توصیه های سلامت دکتر علیرضا یارقلی پژوهشگر طب سنتی

پانته آ توتونپیان
تمام توصیه های دکتر علیرضا یارقلی،پژوهشگر طب سنتی را در این مطلب بخوانید.

پنجشنبه شب  دکتر «علیرضا یارقلی» پژوهشگر طب سنتی مهمان خندوانه بود و نکاتی بسیار جالب و شنیدنی ازاین گفتگو می توان برداشت کرد. درابتدای گفتگو، رامبد جوان درباره خنک شدن وتحمل روزهای گرم تابستان سوال کرد، وآقای دکتر پاسخ داد: نوشیدنی خنک، هندوانه و سکنجبین استفاده کنید.

در ادامه دکتر یارقلی از سوابق و حیطه کاری خود توضیحاتی فرمودند: من از حدود 20 سال پیش دراین حوزه فعالیت می کنم، الان دستیار دکترای تخصصی این رشته هستم. این رشته از سال 86 رشته دانشگاهی شده است و دوستانی که پزشک هستند به مقطع Phd طب سنتی ورود می کنند.

بنده سال 73 روزنامه نگاری آغاز کردم، با حوزه گیاهان دارویی و از مخالفان طب سنتی بودم، گیاهان دارویی با طب سنتی تفاوت هایی دارند، به این صورت که در گیاهان دارویی نگاه فیتوتراپی داریم، مثلا نعنا چه اجزایی دارد و این اجزا چه تاثیری در بدن دارند ولی در طب سنتی نگاه کلی به گیاهان داریم، مثلا هرگیاه چه طبیعتی دارد، گرم یا سرد است و چه تاثیری دارد.

درهمان دوران به من گفتند که موسسه ای تشکیل شده که در حوزه طب سنتی فعالیت می کند و ازمن بعنوان عضو حجامت خواستند که وارد موسسه شوم، با خودم فکر کردم که به این موسسه ورود کنم و از خودشان استفاده کنم و علیه خودشان بنویسم. روز دوم یا سوم ورودم، خودم را حجامت کردند و از سال 75 به صورت رسمی دراین فضا فعالیت می کنم و بسیار فضای جذابی است و هرچه مطالعه میکنم متوجه می شوم که خیلی بیسوادم.

ما براساس مزاج ها تقسیم بندی می کنیم گرمی  و سردی و رطوبت و خشکی. اصولا کمدین ها گرم هستند و هرچه تحرک بیشتری داشته باشند خشک بودنشان هم بیشتر است. یک روز میتوان مرطوبتر بود و یک روز گرمتر، وقتی سرحال تر هستیم گرمتر و هربار که خبر خوب میشنویم مرطوبتر هستیم. خیلی مواقع از هیبت بدن و چهره و وزن می توانیم مزاج راتشخیص دهیم، بطور مثال انسان های چاق مرطوبترند. مثلا بنده گرم و مرطوب هستم ولی با بالا رفتن سن مزاج تغییر می کند. معمولا در دوران رشد از کودکی الی 25تا 30 سالگی گرم و تر هستیم، در سن جوانی از 30 تا 40 سالگی رطوبت کمتر می شود و گرم و خشک می شویم و هیجانات و پرخاشگری بیتشر می شود. وقتی وارد 40 سالگی میشویم حرارت کمتر میشود و مقداری هم خشکی از قبل داشتیم و درنهایت سرد و خشک می شویم و در نهایت، در سن60 سالگی یک رطوبت غیر خوب به ما اضافه می شود.

دکتر یارقلی تاکید کردند که سوسیس و کالباس به دلیل سودازا بودن مناسب نیستند. دوغ همراه غذا و برای معده های سرد و افرادی که سن بالاتری دارند نوشیدنی مناسبی نیست ولی برای جوان ها که معده های گرم دارند مناسب است، البته نه به همراه غذا، بعنوان یک نوشیدنی مستقل. درکل نوشیدنی ها و سالادها و ماست باید یک ساعت قبل غذا و دوساعت بعد غذا مصرف شوند. زیتون، رب انار و نعنا در سرسفره باید مصرف شوند،تاکید بیشتر پزشکان به مصرف فقط غذا در سرسفره هستند. ماست یک غذای کامل است و باید با افزدونی هایی مانند خیار و نعنا و کشمش مخلوط شود تا سردی آن گرفته شود و بعنوان غذا در ظهرتابستان مصرف شود. درواقع برای هضم غذا به یک حرارت و رطوبت مناسب نیاز هست که وقتی هرکدام ازاین ها کم یا زیاد شود دچاره عارضه می شویم، با مصرف ماست همین اتفاق می افتد.

  • چای یک نوشیدنی گرم و خشک وبسیار سودازا است. چای کم رنگ بهترین نوع چای است. چای پررنگ به هیچوجه توصیه نمی شود.
  • مورد بعدی خرما است، خرما را باید درجایی مصرف کرد که نخل رشد می کند مانند جنوب کشور، تهران محل مصرف خرما نیست.
  • اگر چربی خون ندارید درصبحانه حتما کره مصرف کنید، درصبحانه به هیچ وجه میوه مصرف نکنید.
  • بهترین ساعت خواب سرشب تا سر صبح است، مثلا 11 شب تا 5 صبح بخوابید.
  • در صبحانه پنیر نخورید. پنیرهای مرطوب را با عسل بخورید بهتراست.
  • در طب سنتی خوردن عسل به همراه چای مشکلی ندارد.

از صبح که از خواب بیدار می شویم از الفاظ ولحن خوب و مثبت استفاده کنیم تا بدن خوب و سرحالی داشته باشیم، کسی که بدن سرحالی دارد سلول های سرطانی کمتر می تواند آزرده کند، در روز بدن سلول های سرطانی زیادی را تولید می کند که اگر بدن کم نیاورد می تواند آنها را نابود کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
نازنین محمدی

نازنین محمدی

1398-10-25 - 12:09 پاسخ

سلام من میوم پنج سانتی در رحمم دارم. می خوام ببینم با طب سنتی درمان میشه. چون دکتر گفته باید عمل کنی رحمت رو دربیاریم.ممنون میشم راهنمایی کنید

حسن نیکبخت

حسن نیکبخت

1396-04-31 - 08:31 پاسخ

سلام ، آقای دکتر در برنامه خندوانه به موضوع ظریفی اشاره کردند و ادامه ندادند ، اینکه خرما باید در جنوب و در کنار درخت نخل خورد ! یعنی اینکه هر نوع محصولی رو باید در محل تولید آن و شرایط آب و هوایی اون استفاده کرد ، پس برنج رو هم ترجیحا" باید فقط در شمال کشور مصرف کرد ؟ لطفا" برنامه ایی برای تغذیه کسانی که در مناطقی غیر از شمال و جنوب زندگی میکنند رو بفرمائید. با تشکر