عوامل عجیب ایجاد قارچ دهانی را حتما بشناسید!

faateme1366
یک متخصص رادیولوژی فک و صورت گفت: سیستم ایمنی در حالت طبیعی مانع رشد قارچ دهانی می‌شود، بنابراین افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، قارچ رشد سریعی دارد.

ابراهیم صادقی اظهار کرد: بیماری قارچ دهان به شکل برجستگی‌های سفید خاکستری در روی مخاط دهان و زبان بروز می‌کند که با پاک کردن و کندن این ضایعات، سطح زبان خون‌چکان می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه ضعف سیستم ایمنی بدن، عاملی موثر بر ایجاد قارچ دهانی است، تاکید کرد: سیستم ایمنی در حالت طبیعی مانع رشد قارچ دهانی می‌شود، بنابراین در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، قارچ رشد سریعی دارد.

این متخصص رادیولوژی فک و صورت، افزود: افرادی که دندان‌های مصنوعی آنها مناسب و هم اندازه نیست در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به قارچ دهانی هستند.

وی افت سیستم ایمنی یا بر هم خوردن تعادل بین میکروارگانیسم‌های همزیست در دهان ازجمله شیمی درمانی، مصرف مواد مخدر و … را از دلایل قارچی شدن دهان خواند وگفت: بوی نامطبوع دهان و درد هنگام جویدن و خوردن غذا نیز از علائم این بیماری محسوب می‌شود.

صادقی خاطرنشان کرد: بروز برفک دهان در یک نوزاد نیز امری طبیعی است، اما در افراد بالغ نیاز به رسیدگی بیشتر دارد.

وی با اشاره به اینکه درمان عامل ایجاد کننده قارچ دهان می‌تواند به صورت خودبه خود باعث درمان این بیماری شود، تصریح کرد: رعایت بهداشت عمومی دهان، تعویض دندان‌های مصنوعی نامناسب و درمان نقص ایمنی باعث جلوگیری از بروز قارچ دهان است.

این متخصص رادیولوژی فک و صورت در ادامه اظهار کرد: استفاده از داروهای آنتی فانگال و استروییدها و دهانشویه کلرهگزیدین بدون الکل در درمان این بیماری موثر است.

صادقی خاطرنشان کرد: در بیماران مبتلا به ایدز که امکان بهبود نقص ایمنی بدن وجود ندارد، درمان اختلالات و بیماری‌های دهان و دندان و همچنین استفاده از مواد ضدقارچ می‌تواند به پیشگیری از بروز این بیماری کمک کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ