بهترین زمان شروع مسواک زدن کودک چه زمانی است؟

faateme1366
یک متخصص دندانپزشکی کودکان با تاکید بر این که بهترین زمان شروع مسواک زدن کودکان سنین ۱۰ ماهگی تا یک سالگی است، در مورد مسواک و خمیر دندان مناسب برای کودکان توضیح داد.

دکتر لیدا طوماریان لثه کودکان نرم است و به همین دلیل باید از مسواک های نرم و ظریف با موهای کوتاه برای مسواک کردن دندان های خود استفاده کنند تا آسیبی به لثه های شان وارد نشود. با افزایش سن، شکل مو و اندازه مسواک نیز تغییر می کند و مادران باید از مسواک های مناسب تری برای پاک کردن دندان های کودکان خود استفاده کنند.

وی با بیان این مطلب که زمان مشخصی برای تعویض مسواک وجود ندارد، ادامه داد: موهای مسواک در اثر فشار کم یا زیاد دست در زمان مسواک زدن تغییر شکل می دهد و بنابراین نمی توان زمان خاصی را برای تغییر مسواک تعیین کرد، اما در شرایط معمولی، بهتر است هر سه ماه مسواک جدیدی جایگزین مسواک قبلی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص مشخصات خمیر دندان مناسب برای کودکان عنوان کرد: مواد مختلفی مثل فلوراید، مواد صابونی و نگهدارنده در خمیر دندان ها وجود دارد که خوردن سهوی آن ممکن است باعث ایجاد مسمومیت در کودکان شود. به همین دلیل بهتر است بچه ها از زمانی که قادر به بیرون انداختن آب دهان خود باشند، از خمیر دندان استفاده کنند.

این متخصص دندانپزشکی کودکان تصریح کرد: در صورتی که کودکی به طور اشتباهی خمیر دندان خورد، بهتر است والدین به او قرص حالت تهوع و یا شیر دهند و یا او را وادار به استفراغ کنند تا مواد مضره خمیر دندان از بدن کودک خارج شود.

طوماریان به والدین توصیه کرد تا بر روند مسواک زدن کودک خود نظارت داشته باشند تا سلامت آن ها تحت تاثیر عوارض ناشی از خوردن خمیر دندان قرار نگیرد.

وی یادآور شد: کودکان تا قبل از دو سالگی نباید از خمیردندان استفاده کنند، چون ممکن است خمیردندان را قورت بدهند. تا قبل از دو سالگی کودک، مسواک زدن باید فقط با مسواک نرم و با آب خالی و بدون خمیردندان باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ