مصرف این مکمل ها برای آقایان ممنوع!

مردهای آمریکایی زیادی ـ حدود 47 درصد ـ از مکمل‌های رژیمی استفاده می‌کنند و یک عالمه پول برای مکمل‌های رژیمی خرج می‌کنند. در سال 2011 مصرف‌کننده‌های آمریکایی 30 میلیارد دلار صرف این مکمل‌های تغذیه‌ای کردند که 42 درصد آن برای ویتامین‌ها و مواد معدنی، 17 درصد آن برای مکمل‌های گیاهی و 12درصد آن برای محصولات غذایی ورزشی بود.

 اما میلیاردها دلار از این پول‌ها صرف مکمل‌هایی می‌شوند که کارایی و بی‌خطری آن‌ها توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده‌اند. شرکت‌های سازنده مکمل‌ها تا مادامی‌که ادعایی مبنی بر مفید بودن مکمل آن‌ها در پیشگیری یا درمان بیماری‌ها نکنند می‌توانند هر چیزی در مورد محصولاتشان بگویند و تصمیم یک مرد برای استفاده از مکمل‌ها می‌تواند تحت تاثیر تفکر آرزومندانه او و نه دلایل محکم باشد. مردهایی که امیدوار به تاثیر مکمل‌ها در جلوگیری از بیماری، بهبود وضعیت سلامتی و عملکرد جنسی خودشان هستند باید از مصرف 7 مکمل خودداری کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.
بتاکاروتن و ویتامین A: خطرناک برای سیگاری‌ها
بتاکاروتن یک آنتی‌اکسیدان است که باعث رنگ نارنجی هویج‌ها، سیب‌زمینی‌های شیرین و طالبی‌ها می‌شود. بدن بتاکاروتن را تبدیل به ویتامین A، یک ماده مغذی قابل‌حل در چربی می‌کند که از سلول‌ها در برابر آسیب‌دیدگی محافظت می‌کند و برای سلامتی چشم، سیستم ایمنی و پوست ضروری است.
بتاکاروتن یک نمونه عالی از مواد مغذی است که در دهه‌های 1960 و 1970 به‌طور کامل در نمونه‌های حیوانی و حتی نمونه‌های انسانی موردبررسی قرار گرفت. دکتر هوارد دی سسو، دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در بوستون می‌گوید: «بر اساس نتایج این تحقیق‌ها جذب بیشتر بتاکاروتن منجر به خطر کمتر سرطان می‌شود.»
باوجوداین، دکتر سسو اضافه می‌کند: «بررسی‌های مصرف مکمل‌های بتاکاروتن و ویتامین A دلایل نسبتا قانع‌کننده‌ای ارائه داد که نشان می‌دهند که مزایای بالقوه بتاکاروتن واقعی نبودند.» علاوه بر این، او خاطرنشان می‌کند که نتایج بعضی از تحقیق‌ها نشان داده است که افزایش جذب بتاکاروتن باعث افزایش خطر سرطان ریه در مردها مخصوصا مردهای سیگاری شده است. مصرف بالای ویتامین A می‌تواند باعث مسمومیت شود، چون بدن به‌جای آنکه خود را از دست مقدار زیاد ویتامین A خلاص کند آن را ذخیره می‌کند. دکتر سسو می‌گوید: «با توجه به اثر منفی این مکمل‌ها روی مردها هنوز نمی‌دانم که چرا بعضی‌ها این مکمل‌ها را همچنان مصرف می‌کنند.»
سلنیوم: خطر بالاتر سرطان پروستات
سلنیوم یک ماده معدنی است که آمریکایی‌ها از طریق مصرف نان، غلات، گوشت، ماکیان و ماهی به‌اندازه کافی جذب بدن خود می‌کنند. سلنیوم یک آنتی‌اکسیدان دیگر است که تاثر مصرف زیاد آن در جلوگیری از بیماری‌های مزمنی همچون سرطان موردبررسی قرارگرفته است. باوجوداین، دکتر آلان کریستال، عضو هیئت‌علمی بخش علوم سلامت عمومی در مرکز تحقیقاتی سرطانFred Huthcinso- شهر سیاتل می‌گوید: «آزمایش سلنیومی که چند سال قبل برای جلوگیری از عود سرطان پوست انجام شد واقعا احتمال عود سرطان پوست را افزایش داد.» دکتر سسو می‌گوید که تحقیقات دیگر می‌گویند که یک خطر احتمالی ناشی از مصرف زیاد سلنیوم سرطان پروستات است. آزمایش SELECT تا به امروز بزرگ‌ترین تحقیق پیشگیری از سرطان پروستات است که در آن اثرات سلنیوم و ویتامین E موردبررسی قرارگرفته است. دکتر کریستال که یکی از نویسنده‌های این تحقیق بود می‌گوید که در این تحقیق هیچ مزیتی در تاثیر سلنیوم در پیشگیری از سرطان پروستات یافت نشد. حتی تحقیق‌های اخیر نشان می‌دهند که سلنیوم می‌تواند باعث افزایش خطر سرطان پروستات در بعضی از مردها شود. دکتر سسو توصیه می‌کند: «تاکنون هیچ دلیل یا نتیجه قاطعی وجود ندارد که نشان دهد مصرف سلنیوم می‌تواند از سرطان پروستات یا حداقل سرطان پیشگیری کند.» دکتر کریستال نیز می‌گوید: «وقتی‌که سلنیوم هیچ کمکی به مشکل شما نمی‌کند چرا باید آن را مصرف کرد؟»
ویتامین E: بدون تاثیر روی قلب و خطر سرطان
ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قابل‌حل در چربی است که در مغزها، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی یافت می‌شود و به‌طور وسیعی به‌منظور پیشگیری از بیماری موردبررسی قرارگرفته است. دکتر سسو می‌گوید: «تحقیقات بسیار زیادی می‌گویند که ویتامین E نه‌تنها خطر سرطان را کاهش می‌دهد، بلکه خطر بیماری قلبی و عروقی را نیز کاهش می‌دهد.» باوجوداین، دکتر کریستال توضیح می‌دهد که ویتامین E هیچ مزیتی در افراد نشان نداد. او می‌گوید: «ویتامین E در یک لوله آزمایش کارایی دارد، اما وقتی‌که روی انسان‌ها آزمایش شد هیچ تاثیری نداشت.» دکتر سسو نیز با این نظر موافق است و می‌گوید: «اکثر آزمایش‌ها نشان دادند که ظاهرا مصرف مکمل‌های E هیچ مزیت آشکاری ندارد.» اما تحقیقات انجام‌گرفته در مورد تاثیر ویتامین E روی سرطان پروستات مختلف هستند. برخلاف آزمایش SELECT که در آن به افزایش خطر بیماری در مردهای مصرف‌کننده سلنیوم و ویتامین E اشاره شد در پروژه تحقیقاتی Physician’s Health Study II هیچ تاثیری از ویتامین E روی سرطان پروستات یافت نشد. دکتر سسو، یک از نویسندگان تحقیق Physician’s Health Study II است که می‌گوید: «با در نظر گرفتن تمام اسناد بر این اعتقاد نیستم که خطرات آشکاری برای مکمل ویتامین E و سرطان پروستات وجود دارد.» باوجوداین، دکتر سسو می‌گوید: «هیچ دلیلی نیز وجود ندارد که این مکمل را مصرف کنیم و عدم مصرف آن به دلیل خطرات احتمالی آن نیست، بلکه به دلیل مزیت کم آن نیز می‌تواند باشد.»
یوهیمب: نامناسب برای اختلال در نعوظ
شیره پوست درخت یوهیمب، یک درخت همیشه‌سبز در غرب آفریقا، به‌صورت غیر تجویزی به فروش می‌سرد، اما ماده فعال آن‌که یوهیمبین نام دارد تنها به‌صورت تجویزی موجود است. تولیدکننده‌های مکمل یوهیمب بر این ادعا هستند که شیره پوست این درخت می‌تواند برای اختلال در نعوظ مفید باشد، اما دکتر کیت بلوم، عصب‌شناس در مرکز پزشکی بایلور در شهر ایروینگ تگزاس می‌گوید: «تحقیقات بسیار کمی نشان می‌دهند که این شیره بسیار سودمند است.»
به عقیده دکتر بلوم، مکمل‌هایی همچون یوهیمب بر این هدف هستند که تااندازه‌ای همان اثر ویاگرا، سیالیس و لویترا را داشته باشند که باعث افزایش جریان خون در آلت تناسلی می‌شوند، اما این مکمل به‌مانند داروهای تجویزی کارایی ندارد و به نحو سالمی باعث افزایش جریان خون نمی‌شود.
یک مسئله دیگر مربوط به یوهیمب این است که یوهیمب به‌خوبی با بعضی از داروهای تجویزی مرسوم مخلوط نمی‌شود. دکتر بلوم می‌گوید: «این مکمل می‌تواند در کارایی داروهای دیگری همچون داروهای فشارخون و دیگر محرک‌ها و بعضی از داروهای ضدافسردگی اختلال ایجاد کند.» علاوه بر این، یوهیمب باعث عوارض جانی پرخطر و ناخوشایندی همچون افزایش فشارخون، افزایش ضربان قلب، گیجی، سرخ‌شدگی، حالت تهوع و سردرد می‌شود. دکتر بلوم تاکید می‌کند: «هیچ دلیل خوبی برای مصرف این مکمل وجود ندارد، بنابراین مصرف آن را توصیه نمی‌کنم.»
علف هرز بز شاخی: یک کمک‌کار برای اختلال در نعوظ که می‌تواند دارای آرسنیک باشد
علف هرز بز شاخی گیاهی است که اپیمدیوم ماده فعال آن است که ظاهرا در درمان مشکل نعوظ موثر است. دکتر بلوم می‌گوید: «ظاهرا به این دلیل این نام به این علف هرز داده‌شده است که یک چوپان با خوردن این علف‌های هرز توسط بزهای خود با افزایش رفتار جنسی آن‌ها مواجه شد.» تصور می‌شود که این مکمل باعث افزایش جریان خون در آلت مردها می‌شود، اما هرگز تحقیقی روی انسان‌ها انجام نگرفته است. دکتر بلوم هشدار می‌دهد: «ازآنجایی‌که این نوع از مکمل‌های افزایش قوای جنسی مورد تایید سازمان غذا و دارو نیستند، ما نمی‌دانیم که چه مواد دیگری در این مکمل‌ها هستند و نمی‌دانیم که در حال خوردن چه مقداری از این علف هستیم.» او اضافه می‌کند: «شرکت‌ها ملزم نیستند که اسم تمام چیزهایی را که در مکمل استفاده می‌کنند به شما بگویند.» از مشکلات احتمالی مصرف این مکمل‌ها می‌توان به واکنش آلرژیکی به مواد تشکیل‌دهنده ناشناخته و آلوده شدن به مواد خطرناکی همچون سرب و آرسنیک اشاره کرد. دکتر بلوم می‌گوید: «در صورت داشتن مشکل اختلال در نعوظ مهم‌ترین چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که به پزشک خود مراجعه کنید تا وجود یا عدم وجود مشکلات سلامتی همچون بیماری قلبی و دیابت را در شما تشخیص دهد.»
DHEA (دی هیدرو اپی آندرسترون): کاهش کلسترول خوب
DHEA یک هورمون استروئیدی است که بدن می‌سازد و تبدیل به هورمون‌های جنسی می‌کند. از حدود سن 30سالگی سطوح این هورمون شروع به کاستن می‌کنند. بعضی از مردها از مکمل‌های DHEA ای مصرف می‌کنند که حاوی یک فرم ترکیبی از دانه سویا هستند. از مزیت‌های شایع شده این مکمل می‌توان به اثرات تقویت‌کننده میل جنسی و تستوسترون اشاره کرد. دکتر بلوم می‌گوید: «DHEA می‌تواند مزیت گشادکنندگی عروق را داشته باشد، یعنی می‌تواند جریان خون را افزایش دهد، اما مهم‌ترین دلیل مصرف آن در میان افراد افزایش احتمالی آندورژن یا ترکیب‌های تستوسترون گونه و استروژن است. بنابراین، تصور می‌شود که این مکمل می‌تواند باعث افزایش میل جنسی مردها و زن‌ها می‌شود اما داده‌های زیادی در این زمینه وجود ندارد.» دکتر بلوم هشدار می‌دهد که در مورد کنترل کیفیت مکمل‌های استروئیدی همچون DHEA و میزان ماده فعال اضافه‌شده به آن مسائلی مطرح است. مکمل‌های DHEA می‌توانند خطرات دیگری را نیز به بارآورند. دکتر بلوم می‌گوید: «از اثرات جانبی مصرف این مکمل‌ها می‌توان به تپش قلب و بدتر شدن سطح کلسترول، یعنی کاهش سطح کلسترول خوب اشاره کرد.» علاوه بر این، او هشدار می‌دهد که مصرف این مکمل‌ها می‌تواند تولید طبیعی DHEA بدن را سرکوب کند. دکتر بلوم می‌گوید: «مردها نباید بدون نظارت پزشک خود این مکمل‌ها را مصرف کنند.»
خارخاسک و تونگات علی: عدم افزایش تستوسترون
خارخاسک و توگات علی از گیاهان گل‌داری هستند که از مواد تشکیل‌دهنده مرسم در مکمل‌های تقویت‌کننده تستتوستریون استفاده می‌شوند. اطلاعات زیادی در مورد اثرات این گیاه‌ها روی سطوح تستوسترون وجود ندارد. دکتر بلوم می‌گوید: «اگرچه در تحقیقات انجام‌گرفته روی حیوان‌ها خارخاسک باعث افزایش میل جنسی شده است، اما در تنها تحقیق انسانی انجام‌گرفته در این زمینه بیان‌شده است که خارخاسک باعث افزایش سطوح تستوسترون نشده است.» او می‌گوید: «من به بیمارانم می‌گویم که اگر این مکمل‌ها واقعا اثر داشتند ما آن‌ها را به‌طور همیشگی استفاده می‌کردیم.» 

توصیه هایی مفید برای سلامت آقایان

منبع: سپیدآنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ