با رژیم کاکتوس 15 کیلو لاغر شوید!

zahra
هشدار سازمان غذا و داروی جهانی درباره مد لاغری 2017

خانم‌هایی که به‌دنبال لاغری هستند، آن‌قدر هر روز جدیدترین رژیم‌ها را جست‌وجو می‌کنند که منبع اطلاعاتی کاملی از رژیم‌ها هستند. در این بین دنیای مد و تبلیغات هم بیکار ننشسته و هر روز بیشتر بر عطش رژیم‌های لاغری می‌افزایند. شاید تا به حال کاکتوس را به‌عنوان یک گیاه زیبا و مقاوم می‌شناختید که حال و هوای خانه‌تان را بهاری می‌کند. اما باید بگوییم جدیدترین تبلیغات، عصاره کاکتوس و محصولات حاوی آن را به سفره غذایی آورده و از آن به‌عنوان یک رژیم لاغری عجیب نام می‌برند. این تبلیغات ادعا می‌کنند که با خوردن عصاره یا کپسول نوعی کاکتوس می‌توانید به‌راحتی لاغر شوید. در این مطلب می‌خواهیم اطلاعات بیشتری راجع به این موضوع دراختیارتان قرار دهیم. هانیه جباریان، مشاور رژیم و تغذیه، در این مطلب به ما کمک کرد. 

از کجا سر و کله‌اش پیدا شد؟
بعد از اینکه صنعت نوشیدنی‌ها به آب‌های بسته‌بندی و آبمیوه‌های جدید مثل آب نارگیل، آلوئه‌ورا و… رسید، حالا نوبت یک ابداع جدید برای کسانی بود که تمایلی به نوشیدن آب معدنی نداشتند. این بار تبلیغات آب نوعی کاکتوس را به‌عنوان یک نوشیدنی خاص نشانه گرفتند که بیشتر برای هیدراته نگه داشتن بدن ابداع شد. استفاده از نوع خاصی از کاکتوس ابتدا در مناطق گرمسیری مثل آفریقا، مکزیک و… برای غلبه بر کم‌آبی، حفظ آب بدن و جلوگیری از گرسنگی رواج یافت. کم‌کم دانشمندان به خواص مختلف این گیاه پی برده و اکنون عصاره کاکتوس به‌عنوان یک نوشیدنی سالم در فروشگاه‌ها و به‌صورت بسته‌بندی به فروش می‌رسد. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و جریان خواص کاکتوس ها برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام موضوع تازه‌ای است که برخی کمپانی‌های تولید کننده مکمل های غذایی و دارویی در جهان آن را دنبال می‌کنند.

کاهش اشتها با  کاکتوس !
مورد دیگری که اخیرا برخی از مردم به استفاده از آن ترغیـــب شــده‌اند، محصولاتی است که از میوه گیاهی آفریقایی به نام هودیا ساخته شده و در برخی از فروشگاه‌های ایران نیز عرضه می‌شود.  این کپسول‌ها، پودر نوعی گیاه شبیه کاکتوس به‌نام aidooH است که به مد جدید دختران جوان تبدیل شده است. در ابتدا، قبایلی از آفریقای‌جنوبی، به‌طور سنتی هودیا را برای برطرف کردن گرسنگی در طول قحطی و سفرهای طولانی‌مدت استفاده می‌کردند. در حال حاضر گفته می‌شود که هودیا می‌تواند برای سرکوب اشتها و کنترل ضربه‌های مربوط به اختلال خوردن غذا استفاده شود. 

تحقیقات چه می‌گوید؟ 
وب‌سایت Cell Health Makeover توضیح می‌دهد که گیاه هودیا حاوی مواد تشکیل‌دهنده گلیکوزید استروئیدی است. این مواد در مغز واکنش نشان می‌دهد و سطح گلوکز خون بدن را بالا می‌برد. در نتیجه، مغز به بدن می‌گوید که گرسنه نیست و اشتها را سرکوب می‌کند. براساس گزارش CBS، محققان آزمایشگاه ملی آفریقای‌جنوبی دریافته‌اند کسانی که از گیاه هودیا استفاده می‌کنند، در حدود 0001 کالری کمتر مصرف می‌کنند. با وجود این مرکز پزشکی نیویورک لنگون خاطرنشان می‌کند که تحقیقات در زمینه مکانیسم عمل هودیا در مطالعات حیوانی انجام شده، بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا هودیا در انسان‌ها هم همین خواص را دارد یا نه! 

 ادعای   کاهش وزن تا  15 کیلو در ماه                    
در تبلیغ محصولات حاوی هودیا گفته می‌شود که این ماده با تغییرات برخی مواد شیمیایی در بدن باعث می‌شود که بدن برای تامین انرژی به سمت سلول‌های چربی رفته و از آنها برای تامین انرژی خود استفاده کند. این عمل باعث می‌شود تا فرد ظرف مدت کوتاهی حداکثر چربی اضافی بدن خود را از دست داده و دارای بدنی متناسب و عاری از چربی‌های پهلو، باسن و شکم باشد. به این ترتیب شرکت‌های فروشنده این محصولات در سراسر جهان ادعا می‌کنند که این کپسول‌ها بدون عوارض جانبی هستند و با استفاده از یک دوره 30تایی از این محصولات از 5 تا 15کیلو در ماه می‌توانید کاهش وزن داشته باشید. به‌علاوه این شرکت‌های فروشنده محصولات لاغری بر گیاهی بودن این محصول تاکید دارند و با این طریق قصد دارند بر بی‌عارضه بودن و مزایای فراوان این کپسول‌ها مانور دهند. این در حالی است که سازمان غذا و داروی جهانی و تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد که برای مصرف این محصولات و مکمل های حاوی این نوع گیاه باید محتاط تر بود. 

خواص عصاره کاکتوس
هانیه جباریان، مشاور تغذیه، درباره خواص آب کاکتوس توضیح می‌دهد: استفاه از آب کاکتوس مختص نوعی خاص از این گیاه به‌نام کاکتوس گلابی است که در مکزیک می‌روید و نوعی نوشیدنی شیرین غنی از ویتامین C، املاح و اسیدهای آمینه است که می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد. مهم‌ترین نکته اثبات شده درباره مصرف آب کاکتوس، کمک به تامین آب بدن است. کسانی که به دلایل مختلف در نوشیدن آب مشکل دارند و بدن‌شان دچار کم‌آبی شده از این نوشیدنی برای تامین و حفظ آب بدن خود استفاده می‌کنند. مطالب زیادی هم درباره خواص این نوشیدنی برای شفافیت پوست و مو وجود دارد؛ به این معنا که اثبات شده، آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی در این کاکتوس می‌توانند باعث تقویت پوست و مو شوند. 
به علاوه خاصیت از بین بردن رادیکال‌های آزاد در این گیاه باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن هم می‌شود. کاهش کلسترول بد خون و درمان کبد چرب هم یکی دیگر از خواص این گیاه است که به اثبات رسیده است. البته درباره درمان دیابت هم مطالبی وجود دارد اما در حد چند تحقیق است و هنوز اثبات نشده. نکته مهم این است که تمام این خواص در صورت استفاده روزانه و به مدت چند ماه در شما ظاهر می‌شود و با یک یا دوبار استفاده فقط به هیدراته بودن و تامین ویتامین‌های بدن خود کمک می‌کنید.

چه  عوارضی دارد؟
عوارض جانبی صددرصددی درباره این نوشیدنی وجود ندارد و با دیدن چند مورد نمی‌توان آن را به عوارض جانبی ربط داد. عکس‌العمل‌هایی مثل برون ریختن راش‌های پوستی، حساسیت و… ممکن است دیده شود اما به‌عنوان عارضه جانبی نمی‌توان درنظر گرفت. البته افرادی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند باید در همه موارد دیگر خصوصا نوشیدنی‌هایی از این دست که تا به حال مصرف نکرده‌اند خیلی محتاط باشند.

آیا این نوشیدنی شما را لاغر می‌کند؟ 
جباریان، مشاور تغذیه، درباره خواص لاغری این نوشیدنی می‌گوید: نکته مهم اینکه تبلیغاتی که درباره خواص کاهش وزن این نوشیدنی می‌شود این است که هیچ تحقیقی به‌طور 100درصد این موضوع را ثابت نکرده است. تاکنون تحقیقاتی انجام شده که نتایج آن نشان می‌دهد آب این نوع کاکتوس ممکن است سبب کاهش وزن شود اما این نتایج هنوز اثبات شده نیست. گفته می‌شود این نوشیدنی می‌تواند جلوی گرسنگی را تا ساعتی بگیرد و شاید از این طریق باعث لاغری شود. به‌علاوه با پایین آمدن چربی خون توسط آب کاکتوس، ممکن است کاهش چربی بافت بدن هم اتفاق بیفتد اما هیچ یک از اینها هنوز اثبات نشده است.

آب میوه کاکتوس کافی نیست!
این مشاور تغذیه درباره استفاده از این نوشیدنی برای کاهش وزن هشدار داده و می‌گوید: هنوز برای اثبات خاصیت کاهش وزن این نوشیدنی راه زیادی مانده و نمی‌توان براساس حدس و گمان برای کسی رژیم لاغری تجویز کرد. به‌علاوه حتی اگر چنین خاصیتی برای آب کاکتوس اثبات شود، نمی‌توان رژیمی تجویز کرد که فقط یک ماده غذایی در آن باشد، چراکه همه می‌دانیم رژیم‌های تک غذا خطرات زیادی برای سلامت به‌دنبال دارد. به‌عنوان مثال نوشیدن فقط آب کاکتوس با هدف لاغری، اگرچه ویتامین C، آب بدن، آنتی‌اکسیدان‌ها و برخی دیگر از مواد موردنیاز بدن را تامین می‌کند اما کمبود موادی مثل کلسیم، آهن، فسفر، فیبر، پروتئین، ویتامین‌های گروه B و دیگر ویتامین‌های اصلی بدن و بسیاری دیگر از مواد مغذی بدن به‌دنبال خواهد آمد. بنابراین نوشیدن آب کاکتوس حتی اگر خواص کاهش وزن داشته باشد، حتما باید همراه با رژیم و ورزش باشد و به‌عنوان یک مکمل به آن نگاه شود. 

هشدار جدی سازمان غذا و داروی آمریکا 
باوجود تمام ادعاهایی که درباره استفاده از این گیاه برای لاغری وجود دارد، سایت رسمی سازمان غذا و داروی آمریکا حجت را تمام کرده و طی اطلاعیه‌ای مضرات استفاده از محصولات حاوی هودیا را اعلام و منتشر کرده است: تجزیه و تحلیل آزمایشگاه ADF (سازمان غذا و داروی آمریکا) تایید کرد که aidooh حاوی سیبوترامین است؛ سیبوترامین یک ماده کنترل شده است که از اوایل سال 0102 به دلایل مربوط به سلامت از بازار ایالات‌متحده حذف شد. به گزارش اطلاعیه این سازمان استفاده از محصولات تولید شده با هودیا تهدیدی برای مصرف‌کنندگان است زیرا سیبوترامین به میزان قابل‌توجهی باعث افزایش فشارخون یا ضربان قلب در برخی بیماران می‌شود. به‌علاوه این ماده ممکن است در بیماران مبتلا به سابقه بیماری عروق کرونر باعث افزایش احتمال نارسایی احتقانی قلب، آریتمی یا سکته مغزی باشد. این محصول همچنین ممکن است با  سایر داروهایی که فرد مصرف می‌کند،  تداخل داشته باشد. ADF در انتهای این اطلاعیه به صراحت هشدار می‌دهد که مصرف‌کنندگان باید فورا استفاده از این محصول را متوقف کنند و آن را دور بریزند. مصرف‌کنندگان که عوارض جانبی منفی را تجربه کرده‌اند باید در اسرع‌وقت به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنند.

منبع: مجله سیب سبز

دلیل شکست رژیم لاغری چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ