چقدر اجازه داریم مسکن بخوریم که بی خطر باشد؟!

faateme1366
کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو گفت: اگر دارویی به اندازه‌ مشخص مورد استفاده قرار نگیرد و به دلخواه و علی رغم توصیه پزشک مورد استفاده قرار گیرد از مصادیق سو مصرف دارو تلقی می‌شود.

نوشین محمد حسینی در خصوص تجویز منطقی دارو اظهار کرد: باید به این مطلب یقین داشت که پزشک دارو را بر مبنای برنامه‌ای مشخصی تجویز می‌کند و تخطی از این برنامه یا به عبارتی مصرف نادرست آن دارو می‌تواند موجب بروز عوارض شود.

وی با اشاره به اینکه مسکن‌های دارویی ضدالتهاب و غیراستروئیدی با سه خاصیت مهم کاهش التهاب، ضددرد و تب‌بُری از جمله داروی‌های پر مصرف کشور به شمار می‌آیند نیز باید مانند آنتی‌بیوتیک به‌موقع و به میزان کافی مورد استفاده قرار گیرند تصریح کرد: دارو با این شرط موثر واقع می‌شوند کما اینکه بسیار دیده شده که فرد بنا بر تشخیص خود یا اطرافیان و با دلیل اتمام درد مصرف را ناتمام می‌گذارد.

محمد حسینی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: اصولا هنگامی که بخشی از بدن به مشکل دچار شده و نیاز به رسیدگی دارد از طریق درد به بدن هشدار می‌دهد و از این طریق می‌توان عفونت، التهاب یا ایرادهای دیگری آنرا متوجه شد. لذا وقتی بدون پشتوانه فنی و تخصصی که مسلما همان نظر پزشک است مصرفش را قطع کنیم عملا به ارگان‌های هشدار دهنده آسیب جدی وارد می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در بسیاری مواقع مصرف خارج از چارچوب مسکن‌ها موجب استتار علایم بیماری‌های مهم و در نتیجه عدم تشخیص صحیح بیماری توسط پزشک می‌شود زیرا مصرف آن مسکن باعث از بین رفتن نشانه‌ای مرض و ناشناخته ماندن بیماری می شود یا اینکه رویت بیماری را به زمانهای دورتری واگذار می‌کند.

کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو دلیل اینکه داروساز برای تجویز و مصرف منطقی دارو اهمیت قایل است را گرایش جامعه به منطقی شدن مصرف نه بیم از مصرف دارو عنوان و اضافه کرد: در اطلاع‌رسانی‌هایی که البته به منظور فرهنگ سازی انجام می شود هم یک نکته باریکتر از مو وجود دارد و آن اینکه نباید به گونه‌ای عمل شود که امنیت روحی و روانی به خطر بیافتد.

این کارشناس با تجربه در حوزه تجویز و مصرف منطقی دارو ادامه داد: مسکن ها به ویژه وقتی در درمان التهاب‌ها تجویز می‌شوند باید همانند آنتی‌بیوتیک منظم و به‌هنگام مصرف شوند.

محمد حسینی با اشاره به اینکه اگرچه خرید و فروش برخی از داروها مانند ژلوفن بدون نسخه پزشک هم امکان‌پذیر است اما مصرف خودسرانه آن نمی‌تواند بیش از سه روز مجاز باشد بیان کرد: به‌طور کلی اگر بیماری‌های کوتاه مدت و جزئی مثل سردرد، پس از مصرف دارویی مثل ژلوفن سه روز طول بکشد حتما باید مورد طبابت قرار گیرد.

وی همچنین گفت: اگر اطلاع‌رسانی درباره‌ سو مصرف یا مصرف بی‌رویه مسکن‌ها یا به‌طورکلی داروها درست نباشد ممکن است به دلیل اطلاعات نادرست، بیمار را به سرباز زدن از مصرف دارو ترغیب کند.

کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو در پایان تأکید کرد: اطلاع‌رسانی باید به‌گونه‌ای باشد که ضمن پیشگیری از تجویز یا مصرف بی‌رویه از ایجاد ترس در جامعه جلوگیری کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ