هر چیزی که باید در مورد مقاومت به انسولین بدانید!

هورمون انسولین دقیقا مانند یک کلید است. این هورمون سلول های شما را باز می کند تا گلوگز را از خون جذب کرده و تبدیل به انرژی کنند.

مقاوت به انسولین چیست؟

گاهی اوقات عملکرد این قفل و کلید مختل می شود. در این صورت است که گلوکز در خون بیمار می ماند و بیمار به اصطلاح دچار قند خون می شود؛ حتی اگر بدن انسولین بیشتری تولید کند. دانشمندان در مورد علت این مشکل تحقیقات زیادی کرده اند اما هنوز به جواب قاطعی دست نیافته اند.

علائم مقاومت به انسولین را بشناسید

معمولا مقاومت به انسولین علامت خاصی ندارد. ممکن از بیمار مدت زیادی با این مشکل مواجه شده باشد اما هنوز از آن اطلاعی نداشته باشد. اما افرادی که به نوع بدخیم این بیماری دچار می شوند، لکه های سیاه رنگی روی پوست گردن، آرنج، زانوها، دست ها و زیربغل مشاهده خواهند کرد.

چه چیزی خطر را افزایش می دهد؟

احتمال بروز چنین مشکلی زمانی بیشتر می شود که چاق باشید، ورزش نکنید، فشار خون بالایی داشته باشید و یا دخانیات استعمال کنید.

مشکلات قلبی و خونی

برخی مسائل که برای سیستم خونی شما اتفاق می افتند می توانند باعث بالا رفتن احتمال ابتلا به مقاومت به انسولین شوند. این مشکلات عبارتند از پایین بودن کلسترول خوب، بالا بودن میزان تریگلیسیرید در خون، بیماری قلبی، سکته ی قلبی که در گذشته اتفاق افتاده باشد و بیماری عروق خونی در گردن و پاها.

سابقه ی خانوادگی نیز موثر است

افرادی با نژاد آمریکایی_آفریقایی، اسپانیایی/ لاتین، آمریکایی، آسیایی_آمریکایی بیشتر در خطر هستند. اگر یکی از والدین، برادر یا خواهر شما به دیابت نوع2 دچار است، احتمال ابتلای شما بیشتر می شود. اگر مادر شما زمانی که شما را باردار بوده است به دیابت بارداری دچار بوده باشد نیز خطر ابتلای شما بیشتر خواهد شد.

تشخیص مقاومت به انسولین

آزمایش این بیماری سخت و پیچیده است پس احتمالا پزشک سنجش دیابت اولیه را در پیش خواهد گرفت. دیابت اولیه یعنی زمانی که قند خون شما از حالت طبیعی مقداری بالاتر باشد. در آزمایشگاه میزان گلوکز خون شما را بعد از مدتی گرسنگی کشیدن می سنجند یا متوسط قند خون شما را طی چند ماه گذشته به دست می آورند. قند خون بالا نشان می دهد که احتمالا مقاومت به انسولین دارید.

مقاومت به انسولین می تواند منجر به دیابت شود

آزاد کردن مقدار بیشتری انسولین برای کنترل و درمان قند خون بالا برای پانکراس سخت است. در نهایت سلول هایی که انسولین تولید می کنند از بین می روند و این مسئله به بیماری دیابت اولین و دیابت نوع 2 منجر می شود. اگر سریع متوجه شوید و تغییراتی اساسی در نحوه ی زندگی خود بدهید می توانید از افتادن چنین اتفاقاتی جلوگیری کنید.

رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید

مصرف شیرینی جات، غلات فرآوری شده و چربی حیوانی را کمتر کنید و بیشتر سبزیجات، میوه و غلات کامل مصرف کنید. تغذیه ی این چنینی می تواند شما را در وزن مناسبی نگه دارد. همچنین به سلول ها کمک می کند که بهتر از انسولین استفاده کنند. رژیم غذایی مناسب برای قلب نیز می تواند مفید باشد.

حرکت کنید

فعالیت های فیزیکی گام بلندی برای درمان مقاومت به انسولین است. این کار نیز مانند رژیم غذایی مناسب می تواند به شما در کم کردن وزن کمک کند. ورزش همچنین به سلول ها کمک می کند تا از انسولین به خصوص در عضلات شما استفاده کنند. هدف خود را حداقل 30 دقیقه تمرین ورزشی در روز قرار دهید. شرط لازم این است که ضربان قلب خود را بالاتر ببرید و تنفس خود را سخت تر کنید.

درمان دارویی

ایجاد تغییراتی در نحوه ی زندگیتان بهترین روش برای درمان است. اما اگر در شرایطی باشید که احتمال ابتلای شما به دیابت نوع دوم زیاد شود، پزشک شما استفاده از دارو را هم پیشنهاد خواهد کرد.

سندرم متابولیک

مقاومت به انسولین بخشی از سندرم متابولیک است. افرادی که به سندرم متابولیک دچار هستند به سه مورد از این موارد دچار هستند: شکم بزرگ، تریگلیسیرید بالا، کلسترول خوب پایین، فشار خون بالا و گلوکز خون بالا که از حالت طبیعی بالاتر باشد. این سندرم خطر دیابت، بیماری قلبی و سکته را بیشتر می کند.

بیماری های مرتبط

افرادی که مقاومت به دیابت دارند بدنشان بیشتر ورم می کند. مقاومت به انسولین با بیماری های قلبی و عروقی در ارتباط است. لخته شدن خون در شریان ها، بیماری کلیوی، بیماری کبد و سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز از دیگر مشکلاتی هستند که با مقاومت به دیابت ارتباط دارند.

مقاومت انسولین موجب تسریع زوال شناختی در عملکرد حافظه می شود

منبع:اینفوسلامت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ