تست نمونه مدفوع (M2-PK) جهت تشخیص سرطان روده بزرگ (کولورکتال)

آزمایشگاه اریترون: سرطان کلورکتال سومین سرطان فراوان در مردان و زنان است و زمانی اتفاق میافتد که سلول‌های غیر طبیعی در آستر روده بزرگ (کولون) یا راست روده (رکتوم) به صورت غیر قابل کنترل تقسیم می شوند وسرانجام تومور بدخیم شکل می گیرد.

آزمایشگاه اریترون:

سرطان کولورکتال چیست؟

سرطان کلورکتال سومین سرطان فراوان در مردان و زنان  است و زمانی اتفاق میافتد که سلول‌های غیر طبیعی در آستر روده بزرگ (کولون) یا راست روده (رکتوم)  به صورت غیر قابل کنترل تقسیم می شوند وسرانجام  تومور بدخیم شکل می گیرد.

 بیشتر سرطانهای  کولورکتال در ابتدا به صورت پولیپ اغاز می شوند و در سطح داخلی کولون یا رکتوم رشد می کنند .

علت های ایجاد سرطان کولورکتال چیست؟

اصلی ترین ریسک فاکتورهای سرطان کلورکتال، سابقه خانوادگی، بیماری و سن بالا می باشند. ولی چندین فاکتور دیگر با افزایش ریسک ابتلا به این بیماری همراه هستند که شامل مصرف بیش از حد الکل، چاقی، عدم تحرک، سیگار و رژیم غذایی می باشد.

علائم سرطان کولورکتال چیست؟

وجود یبوست، اسهال و یبوست توام با اسهال که قبلاً در شما وجود نداشته است.

 وجود خون در مدفوع.

 احساس عدم تخلیه کامل بعد از دفع.

 فخ و گاز بیش از حد انتظار.

  درد و قولنج های شکمی همراه با نفخ، که قبلاً وجود نداشته است.

  ضعف، بی حالی، خستگی و کاهش وزن نا خواسته

روش های تشخیص سرطان کولورکتال چیست؟

اکثر استراتژیهای کشف سرطان کولورکتال در مراحل اولیه، بر اساس کشف خونریزی از تومور استوارند. در افراد طبیعی، روزانه کمتر از2 mg هموگلوبین در هر گرم مدفوع دفع می شود ولی تقریبا در تمام بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال میزان دفع هموگلوبین از این مقدار بیشتر است. آزمایش هایg-FOBT و i-FOBT برای تشخیص خون مخفی در مدفوع استفاده می شود.  این دو روش دارای محدودیت هایی مثل تأثیر تغذیه بر نتیجه آزمایش، حساسیت تشخیصی پایین در تشخیص آدنوماها و کارسینوماها (%50- %13) هستند، همچنین قادر به تشخیص تومورهای بدون خونریزی نمی باشند.

از دیگر روش های رایج و روتین جهت تشخیص سرطان روده بزرگ (CRC) می توان به کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپیاشاره کرد که تهاجمی و دردناک اند و در برخی موارد بدلیل محدودیت دید دارای نتایج منفی کاذب می باشد

از آنجاییکه افراد همیشه از خطر ابتلاء به  سرطان کولورکتال در رنج می باشند و از طرفی استفاده از روش های تهاجمی تر مثل کولونوسکوپی برای مراجعین مشکل می باشد و راه های تشخیصی دیگر غربالگری مثل حضور خون مخفی در مدفوع و… نیز حساسیت کافی را ندارد، لذا استفاده از یک روش بسیار ساده و غیر تهاجمی و با حساسیت و اختصاصیت بالا مثل بررسی آنزیم M2PK  در مدفوع از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.‍‍

آزمایش M2-PK     (Tumor Type M2 Pyruvate Kinase)چیست؟

ScheBo M2-PK Quick یک تست ایمونوکروماتوگرافیک سریع برای تشخیص  آنزیم M2-PK در نمونه مدفوع می باشد. این تست به جای اندازه گیری خون در مدفوع، آنزیم M2-PK را در مدفوع شناسایی و ردیابی می نماید.

مکانیسم تستM2-PKچگونه است؟

M2-PK یک ایزوآنزیم پیرووات کیناز اختصاصی و آنزیم کلیدی در مسیر گلیکولیزاست که تبدیل فسفوانول پیرووات (PEP) به پیرووات را کاتالیز می کند که بسته به نوع بافت و متابولیسم خاص آن بافت، انواع مختلفی از ایزوآنزیم های پیرووات کیناز مثل M1 ، R و L بیان می شوند اما در حین تشکیل تومور ایزوآنزیم های اختصاصی بافت ناپدید و برخلاف آن ایزوآنزیم پیرووات کیناز تیپ M2 دایمریک (Tumor-M2-PK) بیان شده که با انکوپروتئین های انسانی اینتراکشن می دهد.
این ایزوآنزیم پیرووات کیناز M2 توموری (Tumor- M2- RK) در انواع مختلفی از سرطان هایی چون ملانوما، تیروئید، سینه، ریه، کلیه، مری و معده، پانکراس، تخمدان و سرویکس از سلولهای توموری به داخل خون و تنها در مورد سرطان روده بزرگ علاوه بر خون، به داخل مدفوع هم آزاد می شود; بنابراین بررسی وجود و مقدار ایزوآنزیم M2- PK در داخل مدفوع به طور اختصاصی در تشخیص سرطان روده بزرگ موثر است و یک روش مطمئن و پیشنهادی است که به دو روش ELISA و Lateral flow rapid test انجام می شود.

مزیت های آزمایش M2PK  چیست؟

بالا بودن میزان حساسیت و اختصاصی بودن تست (دقت تست)

 مستقل از خون مخفی در مدفوع

    عدم نتایج مثبت کاذب به علت وجود هموروئید و یا دیگر دلایل خونریزی گوارشی

    توانایی تشخیص پولیپ ها و تومورهای بدون خونریزی روده

    عدم نیاز به رژیم غذایی خاص قبل از انجام تست

  کافی بودن یک نمونه کوچک از مدفوع

   تعیین نتیجه تست در مدت یک ساعت

با همکاری مرکز آموزش همگانی آزمایشگاه اریترون

آزمایشگاه اریترون:

تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم با سیستم پیشرفته cobas4800 برای اولین بار در اصفهان

یکی از سرطان های قابل پیشگیری به میزان 100% سرطان دهانه رحم  است.

خبر خوب این است که سرطان سرویکس 100% به وسیله واکسیناسیون، غربالگری و درمان قابل کنترل است.

به امید روزی که کسی بر اثر ابتلا به سرطان سرویکس جان خود را از دست ندهد.

 آدرس و شماره تماس:

اصفهان، خیابان شیخ مفید، روبروی هنرستان فضیلی

تلفن:

03136633621

09133108058

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ