تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

پانته آ توتونپیان
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو،نوعی بیماری واگیردار ویروسی در انسان است که بیشتر در آفریقا،شرق اروپا و آسیا دیده می شود.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یاCCHF

تب خونریزی دهنده ی کنگو،در آفریقا یکی از شایع ترین انواع بیماری های نوع تب هموراژیک است.تب کنگو از سال 1981 تا اواخر سال 2002 بیش از 171 مورد تلفات داشته است.بیشتر افرادی که مبتلا به این بیماری می شود مشاغلی مانند کشاورزان، کارگران مزرعه، شکارچیان و کارگران کشتارگاه دارند.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو چگونه منتقل می شود؟

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق تماس با کنه هایی که این ویروس را در بدنشان دارند و یا تماس با گوشت،خون آلوده،بافت های آلوده و یا بدن انسان یا حیوانات انتقال پیدا می کند.معمولا گونه ی کنه ای که باعث انتقال ویروس تب کریمه کنگو می شود،از گونه ی Hyalomma است.که این کنه ها دارای باند های مشخص قهوه ای و سفید بر روی پاهای خود هستند و در آفریقای جنوبی به عنوان کنه های بدون پوست شناخته می شوند.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو چه حیواناتی را بیشتر آلوده می کند؟

تب کریمه کنگو،به صورت موقت بیشتر سراغ  جوندگان و دیگر پستانداران کوچک، حیوانات بزرگ مانند دام ها(به ویژه گاو، گوسفند و بز) و نیز پرندگان، از جمله  شترمرغ و مرغ را آلوده می کند.این ویروس طی مدت کوتاهی وارد گردش خون پرنده یا دام می شود.(در کمتر از یک هفته) و تا زمانی که سیستم ایمنی بدن حیوان موفق به کشتن ویروس نشود،به گردش در جریان خون ادامه می دهد.ویروس تب خونریزی دهنده ی کنگو،بیشتر وارد بدن حیوانات جوان می شود.عموما این ویروس در بدن حیوانات خیلی دوام نمی آورد و باعث کشتار نمی شود.

کنه های منتقل کننده ی این ویروس با تغذیه از خون حیواناتی که این ویروس را در بدن شان دارند،آلوده می شوند.کنه های کوچکتر،معمولا از بدن پرندگان و دام های جوان و کوچک تغذیه می کنند و کنه های بزرگ تر روی بدن دام های بزرگ و پرندگان بزرگتر مانند شترمرغ وجود دارند.کنه ها بعد از آلوده شدن ،می توانند ویروس را به حیوانات دیگر،ویروس های دیگر و همچنین انسان انتقال دهند.

انسان چگونه به تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگو مبتلا می شود؟

ویروس تب خونریزی دهنده ی کنگو،معمولا به یکی از 4 طریق زیر،می تواند وارد بدن انسان شود:

  • از طریق نیش کنه ی آلوده به ویروس
  • از طریق له کردن کنه های آلوده به ویروس و ورود خون کنه ی کشته شده به بدن ( از طریق خراشیدگی های پوست و یا از طریق غشاهای موکوزی بدن)
  • از طریق تماس با خون حیوان آلوده به ویروس کریمه کنگو و ورود خون آلوده ی حیوان از طریق خراش و بریدگی روی پوست و یا بافت های موکوزی به بدن انسان. نکته ی مهم این است که حیوانات تنها از 3 تا 7 روز بعد از آلودگی به ویروس می توانند ناقل ویروس باشند.
  • انسان از طریق کشتار،واکسیناسیون،شکار و یا سوراخ کردن گوش حیوانات برای نشانه گذاری می تواند به ویروس آلوده شود.
  • از طریق تماس با مایعات بدن و یا خون ریخته شده از انسان های آلوده به ویروس تب خونریزی دهنده ی کنگو      

علائم و نشانه های ویروس تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگو :

علائم این بیماری حداکثر تا 13 روز بعد از ورود ویروس به بدن،خود را نشان می دهند.عموما این مدت از 1 تا 3 روز بعد از گزش کنه ی آلوده،و بعد از 5 تا  6 روز بعد از قرارگیری در معرض خون آلوده خواهد بود.

بیمار معمولا علائمی مانند علائم بیماری آنفولانزا نشان می دهد.این نشانه ها شامل : سردرد، تب، درد عضلانی، به ویژه کمردرد، ترشحات سرد و عرق گرم، است. تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکمی هم ممکن است دیده شود.

به طور کلی،شخص بیمار،احساس ناخوشایندی و گیجی شدیدی را تجربه می کند.بعد از گذشت چند روز ممکن است روی پوست،لکه هایی دیده شود که این بصورات یا لکه ها،مشابه آنچه در بیماری سرخک ایجاد می شود هستند.

فردی که به ویروس تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگومبتلا می شود،ممکن است از هر اندامی،خونریزی مشاهده کند.از خونریزی در روده گرفته ( که اغلب با زخم معده اشتباه گرفته می شود) تا مشاهده ی خون در مدفوع،خونریزی از بینی،خونریزی از لثه و خونریزی ماهیچه ها.

بیمارانی که بهبود پیدا می کنند،معمولا از روز 10م بیماری،علائم بهبود را نشان می دهند.

بیماری تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگو چگونه تشخیص داده می شود؟

باید این نکته را در نظر داشت که اکثر بیمارانی که علائم شبیه تب کریمه کنگو را دارند،آلوده به ویروس نیستند.و پزشکان باید بعد از بررسی تمامی علائم و نشانه ها و آزمایشات کامل،بیماری تب کریمه کنگو را تشخیص دهند.

احتمال تشخیص این بیماری،در افرادی که علاوه بر داشتن نشانه های بیماری،در تماس با دام هستند،بالاتر می رود.

 

چطور می شود از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگو جلوگیری کرد؟

متاسفانه در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو وجود ندارد.

کاهش جمعیت کنه های ناقل ویروس،با استفاده از سموم مخصوص کنترل جمعیت کنه ها می تواند موثر باشد.

در افرادی که در تماس با دام و پرندگان هستند،توصیه می شود برای جلوگیری از نیش کنه ها، از لباس های مخصوص استفاده کنند. 

تشخیص بیماری تب کنگو!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ