، غیر عادی است. اگرچه بیش‌تر کاهش وزن‌های ناخواسته به معنای سرطان نیست، اما یکی از نشانه‌های سرطان لوزالمعده، معده یا ریه بشمار می‌آید. پزشک‌تان می‌تواند با آزمایش خون و ابزارهایی مانند سی‌تی‌اسکن و اسکن PET، که تصاویر دقیقی از درون بدن می‌گیرند، به اطلاعات بیش‌تری برسد.

۱۰. تب

تب معمولا چیز بدی نیست ـ یعنی بدن شما در حال مبارزه با یک عفونت است. اما تبی که رفع نمی‌شود و توضیحی برایش وجود ندارد، می‌تواند علامت لوسمی یا نوع دیگری از سرطان خون باشد. پزشک‌تان باید سابقه پزشکی شما را بررسی کند و شما را معاینه کند تا به علت آن را بررسی کند.

۱۱. تغییرات سینه

میرز می‌گوید ” مرد‌ها معمولا از توده‌های پستان چشم پوشی می‌کنند چون سرطان سینه را در محدوده خطر خود نمی‌بینند. ” اما ۱٪ تمام سرطان‌های سینه در مردان رخ می‌دهد، اگرچه معمولا خیلی دیرتر تشخیص داده می‌شوند. به شانس تکیه نکنید اگر توده‌ای پیدا کردید، هر چه زودتر از پزشک‌تان بخواهید آن را معاینه کند.

۱۲. خستگی

بسیاری از انواع سرطان در مردان باعث خستگی مفرط می‌شوند، و مهم نیست چقدر استراحت کنید. این نوع خستگی، با خستگی ناشی از سپری کردن یک هفته‌ی پر تب و تاب یا فعالیت بدنی زیاد متفاوت است. اگر خستگی زندگی روزانه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد با پزشک‌تان مشورت کنید. پزشک‌تان علت آن را تشخیص می‌دهد و اگر قابل درمان باشد شما را مطلع می‌کند.

۱۳. سرفه

سرفه‌های آزاردهنده در افراد غیرسیگاری تقریبا هرگز به معنای سرطان نیست. بیش‌تر آن‌ها در عرض ۳ تا ۴ هفته رفع می‌شوند. اما اگر سرفه شما رفع نمی‌شود، تنگی نفس دارید یا خون سرفه می‌کنید، حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید به خصوص اگر سیگاری هستید. سرفه رایج‌ترین نشانه‌ی سرطان ریه است. پزشک‌تان می‌تواند مخاط ریه شما را آزمایش کند تا بفهمد عفونت دارید یا خیر. همچنین ممکن است از شما رادیرگرافی سینه بگیرد تا از مشکلات دیگر در صورت وجود، مطلع شود.

۱۴. درد

بیشتر درد‌ها و ناراحتی‌ها به خاطر سرطان نیست، اما اگر بیش‌تر از یک ماه است که درد می‌کشید، بیهوده با خم به ابرو نیاوردن آن را تحمل نکنید. لپور می‌گوید درد مداوم می‌تواند نشانه بسیاری از انواع سرطان در مردان باشد، به خصوص آن‌هایی که گسترش یافته‌اند.

۱۵. درد شکم و افسردگی

به ندرت اتفاق می‌افتد، اما افسردگی به همراه درد شکم می‌تواند علامت سرطان پانکراس یا لوزالمعده باشد. آیا لازم است در این مورد نگران باشید؟ خیر، تازمانی که کسی در خانواده شما به این نوع سرطان مبتلا نباشد جای نگرانی نیست. در این صورت لازم است به پزشک‌تان مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ