راهکارهای درمانی برای مادران شیرده

خانم ها در دوران شیردهی با مشکلات زیادی مواجه می شوند. از جمله این مشکلات زخم شدن نوک سینه مادر درحین شیردهی به نوزاد است.

برای برطرف کردن این مشکل برخی راهکارهای درمانی موثر در اختیار بانوان قرار میدهیم که بد نیست در ادامه مطلب بخوانید.

آسیب دیدگی سینه مادر در دوران شیردهی
 شیر دادن به نوزاد، می‌تواند شما را با حس‌های جدیدی آشنا کند اما درد نوک پستان هم یکی از آن‌ها است. اگر هرگونه ناراحتی به هنگام چفت شدن دهان نوزاد بر روی پستان می‌کنید، به سرعت با پزشک یا پرستار در میان بگذارید تا اگر مشکلی وجود دارد رفع شود و ادامه شیردهی منجر به آسیب رسیدن به نوک پستان و بدتر شدن شرایط نشود.

علت بروز زخم یا شقاق در نوک پستان
در برخی از خانم‌ها علت درد نوک پستان، زخم، ترک یا خونریزی نیست بلکه به دلیل وجود نوعی عفونت قارچی هم در نوک پستان و هم در دهان نوزاد است که برفک نامیده می‌شود. قبل و بعد از شیر دادن به نوزاد، خوب نوک پستان‌هایتان را بررسی کنید. رنگ آن‌ها باید طبیعی باشد و پس از شیردهی شکل خود را از دست ندهند.

اگر با خونریزی مواجه شدید، نگاه کنید که دقیقا کدام قسمت دچار خونریزی شده است. ممکن است ترک یا زخمی در نوک پستان به وجود آمده باشد که دچار خونریزی شده است. گاهی اوقات ممکن است علت قرمزی نوک پستان، ساییده شدن زبان نوزاد به نوک پستان باشد.

درمان زخم نوک پستان در دوران شیردهی
– وضعیت مناسبی را برای شیر دادن انتخاب کنید که دهان نوزاد کاملا بر روی پستان چفت شود. از یک بالش در پشت و روی پاهایتان استفاده کنید تا تکیه گاهی هم برای شما و هم نوزاد باشد.

– به دهان نوزاد نگاه کنید که تمامی هاله قهوه‌ای رنگ پستان در دهانش قرار گرفته باشد.

– زمانی که پستان به درستی در دهان نوزاد قرار گرفت، چند نفس عمیق بکشید، شانه‌هایتان را رها کنید و تکیه دهید و اجازه دهید نوزاد هم در آرامش باشد.

– با هر بار مکیدن شیر، باید درد کمتری احساس کنید. دقایق اول شیردهی ممکن است با ۱۵ تا ۳۰ ثانیه درد همراه باشد اما با گذشت زمان درد کمتر می‌شود.

– از ضمادهای طبیعی مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون استفاده کنید. پس از هر مرحله شیردهی یا دوشیدن شیر، نوک پستان و اطراف آن را با روغن بپوشانید. نیازی نیست پیش از هر بار شیر دادن آن را پاک کنید زیرا برای نوزاد ضرر ندارد.

– ممکن است بنا به تجویز پزشک، نیاز باشد برای درمان از مقداری پماد آنتی‌بیوتیک کمک بگیرید. این پماد را باید حتما پیش از شیر دادن یا دوشیدن آن پاک کنید.

– یکی دیگر از راه‌های ترمیم شقاق نوک پستان، این است که شیرتان را بر روی نوک پستان بمالید و اجازه دهید رطوبت شیر بر روی آن بماند و خشک شود.

– از لباس زیرهای کاملا نخی استفاده کنید تا جریان هوا به بهبود زخم‌ها کمک کند.

– بهتر است برای چند روز به جای اینکه مستقیم به نوزاد شیر بدهید، شیرتان را بدوشید. اگر هیچ کدام از این راهکارها کمکی نکردند و زخم‌ها طی ۲ تا ۳ روز بهبود نیافتند با پزشکتان صحبت کنید. پمادها و داروهای زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بهترین راهکارهای مبارزه با برفک دهان در نوزادان اگر احساس می‌کنید که دچار عفونت قارچی شده‌اید، اولین کاری که باید بکنید این است که با پزشکتان تماس بگیرید. پس از آن باید به کمک خشک و تمیز نگه داشتن نوک پستان و استفاده از پمادهای ضدقارچ و آنتی‌بیوتیک به دنبال درمان آن باشید.

کارهایی که می‌توانید برای نوزاد انجام دهید 
– تمامی لباس زیرها و لباس‌های شیردهی‌تان را در آب جوش بیاندازید تا بقایای عفونت قارچی از بین برود. – نوزادتان را کامل بررسی کنید تا مطمئن شوید که به عفونت مبتلا نشده است. به دهان و محل پوشک او توجه کنید. معمولا نوزادانی که در معرض عفونت قارچی برفک قرار می‌گیرند، در ناحیه پوشک دچار قرمزی، جوش چرکی و بثورات جلدی می‌شوند.

– ناحیه پوشک را خشک و تمیز نگه دارید و مرتب پوشک او را تعویض کنید. هر زمانی که امکان دارد او را باز بگذارید تا هوا بخورد و زیاد اذیت نشود.

– اگر درد ندارید خودتان به او شیر دهید تا آرامش بیابد و کمتر سوزش را احساس کند. اما اگر خودتان هم درد دارید، بهتر است ۲ تا ۳ روز از شیر خشک استفاده کنید و در این مدت مرتب از پمادها استفاده کنید. پس از گذشت ۳ روز از آغاز داروها و بهبودی نوک پستانتان، می‌توانید شیرتان را بدوشید و با شیشه به او بدهید.

– درباره داروهایی که ممکن است لازم باشد برای نوزاد استفاده کنید از پزشک خودتان یا متخصص اطفال سؤال کنید.

توصیه های تغذیه ای مادران شیرده

منبع: سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ