تکنیک‌هایی برای پاک سازی ابزار آرایشی

داشتن پوستی سالم و درخشان کمی زحمت دارد پس اگر برای هر مراقبتی خود را آماده کرده‌اید، این‌بار می‌خواهیم یک هشدار مهم به شما بدهیم. ابزارهای آرایشی بعد از دست‌ها بیشترین تماس مستقیم را با پوست صورت شما دارند و دقیقا به همین دلیل است که بعد از تاکید به شستن مداوم دست‌ها، به پاک‌سازی و تمیز کردن انواع اسفنج و برس‌های آرایشی روی میز آرایش‌تان از آلودگی هم اصرار می‌کنیم. به‌ویژه پوست‌های خشک و حساس که درمعرض بیشترین آسیب‌ها قرار دارند. اما اگر هنوز باور ندارید که آلودگی ابزارهای آرایشی چه بلایی بر سر پوست‌تان می‌آورد در این بخش با جزئیات از آسیب‌های جدی آن خواهیم گفت.

آلودگی به پوست‌تان نزنید

این روزها که برای شانه کردن ابروها، استفاده از کرم‌های آرایشی و زدن سایه و رژلب هزار و یک مدل اسفنج و برس وجود دارد که باید با وسواس بیشتری از آنها روی پوست خود استفاده کنید،‌ چون همه این ابزارها بعد از چند مرتبه مصرف محل تجمع میکروب‌ها خواهند شد. دکتر شیوایی ادامه می دهد:

پس به منظور مراقبت از بهداشت و سلامت پوست یک راه بیشتر ندارید آن هم شست‌وشوی این برس‌ها در طول هفته یا ماه است. البته این نکته بستگی به میزان مصرف شما دارد. پس برس‌های دم‌دستی را زودتر از بقیه پاک‌سازی کنید چون می‌توانند به اندازه یک بیماری برای پوست شما خطرناک و مضر باشند. وقتی این ابزارها با انواع کرم، خط چشم و رژلب‌های مایع و انواع پودرها پوشیده شود با هر بار مصرف موجب گرفتگی بیشتر منافذ پوست شما شده و سلامت پوست‌تان را با انتقال و نفوذ باکتری‌ها به خطر می‌اندازد. به‌علاوه اینکه کارایی آنها با از دست رفتن لطافت اولیه به‌طور کامل از دست خواهد رفت. پس همان‌طور که به بهداشت حوله و مسواک خود اهمیت می‌دهید، برای تمیز کردن این وسایل پر‌مصرف هم وقت بگذارید.

هرگز فراموش نکنید

اگر از ابزار های آلوده برای آرایش استفاده کردید باید لوازم آرایشی که از آنها استفاده کردید را دور بریزید. چون مدت‌ها استفاده از انواع سایه، پودرهای صورت و رژگونه با این برس و پدهای آلوده دیگر جایی برای استفاده از این مواد آرایشی برای شما باقی نمی‌گذارد، چون آنها هم به اندازه این ابزار محلی برای تکثیر و زندگی باکتری‌ها هستند. پس با شستن برس‌ها ماندگاری و سلامت محصولات آرایشی خود را هم تضمین کنید.

ابزار آلوده چه بلایی سر پوست‌تان می‌آورد؟

نمی‌خواهیم بدبین باشیم اما جواب این سوال مهم را با انداختن نگاهی عمیق به پوست خود پیدا می‌کنید،‌ به‌خصوص اگر اهل آرایش کردن هستید و تقریبا هر روز برای استفاده از مواد آرایشی سراغ آنها می‌روید.

باکتری پرورش ندهید: مسئله به همین سادگی است که می‌گوییم، وقتی برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی شما شسته نشوند به محلی برای تولید و تکثیر باکتری‌ها تبدیل خواهند شد و البته میکروب‌هایی که امروز روی پوست‌تان زندگی می‌کنند، نتیجه استفاده مکرر از همین برس‌های آرایشی است. به‌ویژه اگر محل نگهداری از آنها گرم و مرطوب باشد زمینه رشد سریع‌تر و بهتر باکتری‌ها لابه‌لای موهای این برس‌ها فراهم است. این باکتری‌ها متهم اصلی ایجاد جوش‌های صورت شما هستند پس زمینه پرورش آنها را فراهم نکنید.

جوش می‌زنید: برای آن عده‌ای که از ظاهر شدن این دانه‌های مزاحم روی پوست‌شان بیزارند شاید یک دلیل مهم آن استفاده از همین ابزار شسته نشده باشد، چون یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین عوارض آلوده بودن برس‌ها جوش زدن پوست شماست. درواقع کشیدن این برس یا اسفنج‌ها روی تمام پوست باعث انتقال ده‌ها میکروب می‌شود که پوست توانایی مقابله با آنها را نخواهد داشت و نشستن این حجم میکروب به شکل لایه‌ای روی پوست نتیجه‌ای جز تحریک پوست و بیرون زدن جوش و التهاب و حتی تاول نخواهد داشت. اما اگر هر بار با سر باز کردن جوش‌ها در همان محل‌های همیشگی مواجه هستید حتما در نحوه نگهداری و پاک‌سازی ابزار خود تجدیدنظر کنید.

پوست ملتهب می‌شود: شستن به‌موقع ابزار آرایشی موهای آن را همیشه نرم و زنده نگه می‌دارد درحالی که موها و اسفنج این ابزارها بعد از مدت‌ها مصرف و شسته نشدن زبر و خشن می‌شود. یعنی با کشیدن قلم‌موهایی با این وضعیت حسی شبیه تراشیده شدن پوست خواهید داشت و در این شرایط زمینه لازم برای التهاب پوست شما فراهم می‌شود. التهابی که با وجود میکروب و باکتری‌های متعدد درون برس‌ها چندین برابر می‌شود.

منافذ را مسدود می‌کند: همه ما تجربه‌های تلخ زیادی از نتیجه بسته شدن منافذ و جوش زدن‌های متعدد بعد از آن داشته‌ایم. پس هفته‌ها استفاده از این برس‌ها بدون یک‌بار شست‌وشو باعث بسته شدن منافذ و اختلال در عملکرد غدد چربی زیر پوست و درنهایت ظاهر شدن جوش‌های دردناک زیر جلدی یا چرکی می‌شود. درواقع شما با این کار هر روز آلودگی‌ها را در سطح پوست خود پهن می‌کنید و با پر شدن منافذ از کثیفی این آلودگی‌ها را دوباره و دوباره در سطح پوست انباشته می‌کنید.

در معرض عفونت‌های ویروسی قرار می‌گیرید: این شاید یکی از خطرناک‌ترین پیامدهای مصرف مکرر ابزارهای آلوده و تماس آنها با پوست است. ویروس‌های عفونی به وفور در اطراف ما وجود دارند بنابراین اگر برس‌های شما که گاهی به صورت اشتراکی با دیگر اعضای خانواده و حتی دوستان مورد استفاده قرار می‌گیرند، این ویروس‌ها را منتشر و راه ابتلای شما به بیماری‌های مختلف را هموار می‌کنند. پس جلوی انتشار ویروس‌هایی به این خطرناکی را با یک نظافت ساده بگیرید. توصیه ما این است که بعد از بیمار شدن حتما قلم‌موهای آرایشی خود را بشویید و در هوای آزاد قرار دهید.

لانه حشره نسازید: حتما تصور آن هم چندش‌آور است که بدانید حشرات ریز بسیاری می‌توانند در همین برس‌های آرایشی آلوده شما لانه کنند. ساس و دیگر حشرات موذی و خزنده با فراهم دیدن شرایط حتما لابه‌لای موهای برس‌های شما محلی برای زندگی پیدا می‌کنند.  آیا می‌توانید تصور کنید که این چنین حشراتی روی پوست‌تان قرار بگیرند. پس کمی تغییر لازم است.

روش پاک‌سازی ابزار آرایشی

ابر، اسفنج و انواع پدهای آرایشی: این ابزار به‌راحتی ضدعفونی و پاک می‌شوند فقط کافی است در کاسه‌ای کوچک (بسته به تعداد پدها) یک لیوان آب ولرم و نصف لیوان سرکه بریزید. حالا اسفنج‌ها را درون آن قرار دهید و زمان را روی یک ساعت تمام تنظیم کنید. سپس آنها را از این محلول خارج کنید و با ریختن شامپوبچه روی آن شروع به فشردن و خارج کردن رنگ، غبار و آلودگی‌های درون آن کنید. بعد از چند بار چلاندن حالا شیر آب را باز کرده و اسفنج‌ها را به‌خوبی آبکشی کنید. بعد از پایان شست‌وشو آب اضافی آن را گرفته و آنها را یک روز کامل در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شوند. بعد از گذشت یک روز آن را درون کیسه پلاستیکی قرار دهید و درون فریز بگذارید تا در دمای داخل آن تمام باکتری‌ها قلع و قمع شوند. یک روز بعد می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. پدهای شما به هر شکلی که باشند باید هر 10 روز یک‌بار به همین روش پاک‌سازی شوند.

برس و انواع قلم‌موها: برای شروع پاک‌سازی ابتدا چند قطره روغن‌زیتون روی موهای قلم‌موهای خود بریزید و با پهن کردن یک دستمال و کشیدن سر قلم‌مو روی آن، رنگ و مواد آرایشی انباشته شده درون موهای آن را خارج کنید. یک ظرف آب گرم آماده کنید و کمی شامپوبچه درون آن بریزید. حالا سر قلم‌موها را درون این محلول پاک‌کننده فرو برده و به آرامی موهای آن را مالش دهید. حالا در کاسه‌ای کوچک مقداری سرکه بریزید و چندبار برس و قلم‌موهای خود را در آن فرو ببرید. بعد از این کار را همه آنها را با آب ولرم و به آرامی چندبار آبکشی کنید. در انتها آب اضافی آن را با فشردن سر قلم‌مو و برس‌ها خارج کنید و همه آنها را به صورت افقی یک روز کامل در محیطی آزاد قرار دهید تا خشک و آماده شوند. این کار برای برس‌های پرمصرف هفته‌ای یک‌بار و قلم‌موهایی که کمتر سراغ آنها می‌روید ماهی یک‌بار تکرار کنید.

منبع: سیب سبز

شیوه صحیح پاک کردن آرایش

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ