10غذای خواب آور را بشناسید!

faateme1366
خواب‌آلودگی پس از صرف غذا تا حد زیادی بر اثر غذاهایی که می‌خوریم، ایجاد می‌شود و راحت‌ترین راه‌حلش یک چُرت کوتاه ده تا 15 دقیقه‌ای است که البته خیلی اوقات امکانپذیر نیست، اما می‌توانید با تغییراتی کوچک در انتخاب‌های غذایی خود از شدت این خواب‌آلودگی بکاهید.

مواد غذایی زیر باعث ایجاد احساس خواب‌آلودگی می‌شوند:

بادام

بادام سرشار از تریپتوفان است. این آسیدآمینه موجب تحریک ترشح هورمون خواب‌آور ملاتونین می‌شود. بادام همچنین حاوی منیزیم فراوان است که باعث شل شدن عضلات و احساس خواب‌آلودگی می‌شود.

لبنیات

مصرف لبنیات برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری است، اما در نحوه مصرف و زمان مصرف لبنیات باید بسیار محتاط باشید. محصولات لبنی حاوی اسیدآمینه تریپتوفان و نیز سرشار از کلسیم هستند؛ این ترکیبات در ایجاد احساس خواب‌آلودگی مؤثر شناخته شده‌اند. پنیرهای سِفت از لحاظ ایجاد خواب‌آلودگی قوی‌ترند، زیرا از کلسیم نسبتا بالاتری برخوردارند. جالب است بدانید مصرف پنیر با نان خواب‌آلودگی بیشتری ایجاد می‌کند، چون تأثیر تریپتوفان در حضور کربوهیدرات‌ها پررنگ‌تر می‌شود.

موز

قند موجود در موز موجب دسترس‌پذیرتر شدن تریپتوفان برای مغز می‌شود. موز همچنین سرشار از پتاسیم و منیزیم است که هردوی این مواد معدنی در شل شدن عضلات و ایجاد احساس خواب‌آلودگی نقش دارند.

گردو

گردو نیز تا حدودی موجب خواب‌آلودگی می‌شود، البته نه به اندازه‌ بادام، زیرا در گردو، تریپتوفان کمتری نسبت به بادام یافت می‌شود، اما مطالعات نشان داده است مصرف گردو موجب افزایش سطح هورمون ملاتونین در خون می‌شود.

گیلاس

این میوه بسیار لذیذ به‌علت افزایش سطح ملاتونین موجب خواب‌آلودگی می‌شود؛ البته، مصرف چند دانه گیلاس بی‌تأثیر است، اما مثلا یک لیوان آب گیلاس می‌تواند خواب‌آلودگی ایجاد کند.

بابونه

بابونه، حاوی اسیدآمینه گلیسین است که موجب آرامش سیستم عصبی و شل شدن عضلات می‌شود؛ بنابراین، در مصرف چای بابونه محتاط باشید.

تخم کدو

تخم کدو حاوی مقادیر فراوانی تریپتوفان، روی و منیزیم است. تمامی این مواد دارای اثر آرامبخش روی سیستم عصبی است و موجب شل شدن عضلات می‌شوند.

جوی دوسر

جوی دوسر حاوی تریپتوفان، ویتامین‌های گروه B، منیزیم و کلسیم است. همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد، این مواد در ایجاد احساس خواب‌آلودگی نقش دارند. اگر نمی‌خواهید پس از صرف صبحانه خواب‌آلود باشید، جوی دوسر را حداقل با شیر، موز یا بادام که دارای خاصیت آرامبخش هستند، مصرف نکنید.

برنج

برنج سفید دارای شاخص گلایسمی بالاست و به‌همین علت موجب خواب‌آلودگی می‌شود، اما نه فورا، بلکه بعد از سه تا چهار ساعت. اثر خواب‌آلودگی برنج جاسمین زیاد است و توصیه می‌شود در مصرف این نوع برنج محتاط‌تر باشید.

ماهی‌های چرب

اسیدهای موجود در بسیاری از انواع ماهی‌ها مانند سالمون، تُن و سایر ماهی‌های چرب سرخ‌شده موجب تشدید ترشح ملاتونین می‌شوند. این اسیدها همچنین سطح هورمون استرس خون را کاهش می‌دهند و از این رو، باعث ایجاد رخوت و خواب‌آلودگی می‌شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ