تمام نکاتی که درباره ختنه باید بدانید!

ختنه عمل جراحی است که زمانی انجام می شود که پوست (پوست ختنه گاه) انتهای آلت تناسلی کودک را می پوشاند. این عمل جراحی به صورت یک مراسم، مانند ختنه سوران در اسلام و یا ملاح بریت در یهودیت انجام می شود. این عمل معمولا قبل از پنج سالگی کودک انجام می شود.

پوست ختنه گاه پوستی دو لایه  با غشای مخاطی است که سر (سر آلت) مرد را محافظت می کند. این پوست آلت تناسلی را از خشکی و سوزش ناشی از تماس با لباس و ادرار و مدفوع محافظت می کند. هنگامی که کودک ختنه می شود، سر آلت تناسلی او به طور دائم نمایان خواهد شد.
ختنه چگونه است؟
– نرخ ختنه در انگلستان در مقایسه با دیگر کشورهای غربی کاهش یافته است. متخصصان معتقدند نوزاد پسر تا زمانی که بیماری نداشته باشد نیازی به انجام ختنه ندارد.
– مزایای ختنه عبارتند از کاهش خطر عفونت دستگاه ادراری. برخی مطالعات نشان داده است که ختنه احتمال انتقال HIV در زندگی آینده را کاهش می دهد.
– عوارض نادر ختنه نکردن عبارتند از خونریزی و عفونت بعد از عمل. در دراز مدت، فرزند ممکن است حس آلت تناسلی را از دست بدهد.
– ختنه در اقلیت قومی و جوامع مذهبی خاص، مانند ادیان یهود و اسلام، به دلایل مذهبی یا فرهنگی شایع تر است.
– در بیمارستان انگلیس، تنها دو درصد از پسران ختنه می شوند.
در چه سنی می توان نوزاد را ختنه کرد؟
اگر می خواهید کودک را ختنه کنید، سن توصیه شده برای عمل جراحی به عوامل زیر بستگی دارد:
باورهای مذهبی یا فرهنگی
وجود بیماری یا دلیل پزشکی برای ختنه
نوع بیهوشی توصیه شده
– نوزادان تازه متولد شده را میتوان ختنه کرد. اگر ختنه به دلایل پزشکی نباشد باید والدین رضایت خود را اعلام کنند. در دین یهود، ختنه در هشت روزگی نوزاد انجام می شود.
– در برخی جوامع اسلامی، ختنه در نوزادی یا سن بیشتر انجام می شود. اگر کودک شما نارس است، باید صبر کنید تا بزرگتر شود.
– در اسکاتلند، توصیه می شود نوزاد پیش از ختنه بیهوش شود و ختنه بین  نوزاد شش ماهه تا نوزاد نه ماهه انجام شود. این مسئله باعث کاهش خطرات ناشی از بی هوشی می شود.
– پزشکان به ندرت بچه های زیر پنج سال را ختنه می کنند. زیرا امکان عفونت های مکرر از سر آلت، یا زخم در پوست باز ختنه گاه وجود دارد.
ختنه در نوزادان چگونه انجام می شود؟
اگر تصمیم دارید کودک را ختنه کنید، باید عمل جراحی توسط پزشک انجام شود. این عمل جراحی جزئی است و زمان زیادی طول نمیکشد. اگر می خواهید نوزاد را ختنه کنید باید از بی حسی موضعی استفاده شود. بی حسی با تزریق در پایه آلت تناسلی کودک و یا با استفاده از یک کرم بین 60 دقیقه و 90 دقیقه قبل از عمل انجام می شود. ختنه در دین یهود معمولا بدون بیهوشی انجام می شود. اگر چند هفته از تولد کودک می گذرد می توانید از بیهوشی عمومی استفاده کنید.
شایع ترین روش های ختنه عبارتند از:
پلاستیبل
گومکو
موگن: این روش برای نوزادانی که 5 کیلوگرم هستند مناسب است. گیره Mogen بصورتی پایدار و محکم پوست ختنه گاه را بدون برش نگه می دارد. جراح پوست ختنه گاه کودک را به جلو می کشد و از طریق شکاف از گیره Mogen آن را می برد، و سپس از سطح مقابل گیره برش انجام می شود. این روش بسیار سریع است و در حدود 30 ثانیه طول می کشد. پس از توقف خونریزی روی بدن کودک چیزی باقی نمی ماند.
روش پلاستیبل: این روش برای نوزادانی که حداقل  دو و نیم کیلوگرم هستند مناسب است. در این روش، حلقه پلاستیکی محکمی در اطراف سر آلت کودک قرار داده می شود. پوست ختنه گاه را به طور سراسری جدا می کنند  و پوست فراتر از حلقه حذف می شود. این کار حدود 10 دقیقه طول می کشد. حلقه های پلاستیکی بر روی سر آلت تناسلی کودک، برای جلوگیری از خونریزی بعد از عمل باقی می ماند، و ظرف سه روز تا هفت روز این حلقه می افتد.
روش گومکو: این روش برای نوزادانی که وزن آن ها تا 5 کیلوگرم است مناسب است. جراح با استفاده از یک گیره Gomco، که بصورتی پایدار و محکم  است و حدود یک میلیمتر است پوست را می گیرد. پوست ختنه گاه از سر آلت جدا شده و می افتد. Gomco سر آلت را از مجروح شدن در خیت ختنه حفظ می کند. جراح گیره را به مدت پنج دقیقه برای جلوگیری از خونریزی می گذارد و  سپس آن را از آلت تناسلی کودک بر می دارد و پانسمان را انجام می دهد.
در طول ختنه، در موارد بسیار نادر (کمتر از دو درصد)، نوزادان خونریزی، درد خفیف، یا صدمه به آلت تناسلی را تجربه می کنند.
آیا من می توانم در هنگام ختنه نوزادم حضور داشته باشم؟
شما می توانید در حین عمل همراه کودک خود باشید. با نگه داشتن صورت خود نزدیک کودک به او آرامش بدهید. می توانید برای او لالایی بخوانید تا او را آرام کنید. کودک را نوازش کنید و به او غذا بدهید.
چه کسی ختنه را انجام می دهد؟
ختنه معمولا توسط یک جراح اطفال یا جراح عمومی انجام می شود، اگرچه متخصص زایمان نیز می تواند این عمل را انجام دهد. می توان ختنه را در کلینیک نیز انجام داد.
در دین یهود، ختنه توسط فردی آموزش دیده  انجام می شود، و ممکن است در منزل و یا در یک کلینیک انجام شود. هر چند این عمل بسیار رایج است، اما باید توسط جراح دارای مجوز و یا دکتری با تجربه به صورت کاملا استریل انجام شود.
آمادگی پیش از ختنه
پوشک کودک را پیش از عمل عوض کنید و پس از عمل نیز پوشکی تمیز قرار دهید. آمادگی خاص دیگری لازم نیست. همچنین می توانید شیر یا شیر خشک یک ساعت قبل از عمل به کودک بدهید.
پس از ختنه چه اتفاقی می افتد؟
پس از ختنه کودک درد می کشد و آلتش ملتهب و متورم می شود. هنگامی که پوشک او را تغییر می دهید، آلت تناسلی او را پایین بدهید تا کمتر با پوشک برخورد کند.
نوک آلت تناسلی کودک را تا حد امکان برای چند روز اول خشک نگه دارید و سپس یک یا دو بار در روز او را حمام کنید. از محصولات معطر استفاده نکنید و اجازه بدهید هوا به مقدار کافی در اطراف آلت به گردش در آید. ساعاتی در روز پوشک او را باز کنید. همچنین پماد های نفتی بر روی بدن او قرار دهید تا التهاب کاهش یابد. زخم باید ظرف هفت روز تا 10 روز التیام یابد.
اگر پس از ختنه خونریزی یا نشانه های آلودگی مانند تورم طولانی مدت مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.

علت و درمان نیفتادن ناف نوزاد

منبع: سلامت بانوان اوما

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ