خبر بسیار مهم درباره دوره مصرف آنتی‌بیوتیک!

faateme1366
۷۲سال پس از اکتشاف بزرگ آلکساندر فلمینگ، نظریه او درباره مصرف آنتی‌بیوتیک و پنی‌سیلین نقض شد.

اخیراً گروهی از متخصصان برجسته دانشگاه آکسفورد هشدار دادند که پزشکان باید بیماران را از مصرف همه‌آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده برای بیماری‌شان منع کنند؛ چراکه مصرف بیشتر آنتی‌بیوتیک پس از بهبودی کامل باعث مقاومت میکروبی می‌شود.

به گزارش همشهری، در واقع بیماران باید تا زمانی که احساس می‌کنند خوب نشده‌اند آنتی‌بیوتیک مصرف کنند. این در حالی است که براساس دستور‌العمل‌های سازمان جهانی بهداشت، «مصرف آنتی‌بوتیک تا انتهای دوره درمان به‌منظور جلوگیری از وخامت بیماری همیشه توصیه شده» که به‌نظر می‌رسد با این اکتشاف جدید باید در آن تجدیدنظر شود.

در تحقیقات جدیدی که به وسیله 10نفر از کارشناسان ارشد سلامت عمومی انجام شده و نتیجه آن در مقاله‌ای در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده، ادعا شده که توصیه سازمان بهداشت جهانی عملا خطر عفونت میکروبی را بیشتر می‌کند.

به اعتقاد دکتر مارتین لولین پروفسور بیماری‌های عفونی و یکی از نویسندگان این مقاله، به لحاظ تاریخی رعایت دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به‌دلیل ترس از بازگشت بیماری همیشه توصیه شده است. وی می‌گوید: ایده‌ای که مبتنی بر بازگشت شدید‌تر بیماری و یا ابتلا به بیماری‌های خطرناک دیگر درصورت مصرف ناکامل آنتی‌بیوتیک است، مربوط به زمان کشف آنتی‌بیوتیک‌ پنی‌سیلین توسط الکساندر فلمینگ در سال1945 می‌شود. او در سخنرانی خود در مراسم دریافت جایزه نوبل گفته بود : «اگر پنی‌سیلین مصرف می‌کنید به اندازه کافی مصرف کنید».

ولی در مقاله جدید متخصصان اعلام کرده‌اند که مصرف آنتی‌بیوتیک به‌مدت طولانی احتمال مقاومت را بالا می‌برد. مصرف هرگونه‌ای از آنتی‌بیوتیک می‌تواند این امکان را به‌گونه‌هایی از باکتری‌ها بدهد که روی پوست و روده رشد کنند و با مصرف طولانی‌تر آنتی‌بیوتیک این‌گونه‌ها مقاوم‌تر شوند. مقاومت آنتی‌بیوتیکی سالانه 12هزار نفر در بریتانیا را به کام مرگ می‌کشاند و کارشناسان تخمین می‌زنند که میزان مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان پستان با این دلیل بیشتر از این رقم‌ها باشد.

این متخصصان همچنین هشدار دادند که هر بیمار نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها واکنش متفاوتی نشان می‌دهد و دستورالعمل‌های فعلی که برای همه یکسان است کارساز نیست؛ عده‌ای کمتر و عده‌ای به دوز بیشتری نیاز دارند.

آلیسون‌هولمز، پروفسور بیمار‌های عفونی دانشگاه امپریال کالج لندن، از همکاران این پژوهش گفت: جای شگفتی است که هنوز بسیاری از پزشکان مدت زمان مطلوب مصرف دارو را نمی‌دانند و تصور نمی‌کنند که مصرف طولانی باعث مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شود. از آنجایی که مصرف دوره کامل دارو همیشه تبلیغ شده است، حال تغییر نگرش مردم در مورد مصرف کمتر آنتی‌بیوتیک‌ها نیز نیاز به زمان بیشتری دارد.

به گفته پروفسور هلن استوکس‌لمپارد، رئیس کالج سلطنتی پزشکان عمومی، دوره‌های مصرف آنتی‌بیوتیک تصادفی نیستند، آنها باید با شرایط اختصاصی فرد بیمار تنظیم و هر چه کوتاه‌مدت‌تر شوند. مثلا برای عفونت ادراری، در اغلب موارد مصرف 3روز آنتی‌بیوتیک کافی است.

لازمه تشخیص نشانه‌های بهبود بیماری در افراد، آموزش آن نشانه‌هاست. تا آن زمان به اعتقاد دکتر دام‌سالی دیویس بهتر است به همان توصیه قدیمی عمل شود. هر چند موضوع مقاومت آنتی‌بیوتیکی هم‌اکنون به جایی رسیده که تغییر در تجویز قوانین با پیشرفت‌های جدید دیر شده است.

با این حال به اعتقاد پروفسور جودی لیندسی استاد دانشکده بیماری‌های میکروبی دانشگاه سنت جورج لندن باید برای اثبات این تحقیق زمان بیشتری صرف شود؛ چرا که شواهد مصرف به اندازه و یا براساس گایدلاین‌ها برابر است؛ ضمن اینکه مدت مصرف آنتی‌بیوتیک برای برخی بیماری‌ها مانند سل بسیار حیاتی است.

  • مقاومت آنتی‌بیوتیکی به روایت عدد

193کشور اعلامیه سازمان ملل را برای مقابله با تهدید مقاومت آنتی‌بیوتیکی امضا کرده‌اند.
700هزار نفر در سال به‌دلیل بیماری‌هایی مانند HIV، مالاریا و TB ناشی از مقاومت آنتی‌بیوتیکی جان خود را از دست می‌دهند.
10میلیون نفر تا سال 2050 براساس پیش‌بینی‌های سازمان ملل به‌علت مقاومت آنتی‌بیوتیکی و عدم‌کشف آنتی‌بیوتیک جدید می‌میرند.
یک چهارم تجویز‌های آنتی‌بیوتیک در سال 2015 غیرضروری بوده است.
2.7میلیون آنتی‌بیوتیک در انگلستان در سال2016 نسبت به سال قبل کمتر تجویز شده‌ و دلیل آن افزایش آگاهی بیماران و پزشکان است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ