ارتباط اندومتریوز با درد های قاعدگی

samiira
دردهای دوران قاعدگی گاهی می توانند فرد را از انجام کارهای روزمره باز دارند. در صورتی که اگر این دردها بیشتر از دو روز طول بکشند و پس از پایان یافتن دوره قاعدگی، درد همچنان باقی مانده باشد، لازم است جهت بررسی اندومتریوز با پزشکتان مشورت کنید

گاهی اولین و تنها نشانه اندومتریوز، ایجاد مشکل در بچه دار شدن است .یک سوم زنانی که ناباروری با علت ناشناخته دارند به اندومتریوز مبتلا هستند. ممکن است جوشگاهها و ایجاد چسبندگی در بافتها علت ناباروری باشد.خبر خوب این است که درمان دارویی در درمان ناباروری ناشی از اندومتریوز موثر است و بارداری خودش می تواند علایم اندومتریوز را بهبود بخشد. ولی معمولا آندومتریوز با درد های قاعدگی همراه و مرتبط  می باشد به همین جهت به شرح بیشتری از آندومتریوز و رابطه آن با کیفیت دوره های قاعدگی می پردازیم.

 

چه عاملی باعث اندومتریوز می شود؟

هنوز دانشمندان دقیقا نمی دانند که علت رشد خارج رحمی بافت اندومتر ( آستر رحم ) چیست. اما فرضیه های متعددی وجود دارند. ارث نقش مهمی در بروز اندومتر ایفا می کند .مهاجرت سلولهای اندومتر به محوطه لگن در زمان پریود از طریق برگشت خون قاعدگی و یا در طی عمل سزارین نیز ازفرضیه های دیگر است. اختلال در سیتم ایمنی نیز می تواند این پدیده را تشدید کند.

 

چه کسانی در معرض اندومتریوز هستند؟

اندومتریوز در زنان زیر شایعتر است:

زنان در دهه ۳۰ و ۴۰ زندگی

زنان بدون فرزند

زنان با پریودهای طولانی تر از ۷ روز

زنان با سیکلهای کمتر از ۲۸ روز

شروع پریود قبل از ۱۲ سالگی

زنانی که مادرو خوهرانشان مبتلا به اندومتریوز بوده اند.

 

تشخیص:

پزشک شما می تواند با یک معاینه، لگن، تخمدانها، رحم و دهانه رحم را برای بررسی موارد غیر طبیعی مورد بررسی قرار دهد. یک معاینه لگنی می تواند گاهی کیستهای اندومتریوزی و چسبندگیهای ناشی از اندومتریوز را تشخیص دهد . معاینه لگن توسط پزشک متخصص همچنین برای تشخیص اندومتریوز از سایر مواردی که علائم مشابه ایجاد می کنند نیز مفید است. سونوگرافی و تصویر برداری از طریق سی تی اسکن و MRI نیز می تواند در تشخیص کمک کننده باشد. اما لاپراسکوپی (مشاهده احشای شکمی از طریق دوربین) تنها راه قطعی و مطمئن تشخیصی اندومتریوز است. پزشک شما می تواند پس از اتساع شکم شما با گاز از طریق یک برش کوچک شکمی وسیله ای را برای مشاهده وارد شکمتان کند و سپس از طریق نمونه برداری و بیوپسی به تشخیص قطعی دست پیدا کند.

 

درمان:

داروهای مسکن و ضد التهابی غیر استروئیدی مانند بروفن ناپروکسن، دردهای همراه با اندومتریوز را بهبود می بخشند، قرصهای پیشگیری از بارداری ترکیبی نیز با تنظیم میزان هورمونهای استروژن و پروژسترون دوره پریود را کوتاهتر و منظم تر می کنند و بدین ترتیب درد قاعدگی را بهبود می بخشند، مصرف قرصهای پیشگیری بدون توقف ۷ روزه میان دوره و یا قرصهای پروژسترونی، از رایجترین درمانهای دارویی اندومتریوز هستند.

البته در بسیاری از موارد اندومتریوز پس از توقف قرصها باز می گردد.درمان جراحی از طریق لاپاراسکوپی و یا عمل باز برای برداشتن چسبندگیها نیز از سایر گزینه های درمانی برای اندومتریوز است. لاپاراسکوپی امکان بارداری پس از اندومتریوز را بسیار بهبود می بخشد. در صورت عدم موفقیت درمان، انجام تلقیح از طریق IVF از آخرین گزینه ها خواهد بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ