دلایل گرگرفتگی در مردان و راه های درمان آن

گرگرفتگی احساس گرمای شدید است که توسط محیط اطراف تان ایجاد می شود. این حالت اغلب به طور ناگهانی رخ می دهد.گرگرفتگی اصطلاحی است که معمولا به زنان یائسگی مرتبط است و به آن ها نسبت داده می شود. این در حالی است که مردان نیز می توانند این حالت را تجربه کنند.

علل بالقوه گرگرفتگی در مردان
زنان اغلب گرگرفتگی را از نوسان ناگهانی در هورمون ها به دلیل بالا رفتن سن تجربه می کنند.از سوی دیگر، مردان با بالا رفتن سن (از ۳۰ سالگی به بالا) نیز کاهش طبیعی تستوسترون دارند. اما این کاهش به حدی شدید نیست که علائم جدی ایجاد کند. در واقع این کاهش در هورمون های بدن مردان، سالم و پایدار است. به این معنی که به آهستگی و کمتر از ۲ درصد در هر سال رخ می دهد. اما علل اصلی ایجاد گرگرفتگی در مردان عبارتند از:

درمان منع آندروژن
گرگرفتگی در مردان به احتمال زیاد در نتیجه استفاده از یک روش درمان سرطان پروستات به نام محرومیت درمانی آندروژن رخ می دهد.

این درمان با محدود کردن تولید هورمون تستوسترون، به درمان سرطان پروستات می پردازد. افزایش تولید این هورمون در بدن مردان می تواند موجب رشد و تحریک سلول های سرطانی شود. برآوردها نشان می دهد که تقریبا ۸۰ درصد از مردانی که تحت این درمان هستند، گرگرفتگی را تجربه می کنند.

شیوه زندگی
گرگرفتگی در مردان اغلب با علائم دیگری مانند اختلال در نعوظ، از دست دادن میل جنسی و تغییرات خلقی همزمان است. این علائم ممکن است در نتیجه استرس، افسردگی و اضطراب ایجاد شده باشد. اگر با کمک تکنیک های مختلف توانستید اضطراب و استرس تان را کم کنید، و پس از آن شاهد کاهش گرگرفتگی هستید، یعنی علت اصلی آن، مشکلات روانی است.

علل پزشکی
کاهش سطح تستوسترون و یا عدم وجود این هورمون در بدن می تواند از انواع علل مختلفی ناشی شود. اما تقریبا همه مردانی که چنین اختلالی را دارند از گرگرفتگی رنج می برند.

علائم گرگرفتگی در مردان
علائم این بیماری شامل موارد زیر می باشند:

احساس گرما که به طور ناگهانی به سراغتان می آید
عرق شدید
قرمزی پوست

در حالی که عوامل کاهش هورمون برای مردان و زنان متفاوت است، اما علائم همراه گرگرفتگی در هر دو جنس یکسان می باشد. احساس گرما و گرگرفتگی، اغلب به شدت در مناطق سر و تنه احساس می شود. عرق شدید و قرمزی پوست ممکن است با این موارد همراه باشد.

چنین عوارضی به سرعت گذرا است. به طوری که به طور متوسط چهار دقیقه طول می کشد و با عرق سرد به پایان می رسد. برخی از مردان و زنان این علائم را به ندرت احساس می کنند.

در حالی که برخی گزارش داده اند که تا ۱۰ بار در روز چنین علائمی به سراغشان می آید. اکثر مردانی که به دلیل استفاده از درمان منع آندروژن به گرگرفتگی مبتلا شده اند، ظرف ۳ تا ۴ ماه پس از پایان درمان، علائمشان بهبود پیدا می کند. اما مردانی که تحت درمان هستند، تا زمانی که این درمان را ادامه می دهند، ممکن است شاهد چنین علائمی باشند.

درمان و پیشگیری از گر گرفتگی در مردان
بهبود رژیم غذایی، الگوهای خواب، و تناسب اندام ممکن است به کاهش ناراحتی در طول گرگرفتگی کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف داروهای ضد افسردگی، هورمون پروژسترون از جمله مجسترول، یا هورمون ضد آندروژن مانند سیپروترون ممکن است در درمان گرگرفتگی در مردان موثر باشد. استرادیول و درمان جایگزینی با تستوسترون نیز کمک کننده می باشند. مردانی که سابقه سرطان پروستات دارند هرگز نباید از این درمان های جایگزینی با تستوسترون استفاده کنند. زیرا که ممکن است سلول های سرطانی مجددا برای رشد تحریک شوند.

ضمن این که شما می توانید از گرگرفتگی با اجتناب از محرک های رایج زیر جلوگیری کنید:

مصرف الکل
سیگار کشیدن
مصرف قهوه
مصرف غذای تند
گرم کردن اتاق
پوشیدن لباس های تنگ و یا سنگین

بیماری-کم کاری غدد جنسی در مردان

منبع:بهداشت نیوز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
محمد علی خالقی زاده

محمد علی خالقی زاده

1398-10-04 - 08:24 پاسخ

من فشارخوندارم وباداروکنترل کردم ولی خیلی احساس گرمی می کنم بطوری که درزمستان لخت می شوم لطفا راهنمایی کنیدچه کنم