اصلا میگن تابستانه و سرطانش!/ تمام مضرات آفتاب گرفتن را بشناسید!

faateme1366
تابستان گرم با آفتاب داغ که از راه می‌رسد استخرهای روباز کار و بارشان حسابی سکه می‌شود و در این بازار مکاره با دستگاه‌های چاپ اسکناس رقابت می‌کنند.

 تب برنزه شدن چند سالی است آنقدر فراگیر شده که به هر طرف که چشم می‌اندازید دختران و حتی پسرانی را می‌بینید با چهره‌هایی آفتاب سوخته که به‌اصطلاح خود را با مد روز برنزه کرده‌اند. دیگر چند سالی می‌شود که معیارهای زیبایی تغییر کرده و دیگر پوست سفید طرفداری ندارد. در گذشته افراد سعی می‌کردند تا با استفاده از کرم‌های سفید کننده، پوست خود را روشن کنند اما حالا بازار تیره‌پوست‌هاست حسابی داغ‌تر است. استخرهای روباز و دستگاه‌های سولاریوم نخستین انتخاب برای برنزه کردن رنگ پوست است.

  • مضرات آفتاب داغ

وارد استخر که می‌شویم هر کسی بطری یا تیوپی از کرم یا روغن یا معجون خانگی مخصوص به‌دست گرفته و ادعا می‌کند فرمول او پوستش را خوش‌رنگ‌تر از بقیه خواهد کرد. از قهوه گرفته تا آب هویج و گوجه‌فرنگی و انواع و اقسام روغن‌های زیتون، آب نمک و… همگی از فرمول‌های برنزه شدن زیر اشعه آفتاب است که توسط افراد برای یکدیگر تجویز می‌شود. برخی‌ها هم معتقدند لوسیون‌های آماده کارخانه‌ای از همه بهتر و امن‌تر هستند. حالا اینکه برنزه شدن به تحمل آفتاب داغ و سوختگی و التهابات پوستی و شاید سرطان می‌ارزد یا نه، موضوعی است که به‌خودتان مربوط می‌شود و اما قبل از اینکه عینک و حوله و شیشه روغن زیتون را بردارید و خود را در میان آفتاب سوزان و دستگا‌های سولاریوم رها کنید کمی هم به مضرات تابش نور مستقیم خورشید بر بدنتان فکر کنید.

  • پیری زودرس در انتظار آفتاب سوخته‌ها

دکتر سلیمانی در این‌باره به همشهری می‌گوید: متأسفانه این روزها با فرارسیدن فصل گرما جوانان اغلب به‌منظور برنزه شدن، خود را برای آفتاب گرفتن آماده می‌کنند، غافل از آنکه مواجهه بیش از اندازه با نور آفتاب می‌تواند باعث به‌وجود آمدن لک‌های پوستی مانند کک ومک روی صورت، سر شانه‌ها، پشت، قفسه سینه و نیز دست‌ها و بازوها شود، همچنین آفتاب می‌تواند زمینه پیری زودرس پوست و ابتلا به سرطان‌های پوستی در سال‌های آینده را فراهم کند. مضرتر از این عادت استفاده از سالن‌های سولاریوم است که سرطان زا بودن آنها به اثبات رسیده است. متأسفانه تعداد قابل توجهی از افراد بدون توجه به هشدارهای متخصصان پوست همچنان از این کابین‌ها برای برنزه شدن موقت استفاده می‌کنند. نتایج یک پژوهش‌ نشان داده است کسانی که بیش از یک‌بار در ‌ماه به سولاریوم می‌‌روند، حداقل 55درصد بیشتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به ملانوم بدخیم قرار می‌گیرند. ملانوم بدخیم، بدترین نوع سرطان پوست است.

  • برنزه کردن امن یا سالم وجود ندارد

در مجموع باید گفت که هیچ پزشکی آفتاب گرفتن یا به‌اصطلاح معمول حمام آفتاب را تأیید نمی‌کند. در واقع چیزی به نام برنزه کردن امن یا سالم وجود ندارد. اما این حرف نتوانسته است مردم را از رفتن به استخر یا ساحل و آفتاب گرفتن برای به‌دست آوردن پوستی طلایی و درخشان، منصرف کند. اینکه شخصی 2 یا 3 ساعت زیر نور خورشید قرار گرفته و به‌اصطلاح حمام آفتاب می‌گیرد بسیار برای بدن خطرناک است. حتی حمام آفتاب در کنار استخر فرقی با حمام آفتاب در کنار دریا هم ندارد. تابش مستقیم آفتاب در هر جا به‌مدت زمان طولانی باعث صدمه به پوست خواهد شد. آب دریا نیز هیچ تأثیری روی برنزه‌تر شدن پوست ندارد. اما آنچه دراستخرهای روباز بیشتر از همه به چشم می‌آید روغنی است که روی آب جریان دارد.سلیمانی در این‌باره هم می‌گوید: روغن‌های مختلف که روی بدن افراد برای بهتر برنزه شدن مالیده می‌شود خود می‌تواند منبعی جهت ورود میکروب‌ها و ایجاد بیماری‌های پوستی باشد. به همین دلیل رعایت نکات ایمنی از مهم‌ترین موضوعات است که متأسفانه در استخر‌های روباز رعایت نمی‌شود.

  • خشکی پوست

وی می‌گوید:به‌علت جریان هوا در محل استخرهای روباز، چنانچه فرد بعد از شنا خود را خشک نکند و نپوشاند، به‌تدریج دچار خشکی پوست می‌شود، خصوصا افرادی که پوست خشک دارند و یا دارای زمینه آتوپیک (اگزمای ارثی) هستند. اینگونه افراد، بعد از استخر احساس سوزش و خارش در پوست می‌کنند و می‌باید علاوه بر خشک کردن بدن و پوشاندن آن، از کرم‌های مرطوب‌کننده و نرم‌کننده نیز استفاده کنند.

  • روایت افراد آسیب‌دیده از حمام آفتاب‌

مهناز.ه، درباره مشکلات ناشی از حمام آفتاب می‌گوید: اولین باری که تصمیم گرفتم پوستم را برنزه کنم، به یک استخر رو باز رفتم و از ساعت 10صبح تا 3بعد ازظهر زیر آفتاب بودم. نمی‌‌دانستم که باید یک ربع تا نیم ساعت زیر آفتاب بخوابم. فکر می‌‌کردم هر چه بیشتر زیر آفتاب بمانم پوستم خوش‌‌رنگ‌تر می‌شود. وقتی بلند شدم تمام بدنم جلز و ولز می‌‌کرد. درد شدیدی در پوستم داشتم.آن شب تا صبح تنم می‌سوخت انگار آب جوش روی بدنم ریخته باشند. فردا پوستم پر از تاول‌های ریز و درشت شده بود. دکتر رفتم. تجویز دکتر آمپول و کلی پمادهای سوختگی بود برای فرونشاندن التهاب و حساسیت پوستم.

زهرا. م ،در این باره می‌گوید: در هفته 2بار آفتاب می‌گرفتم اوایل مشکلی نداشتم اما کم کم متوجه شدم که پوستم دچار کک و مک و چین و چروک شده است.بعد از مدتی هم بدنم شروع کرد به پوست پوست شدن و سوزش و التهاب. این در حالی بود که من فقط دوست داشتم پوستم تیره شود و حالا چند ماهی‌ است که دچار بیماری پوستی شده‌ام و تحت درمان هستم. پزشکان می‌گویند به‌دلیل آفتاب سوختگی شدید و آلودگی آب استخر به این مشکل دچار شده‌ام.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ