با جوش های بعد از وکس چه کنیم؟

شیوههای متفاوت حذف موهای زائد بدن و صورت هر روز متنوعتر شده و مبدعان و ارائهکنندگان هر کدام از این شیوهها هم ادعا میکنند که بهترین و موثرترین هستند. اما از جنبه بازرگانی و تبلیغی هر کدام که بگذریم، قطعا انتخابهای اول هستند که محبوبترین و موثرترینها را نشان میدهند. پاکسازی پوست صورت و بدن از موهای زائد به کمک وکس یکی از شیوههای محبوب و پرطرفداری است که این روزها بایدها و نبایدهای زیادی راجع به آن شنیده و میدانیم. اما بین همه نظرات مثبت یا منفی، یکی از مواردی که خیلی از افراد را از انجام و تکرار این شیوه دور میکند، درد یا جوش و التهابهای احتمالی پوست است که صورت یا بدن را درگیر میکند. این مطلب به شما کمک میکند تا راههای رفع التهاب و جوشهای پوستی بعد از پاکسازی با وکس را از یک تجربه تلخ و دردآور به زیبایی و آرامش تبدیل کنید.

برای چه کسانی مناسب است؟

با وجودی که‌ اصلاح به کمک وکس روشی بسیار رایج برای از بین بردن موهای ناخواسته است اما بسیاری از افراد  به دلیل عوارض بعد از آن مثل جوش، سوزش ، کبودی یا سرخی پوست هنوز نسبت به انتخاب آن مردد هستند. هر چند حذف موهای زائد به کمک موم‌های قدیمی یا وکس‌های جدید با منشا‌ گیاهی یا شیمیایی دردناک است، اما هنگامی که به شیوه صحیح اجرا شود، احساس درد زیادی نخواهید کرد.

متخصصان چه می گویند؟

بین همه شیوه‌های مورد استفاده در حذف موهای زائد براساس نظریه پزشکان متخصص پوست و مو، استفاده از وکس بهترین گزینه است زیرا موهای زائد را به صورت  توده‌ای و از بخش فولیکول حذف می‌کند. در این شیوه برخلاف روند تراشیدن موها، تنها از سطح پوست حذف نمی‌شوند بلکه از ریشه خارج می‌شوند و به همین دلیل زمان زیادی طول می‌کشد که مو رشد مجدد داشته باشد. مشکل اصلی اینجاست که حذف و خروج فولیکول از سطح پوست دردناک است و می‌تواند باعث تحریک و قرمزی پوست شود که این سوزش و قرمزی معمولا بین چند ساعت یا یک روز برطرف می‌شود.  به‌دلیل باز بودن بخش زیادی از منافذ پوستی به‌دلیل خروج فولیکول‌ها، مسیر برای ورود عفونت‌ها و میکروب‌های محیطی فراهم است از این رو اولین گام در جلوگیری از بروز مشکلات پوستی بعد از وکس، رعایت بهداشت پوستی قبل از پاک‌سازی است.

فولیکولیت مهم ترین عارضه وکس

فولیکولیت یک تغییر پوستی شایع پس از وکس است. این عارضه که به‌صورت جوش‌های برجسته با سطح آبدار روی پوست ایجاد می‌شود به‌دلیل ورود باکتری‌ها روی سطح پوست به منافذ باز شده فولیکول‌ها ایجاد شده و اولین علامت آسیب بعد از وکس کردن است.

هرچند این عارضه شایع را می‌توان با استفاده از صابون‌ها و لوسیون‌های ضدآکنه کاهش داد و درمان کرد. با این باور که پیشگیری بهتر از درمان است، می‌توان گفت استفاده از این محصولات به درمان جوش‌های آبدار ناشی از فولیکولیت کمک زیادی می‌کند. اصطکاک پوست بدن ناشی از پوشیدن لباس‌های تنگ یا تماس پوست صورت با روسری و شال می‌تواند به ایجاد فولیکولیت پس از وکس منجر شود. فولیکولیت‌های پیشرونده، به‌طور معمول به آنتی‌بیوتیک موضعی یا خوراکی نیاز ندارد و به خودی خود از بین می‌رود، ولی تمیز نگه داشتن پوست و پوشیدن لباس‌های آزادی که با پوست تماس مستقیم ندارد، درمان مناسبی است.

قبل از وکس بدانید

هدف از وکس همیشه حذف موهای زائد زیاد، ضخیم و سیاه‌رنگ است. هرچند در بخش زیرین این لایه‌های نازیبا همیشه موهای کوتاه و ضعیف شده از وکس در دفعات قبلی وجود دارند که بر اثر کشیدگی و برگشت مجدد به زیر پوست، محیطی قرمز و ملتهب ایجاد می‌کنند. بهترین درمان برای این اتفاق اصلاح به‌موقع و همزمان همه بخش‌هاست یا نادیده گرفتن موهای کوتاه‌تری که امکان خروج از پوست را ندارند. بهتر است هر بخش از بدن یا صورت فقط یک‌بار با وکس پوشانده و اصلاح شوند و موهای کوتاه‌تر را نادیده گرفت.

اقدامات پیشگیرانه

هر چند احتمال ایجاد عوارض پوستی بعد از اصلاح با وکس متفاوت بوده و ارتباط مستقیم با میزان حساسیت پوست دارد، ولی رعایت مواردی کمک می‌کند عوارض کمتری را تحمل کنید.

پوست بدن را قبل از اصلاح با وکس تمیز کنید.

مطمئن شوید که وکس مورد استفاده و کاردک آن تمیز و جدید هستند.

مطمئن شوید که سالن زیبایی و آرایشگرتان به بهداشت فردی و وسایل مورد استفاده دقت می‌کند همچنین از ضدعفونی کردن وسایل مطمئن شوید.

دوش گرفتن و شست‌وشوی بدن با آب ولرم بعد از اپیلاسیون باعث کاهش سوزش فوری و قرمزی می‌شود. بهتر است فقط با آب سرد و بدون مواد تحریک کننده پوستی بدن را بشویید.

استفاده از ضدآفتاب‌های حاوی کورتیزون برای یک یا دو روز ممکن است باعث التهاب و خارش‌های پوستی شود.

استفاده از لوسیون‌های مرطوب‌کننده حاوی عصاره خیار و آلوئه‌ورا نیز می‌تواند مفید باشد.

اگر در ناحیه تمیز شده به کمک وکس، تپش‌های زیاد یا رو به رشد داشتید، به‌خصوص اگر  دچار تب شدید به پزشک مراجعه کنید.  این علایم نشان می‌دهند که شاید به مواد وکس حساسیت پوستی داشته باشید.

چند درمان ساده برای تسکین التهاب

کمپرس شیر و یخ

کمپرس شیر، آب و یخ ‌یکی از بهترین ماسک‌های خنک‌کننده بعد از وکس است. شیر، آب و یخ را در یک کاسه مخلوط کرده، یک پارچه تمیز را در مخلوط خیس کرده سپس به مدت 5 دقیقه روی پوست ملتهب بگذارید. این کار را می‌توانید در ساعت سه بار تکرار کنید. التهاب پوست پس از پاک‌سازی با وکس، شبیه آفتاب سوختگی است و کمپرس سرد، التهاب عروق خونی را کاهش داده و موجب کاهش تورم و ایجاد جوش‌های التهابی می‌شود. همچنین پروتئین موجود در شیر برای بهبود خاصیت کشسانی پوست مفید بوده و آن را در برابر میکروب‌ها محافظت خواهد کرد.

خیار و آلوئه‌ورا

ترکیب خیار خنک و ژل آلوئه‌ورا کمک می‌کند تا التهابات و قرمزی بعد از اصلاح را کم کرده و کمک می‌کند التهابات پوستی به سرعت فروکش کنند. برای این کار چند خیار بزرگ را بشویید و همراه با پوست میکس کنید و برای قوام بیشتر آن بخش‌های ژله‌ای ساقه‌های آلوئه‌ورا را به آن اضافه کنید. چند دقیقه در یخچال قرار دهید تا خنک شود. به صورت یک لایه ضخیم روی پوست بمالید و 20 دقیقه زمان بدهید تا خنکای آن به عمق پوست‌تان وارد شود. آن را با آب سرد و آهسته بشویید و  پوست صورت و بدن‌تان را با کرم مرطوب‌کننده بپوشانید.

ماسک جو

ماسک بلغور جو دوسر، یک ترکیب آرام‌بخش، مرطوب‌کننده و ضدالتهاب است که توصیه می‌شود بعد از وکس صورت و بدن از آن استفاده کنید. برای این کار لازم است چند قاشق چای‌خوری پودر جو را در یک لیوان آب سرد بریزید و چند دقیقه فرصت دهید تا خمیری شود. این خمیر را روی صورت قرار دهید و 10 دقیقه استراحت دهید. مواد موجود در جو علاوه بر روشن کردن پوست کمک می‌کند منافذ فولیکول‌های پوست تمیز و بسته شوند.

سرکه سیب

سرکه دارای برخی ویژگی‌های درمانی برای سوختگی‌های ملایم پوستی و التهابات آن بوده و علاوه بر آن خاصیت ضدعفونی کنندگی و پاک‌سازی کننده آن برای پوست ثابت شده است. برای بهره بردن از این ویژگی‌ها یک استکان سرکه سیب را با دو فنجان آب مخلوط کنید و پس از اصلاح با وکس، بخش‌های ملتهب و قرمز پوست را با آن بپوشانید و اجازه دهید تا خشک شود.اما فراموش نکنیداز این ترکیب نباید در شرایطی که پوست آسیب دیده یا منافذ پوست باز هستند، استفاده کنید.

ماسک عسل

خواص ضدمیکروبی و ترمیم‌کنندگی عسل باعث شده این ماده غذایی پایه و اساس بسیاری از ماسک‌های ترمیمی و زیبایی پوست باشد. برای رفع التهابات، قرمزی‌ها همچنین جلوگیری از بروز جوش‌های پوستی توصیه می‌شود پوست بدن و صورت را با لایه نازکی از عسل بپوشانید و 30 دقیقه زمان بدهید تا به منافذ پوستی نفوذ کرده و با سرعت بخشیدن به بسته شدن آنها مانع از ورود میکروب‌های محیطی شوند. سپس آن را با آب سرد بشویید و کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. تا اینجا چند نکته مهم به منظور مراقبت و جلوگیری از جوش‌ها و التهابات پوستی بعد از وکس را مطرح کردیم ولی یادآوری چند نکته مهم قبل از انجام اصلاح با وکس را نباید فراموش کرد.

آب و کمپرس گرم

دوش گرفتن با آب گرم یا پوشاندن بخش‌های مورد نظر بدن با حوله‌های مرطوب و گرم کمک می‌کند تا اصلاح موهای زائد بهتر و همراه با درد کمتری باشد. هرچند که شست‌وشو کمک زیادی به نظافت و تمیزی پوست می‌کند ولی بهتر است از مواد  تحریک‌کننده پوست استفاده نکنید. پاک‌کننده‌های ملایم و حتی در مواردی استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های ضعیف، کم بزرگی می‌کنند.

منبع: سیب سبز

همه چیز در مورد جوش

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
maneli

maneli

1399-10-06 - 19:28 پاسخ

منم از وکس سکه ای استفاده کردم زیر بغلم خیلی جوش زده باید چیکار کنم