رابطه اضافه وزن و بیماری افسردگی چیست؟

گفته می شود که میان چاقی و افسردگی یک ارتباط دو طرفه وجود دارد. افرادی که از چاقی رنج می‌برند 25 درصد بیشتر احتمال دارد که اختلالات خلقی را مانند افسردگی تجربه کنند.

چاقی سبب عدم رضایت فرد از ظاهر خود، کاهش اعتماد به نفس و انزواطلبی می‌شود. از طرف دیگر، احتمال پرخوری، انتخاب‌های غذایی نامناسب و اجتناب از ورزش در افراد افسرده بیشتر است.
سستی، بی‌حالی و تغییرات اشتها از علائم شایع افسردگی است. درحالی که برخی افراد افسرده اشتهای خود را از دست می‌دهند، در گروه دیگری از بیماران اشتها افزایش می‌یابد. درمان افسردگی به کاهش خستگی، طبیعی شدن اشتها و افزایش فعالیت بدنی کمک می‌کند. البته، برخی از داروهای مورد استفاده در درمان افسردگی خود سبب افزایش وزن می‌شوند. به طوری‌که تخمین زده می‌شود از هر 4 بیماری که داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین را مانند سرترالین دریافت می‌کنند، یک نفر حداقل 5-4 کیلوگرم افزایش وزن پیدا می‌کند.
توصیه‌هایی به منظور کاهش علائم افسردگی و کنترل وزن
از مصرف غذاهای پرکالری مانند فست‌فود، غذاهای سرخ شده، غذاهای فرآوری شده و شیرینی اجتناب کنید. در هنگام خرید مواد غذایی آماده به میزان کالری آن که روی برچسب کالا نوشته شده، توجه کنید.
مصرف غذاهایی را که به تثبیت قند خون شما کمک می‌کنند و همچنین سبب افزایش دسترسی بدن به سروتونین، دوپامین و نوراپی‌نفرین می‌شوند، افزایش دهید. بدین منظور از نان و غلات سبوس‌دار، میوه و سبزی تازه و منابع خوب پروتئین مانند گوشت قرمز کم‌چرب، مرغ، ماهی و حبوبات استفاده کنید. سهم کربوهیدرات‌های پیچیده را در رژیم غذایی خود افزایش داده و یک سوم یا نیمی از بشقاب خود را به میوه‌ها و سبزیجات اختصاص دهید.
به منظور کاهش وزن به تدریج تغییراتی در عادات غذایی خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر عادت به مصرف نوشیدنی‌های شیرین دارید، ابتدا سعی کنید طی یک هفته مصرف آن را کنار بگذارید. سپس در هفته بعد نسبت به حذف غذاهای سرخ شده اقدام کنید.
اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین B12 می‌توانند علائم افسردگی را کاهش دهند. امگا 3 در ماهی‌های چرب مانند سالمون، گردو و لوبیای سویا و ویتامین B12 در انواع گوشت یافت می‌شود.
از مصرف منابع غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان غافل نشوید. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن که می‌توانند سبب آسیب سلولی در اندام‌های مختلف از جمله مغز شوند، مقابله می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله بتا کاروتن، ویتامین C و E در انواع کلم، هویج، اسفناج، گوجه فرنگی، کیوی، توت فرنگی و آجیل یافت می‌شوند.
فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. ورزش نه‌تنها به کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه سبب بهبود علائم مرتبط با افسردگی می‌شود. سعی کنید 5 روز در هفته و هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش یا پیاده‌روی کنید.
همان طور که عادات غذایی خود را به تدریج اصلاح می‌کنید، فعالیت بدنی خود را به تدریج افزایش دهید. برای این کار می‌توانید ابتدا از چند دقیقه نرمش در روز شروع کنید. سپس پیاده‌روی را به فعالیت روزانه خود اضافه کنید. افزایش تدریجی فعالیت بدنی انگیزه شما را برای ورزش کردن افزایش می‌دهد.
زمانی را که به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهید کاهش داده و بر میزان فعالیت بدنی خود بی‌افزایید.
در مورد مصرف داروهایی که کمتر سبب افزایش وزن می‌شوند، با پزشک خود مشورت کنید. از پزشک خود بخواهید تا در صورت امکان نسبت به تغییر داروهای شما اقدام کند.

انواع چاقی و نحوه درمان آن ها

منبع: سپیدآنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ