چرا رابطه عاطفی‌ام با همسرم ســــــــرد شده؟

حتما شما هم شنیده‌اید یا خودتان تجربه کرده‌اید که وقتی چندسال از زندگی مشترک می‌گذرد، دیگر از آن حرف‌های عاشقانه و رومانتیک خبری نیست و زن و شوهر آنقدر درگیر بچه‌ها، مسائل شغلی و مشکلات روزمره می‌شوند که عمده حرف‌هایشان، حول مسائل روزمره می‌چرخد.

حتما شما هم شنیده‌اید یا خودتان تجربه کرده‌اید که وقتی چندسال از زندگی مشترک می‌گذرد، دیگر از آن حرف‌های عاشقانه و رومانتیک خبری نیست و زن و شوهر آنقدر درگیر بچه‌ها، مسائل شغلی و مشکلات روزمره می‌شوند که عمده حرف‌هایشان، حول مسائل روزمره می‌چرخد. البته این موضوع، کاملا طبیعی است؛ چراکه هر2 نفر، مسئولیت‌های مهمی در زندگی به عهده دارند؛ اما قدم زدن با هم فقط برای لحظاتی فکر کردن به خود، درددل کردن و گفتن حرف‌های عاشقانه، به یک آرزو تبدیل می‌شود.  نکته مهم این است که چطور می‌توان طوری عمل کرد که این روند، برتمام جنبه‌های زندگی سایه نیندازد و دوباره شعله عشق و شور زندگی مشترک را شعله‌ور کرد؟ 
 جان گری 

علت چیست؟
وقتی می‌توانید به این سوال جواب دهید که 4 نوع اساس و واکنش شیمیایی اصلی که همسران را ترغیب می‌کند جذب یکدیگر شوند، بشناسید: شیمی ظاهری که توسط آن، زن و شوهر از نظر ظاهری جذب یکدیگر می‌شوند، شیمی عاطفی و احساسی  که افراد متوجه و نگران مسائل عاطفی، احساسی و شادی یکدیگر هستند، شیمی معنوی که توسط آن، افراد از نظر سطوح بالای معنوی با هم مرتبط می‌شوند و شیمی روانی که وقتی به‌وجود می‌آید که زن و شوهر، بسیار نسبت به افکار یکدیگر و درکشان از زندگی علاقه‌مند باشند و مسائل مشترکشان در مرکزیت توجه و علاقه آنها قرار بگیرد.
 اگر شیمی روانی در زندگی مشترک از بین برود، آن‌وقت است که حس می‌کنید، دیگر شور و هیجانی بین شما و همسرتان وجود ندارد.

چرا شیمی روانی از بین می‌رود؟
ممکن است شما هم جز آن دسته زن و شوهرهایی باشید که عادت کرده‌اید، فقط درمورد مسائل قدیمی و تکراری صحبت کنید، یا تمام صحبت‌هایتان، درمورد مسائل شغلی و کاری و شکوه و شکایت از مشکلات باشد. مثلا بعضی از زوج‌ها با این‌که چندسال از زندگی مشترک‌شان می‌گذرد، هنوز هم درمورد رفتار فلان فرد در روز عروسی یا گفته‌های بهمان فرد در زمان تولد اولین فرزندشان صحبت می‌کنند و آنقدر این حرف‌ها تکرار می‌شود که دیگر همان کودک که الان 18 ساله است هم، تمام جزئیات آن را می‌داند! بعضی وقت‌ها زن و شوهر آنقدر از کار و مشغله زندگی خسته‌اند که دیگر، حوصله ناز و نوازش یکدیگر را ندارند و مثل ربات، فقط به وظایفشان عمل کرده و از کنار هم می‌گذرند؛ غافل از این‌که به مرور زمان، سردی و فاصله ایجاد شده مشکلات روحی شدیدی به وجود می‌آورد که اگر کل پس‌اندازتان را هم خرج کنید، برطرف نمی‌شود!

این اشتباه را مرتکب  نشوید
بعضی دیگر از زن و شوهرها ترجیح می‌دهند، فقط در مورد «موضوعات امن» صحبت کنند؛ چون نمی‌‌خواهند دعوا و مشاجره‌ای اتفاق بیفتد، حاضر نیستند در مورد موضوع‌های تازه صحبت کنند و به این دلیل، روابط آنها خشک و محدود به موضوع‌هایی خاص می‌شود. توجه داشته باشید داشتن افکار و نظرهای مخالف، دلیل بر منفی‌نگری یا بروز مشاجره نیست، بلکه اگر هر2 ظرفیت کافی نشان دهند و به نتیجه مناسب برسند، شور و عشق بین آنها بیشتر هم می‌شود. به همین دلیل همسرانی که ذهنی باز دارند و همه مسائل را به خود نمی‌گیرند، روزبه‌روز برعشق و علاقه‌شان اضافه می‌شود؛ چون در حرف‌هایی تکراری و بسته اسیر نشده‌اند، فرصتی برای برنامه‌ریزی‌های تازه و پیشرفت پیدا می‌کنند و با رسیدن به اهدافی که با هم برای آن تلاش کرده‌اند، علاقه و شور زندگی‌شان به اوج می‌رسد.

بعضی از زوج‌ها با این‌که چندسال از زندگی مشترک‌شان می‌گذرد، هنوز هم درمورد رفتار فلان فرد در روز عروسی یا گفته‌های بهمان فرد در زمان تولد اولین فرزندشان صحبت می‌کنند و آنقدر این حرف‌ها تکرار می‌شود که دیگر همان کودک که الان  18 ساله است هم، تمام جزئیات آن را می‌داند و این یکی از اشتباهاتی است که سلامت زندگی را به خطر می‌اندازد

این نسخه‌ها را امتحان کنید

 1- سعی کنید برای همدیگر وقتی هرچند اندک بگذارید و شعر مورد علاقه، گفته‌هایی جالب یا موضوعی مذهبی و معنوی را برای هم بخوانید و با هم آرامش بگیرید.
2- در مورد مسائل خلاق زندگی، باهم کار کنید. مثلا درمورد موضوعی راجع‌به تقویت درس بچه‌ها یا مسئله شغلی یا موردی که مربوط به مشکلی جدید در خانواده است، هر 2 با هم فکر کرده و پشتیبان یکدیگر باشید.
3- دفتر یا فایلی تهیه کنید که در آن ایده‌ها، احساسات، نامه‌های شخصی یا طرح و عکس‌هایی را که هر2 به آن علاقه دارید قید شود و برای هم در آن پیغام بگذارید. این موضوع در مورد همسرانی که ناچارند به دلیل مسافرت‌های شغلی یا تحصیلی از هم دور باشند، بسیار مفید است.
4- با همسرتان به دیدن موزه، نمایشگاه هنری، مراسم فرهنگی، سینما یا تئاتر بروید یا اقدامی کنید که توسط آن، بتوانید ایده‌ها و نظرهای تازه خود را با هم مطرح کنید.
5- با همسرتان فهرستی از موضوع‌های تازه که هر2 دوست دارید یاد بگیرید، تهیه کنید و در آن کلاس‌ها یا کارگاه‌های آموزشی شرکت کنید. مثلا: یوگا، زبان خارجی، موارد مربوط به شغلتان اگر مشترک باشد، کامپیوتر و …
 6- در مورد موسسه‌های اجتماعی، خیریه‌ها و مراکز خدمات اجتماعی، اطلاعات به‌دست آورده و با هم در این فعالیت‌های اجتماعی فعالیت کنید.
 7- برای انجام مراسم مذهبی، با هم به مسجد یا مراکز مذهبی بروید. کشف دیدگاه‌های تازه در زندگی، سفری جذاب در مسیر حیات و زندگی مشترک فراهم می‌کند. شادی‌هایی مشترک داشته باشید و برای ایده‌ها و فعالیت‌های جدید با هم صحبت کنید و جذابیت روانی خود را تقویت کنید تا شور و عشق را در زندگی مشترک همچنان زنده نگهدارید. 

 8- دفتر یا فایلی تهیه کنید که در آن ایده‌ها، احساسات، نامه‌های شخصی یا طرح و عکس‌هایی را که هر2 به آن علاقه دارید قید شود و برای هم در آن پیغام بگذارید. این موضوع در مورد همسرانی که ناچارند به دلیل مسافرت‌های شغلی یا تحصیلی از هم دور باشند، بسیار مفید است.

منبع: مجله سیب سبز

راز رابطه عاطفی موفق در چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ