حمام درمانی و فواید آن

در واقع، آرامش و سلامت حاصل از حمام درمانی های یک روزه، آخر هفته ای و یا انواعی که باید در طول هفته تکرار شوند، بسیار مشهور شده است. به صورتی که در برآوردی در سال 2006 مشخص شد که یک چهارم بالغین آمریکا، حدود 57 میلیون نفر، به همراه 4 میلیون نوجوان حداقل یکی از این روش ها را امتحان کرده اند.

   

در میان دلایل ذکر شده، کاهش استرس و آرامش، آرام کردن مفاصل و عضلات، و افزایش اعتماد به نفس وجود داشتند. متخصصین اظهار داشتند که برآورد نتایج آنها را متعجب نکرده است. ویرجینیا سدوک استاد روانشناسی دانشگاه نیویورک می گوید:استفاده از حمام درمانی روشی برای مقابله با استرس و مراقبت فیزیولوژیک از بدن به صورتی قابل پذیرش توسط فرهنگ است، و می توانیم احساس مراقبت شدن را برای مدتی با خود همراه داشته باشیم که خود در مقابله با استرس مفید خواهد بود. علاوه بر آن اکثر حمام درمانی با لمس شدن که نقشی کلیدی در آرامش یافتن دارد، همراه هستند.

ارتباط فیزیکی برای سلامت لازم است، و اگر این لمس شدن از سمت فردی غریبه و یا غریبه ای که متخصص باشد برای آرامش یافتن شما انجام شود، اثرات درمانی هم خواهد داشت. برخی تحقیقات بیانگر آن هستند که این فواید، کیفیت بهتر سلامت را در پی خواهند داشت.

در تحقیقی روی بیش از 3300 کارمندان ژاپنی دولت، میزان استفاده از روش های درمانهای خانگی با سلامت جسمی و روانی بهتر در ارتباط بوده و شامل خواب بهتر و کاهش روزهای بیمار بودن می شد. در تحقیقی مشابه که روی اطلاعات آلمانی به دست آمده توسط محققین دانشگاه فلوریدا و دانشگاه جورج میسون انجام شد، درمانهای خانگی غیبت از کار و مرخصی های درمانی را کاهش داده اند.

اما آیا تمامی روش های حمام درمانی یکسان هستند؟ و آیا خطراتی پنهان وجود دارند که زیان بار بودن آنها را اثبات کند؟ ما حقایقی شگفت آور را در مسیر رسیدن به سلامت بیشتر یافته ایم.

روش های حمام درمانی :آیا ایمن هستند؟

چه کسی می تواند تیتر های خبری که تقریبا صنعت ساخت کشتی های تندرو فلج کردن، از یاد ببرد؟ صدها نفر از طریق استخری با جریان چرخشی آب واقع بر روی یک کشتی تندرو تفریحی به بیماری لژیونر مبتلا شدند، یک بیماری مشابه سینه پهلو( پنومونی) که می تواند کشنده باشد.

از آن پس مطبوعات پزشکی تحقیقات بسیاری روی شرایط مشابه را منتشر کرده اند،که تمامی آنها بیانگر این موضوع هستند که استخرهای همگانی، سونا و هرگونه روش حمام درمانی که از طریق آب انجام شود خطر انتقال این باکتری و حتی ارگانیسم هایی با درجه بیماری زایی یکسان وجود دارد.

در بسیاری از روش های حمام درمانی که آب، از جمله استخر های با داغ در حال چرخش، هم دخالت دارد که به ندرتا آب آنها تعویض می شود. فیلیپ تیرنو، مدیر بخش میکروبیولوژی مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک و نویسنده ” راز زندگی میکروب ها”، می گوید:به آب استخر ها کلر میزنند تا جمعیت باکتریایی آن را کنترل کنند اما به هیچ عنوان این عمل تمامی باکتری ها را از بین نمی برد.

همچنین اشاره می کند که برخی باکتری ها با کلر از بین می روند اما انواعی که تشکیل بیوفیلم( ماده ای چسبنده که ارگانیسم ها را به هم متصل می کند) می دهند، به آن مقاوم بوده و برای از بین بردن آنها باید 1500 برابر میزان کلر مورد استفاده امروزی را استفاده کرد. در صورت استفاده از این میزان بالای کلر پیش از آسیب رساندن به باکتری ها، انسانها کشته می شوند. و این به آن معناست که روش های حمام درمانی شما را به خطر می اندازند.

مشکل تنها استخرها و دوش های آب گرم نیستند و تنها درباره بیماری لژیونر نباید نگران باشید. سایر باکتری ها هم می توانند در این شرایط رشد کنند. این ارگانیسم ها عاشق محیط گرم و مرطوب هستند و روشهای حمام درمانی هم گرم و مرطوب هستند و زمانیکه در بخارات این محل ها تنفس می کنید در واقع،تمامی باکتری های موجود را به ریه های خود می کشید.

متخصص پوست، دکتر الن مارمور می گوید بیشتر از همه نگران خطراتی است که بیماران مبتلا به مشکلات پوستی همچون پسوریازیس و درماتیت، که از این روش های حمام درمانی استفاده می کنند، است. هرگونه شکاف در پوست می تواند راهی برای انتقال باکتری ها از میز، حمام و حتی سنگ های داغ یا سایر اشیاء مورد استفاده در طول این درمانها، به بدن باشد. حتی آفتاب سوختگی شدید هم می تواند پوست را بی دفاع و ورود باکتری ها را تسهیل کند. زمانی که تکنسین انجام حمام درمانی از دستکش استفاده نکنند و در واقع اکثرا استفاده نمی کنند، خطر انتقال بیماری ها بیشتر هم می شود.

تیرنو می گوید سایر درمان های پر خطر شامل مانیکور وپدیکور هستند، به خصوص اگر کوتیکول ها بریده شوند و اگر وسایل استریل نباشند. در واقع، اخیرا به علت شرایط غیربهداشتی، بروز عفونت باکتریال زننده ای که موجب التهاب پوست می شود، در یکی از سالن های مانیکور و پدیکور یافت شد. من همیشه پیشنهاد میکنم که وسایل خودتان را به همراه داشته باشید که چرا که بسیار ایمن تر از استفاده از وسایل سالن زیبایی است.

روش های حمام درمانی :آیا مفید هستند؟

در بین روش های حمام درمانی پیشنهادات عجیبی هم دیده می شوند. از مالیدن بدن که به درمان سلولیت کمک می کنند تا ماساژ لنفاوی که قول پاکسازی بدن از سموم را می دهند و حمام گل و پیچیدن بدن در جلبک دریایی که برای نرم کردن پوست و آرامش اعصاب انجام می شوند. وعده های تبلیغاتی از قول های ساده تا انواع افراطی وجود دارند. با فرض اینکه این روش های درمانی عوامل بیماری زا را انتقال نمی دهند، آیا باز هم می توانند خطرآفرین باشند؟ و آیا تاثیر مثبتی خواهند داشت؟ متخصصین می گویند:برخی بله و برخی مشخصا نه!

کن بییر پزشک و مدیر زیبایی شناسی ساحل پالم، می گوید:به عنوان متخصص پوست و دارنده روش های حمام درمانی ، عقیده دارم که هنوز هم به روش های حمام ردمانی عجیب تر نیاز است . اما آیا این به آن معناست که پیچیدن بدن، از سر تا پا، با خاویار شما را کاملا تغییر می دهد؟ حقیقتا تنها کیف پولتان را لاغرتر می کند. به همین صورت، درمانهایی که وعده محو کردن سلولیت را می دهند، در بهترین حالت تنها تاثیری موقت روی پوست خواهند داشت.

مارمور تایید میکند و میگوید :اتفاقی که رخ می دهد ملتهب شدن پوست است که موقتا شیارها و فرورفتگی ها را پر می کند.

آشنایی با فواید و مضرات حمام درمانی

پیچیدن کامل بدن در جلبک دریایی هم درمان دیگری است که باید به آن توجه داشت. بییر می گوید که این روش به علت داشتن مقادیر زیاد ید برای برخی افراد مفید و برای برخی مضر است. هر چیزی که روی پوست می زنید به جریان خون راه می یابد. اگر ید که در جلبک دریایی یافت می شود، در غلظت های بالا استفاده شود، همانند سایر مواد معدنی موجب تاول هایی زننده روی پوست خواهد شد.

علاوه بر این، دکتر سدوک هشدار می دهد که افرادی که دچار ترس از فضاهای تنگ و بسته هستند، در این روش اذیت می شوند و با هر احساسی جز آرامش محل را ترک خواهند کرد. برخی افراد احساس پیچیده شدن مثل کرم ابریشم یا قنداق شدن را دوست دارند و برخی احساس می کنند که باید از آن خارج شوند.

اگر این حالت را دوست ندارید از تکنسین بپرسید که آیا بازوهایتان هم پیچیده خواهند شد؟ اگر بازوهایتان آزاد باشند احساس ناراحتی کمتری خواهید کرد. همچنین اگر بسیار سریع استرس می گیرید راه رفتن یا مشاهده روش انجام درمان، پیش از تجربه آن مفید خواهد بود. تنها چیزی که به دنبالش نخواهید بود، روشی برای استرس گرفتن است.

حمام درمانی :کدام ها مفیدند؟

در حالی که برخی روش های فواید ناچیزی دارند، متخصصین خاطر نشان می کنند که برخی بسیار مفید هستند. یکی از آنها ماساژ تخلیه لنفاوی است. این روش به خصوص در نواحی جراحی شده کارایی دارد. بسیاری از بیمارانی که جراحی غدد لنفاوی انجام می دهند دچار تورم می شوند که ب انجام این ماساژ مایعات میان بافتی به گردش لنف باز میگردند. این روش در شرایط خاصی نباید انجام شود، از جمله عفونت یا التهاب، سرطان، لخته شدن خون و اختلالات احتقانی قلب.

درمان سودمند دیگر بسته های گل (لجن) و حمام در آب های معدنی گل آلود است. فعالیت ضدالتهابی داشته و در درمان برخی مشکلات پوستی مانند پسوریازیس مفید هستند. در یک تحقیق کوچک ایتالیایی، پزشکان دریافتند که حمام در آب معدنی و گل آلود کاهشی چشمگیر را در علایم پسوریازیس به همراه دارد. تحقیقی دیگر کشف کرد که حمام در گل درمانی برای استئوآرتریت (آرتروز مفاصل) است.

باید توجه کرد که پسوریازیس از هر ضربه به پوست می تواند بروز پیدا کند. بنابراین اگر ماساژ ناملایم داشتید، یا گل به خوبی تصفیه نشده باشد امکان چند برابر شدن مشکل وجود دارد. اما تا زمانیکه قولی مشخص درباره درمان داده شود، تمامی این روش ها بیشتر برای آرامش یافتن مناسب هستند.

عجیب ترین روش درمان سر درد!

منبع: نمناک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ