اشتباهاتی که برای جلوگیری از ورود کودک به تخت خوابتان انجام می دهید!

samiira
یکی از دوستانم تعریف می‌کرد که برای جلوگیری از ورود کودکش به تخت‌خوابشان، به او گفته بود که شیطون رو تخت‌خواب من و بابات، شب‌ها میاد جیش می‌کنه که ظاهرا توانسته این مشکل را با فرزندش حل کند. آیا این راه‌حلی مناسبی برای ممانعت از خوابیدن کودک کنار والدین می‌تواند باشد؟

 احسان درخشانی، مشاور خانواده در گفت‌وگو با پایگاه خبری سلامانه به این پرسش پاسخ می‌دهد. 

گاهی والدین، برای جلوگیری فرزندانشان از انجام کاری که مطلوب آنها نیست، به داستان‌ها و جملاتی  متوسل می‌شوند که بتوانند به وسیله آن و با رعب و وحشت، فرزندان را  کنترل کنند. 
با توجه به ساختار فیزیولوژیکی مغزی نوپا و آموزش ندیده کودک (فعالیت بیشتر مغز کهن نسبت به کرتکس)، پیام دریافت شده توسط کودک برای تجزیه و تحلیل معنای جیش کردن شیطان در تخت‌خواب به دنبال جواب‌ها و سوال‌هایی از این دست است:

•  چرا شیطان شب‌ها به تخت‌خواب بابا مامان میره؟ چرا اونجا جیش می‌کنه؟ مگه اونجا جای دستشویی کردنه؟ مگه بابا مامان کار بدی می‌کنن که شیطون میاد سراغشون؟

•  اگه شبا شیطون میاد تو تخت‌خواب، پس یعنی سراغ منم میاد تو تخت‌خواب؟ یعنی من آدم بدیم؟ من دوست‌داشتنی نیستم؟

کودک کنجکاو ممکن است در گروه همسالان این موضوع را مطرح کند و به دلیل عدم اطلاعات کافی، گروه به خیال‌پردازی و نتایج دور از واقعیتی برسد که تا سال‌ها بعد و حتی در زندگی زناشویی این کج‌فهمی برای روابط در تخت مشکل‌آفرین شود. تختی که قرار بود منبع آرامش باشد، بلای جان خواهد شد و احتمالا این کودکان از اختلال‌های روابط جنسی در زندگی مشترک رنج خواهند برد.

این روش برای ممانعت از خوابیدن کودک در کنار والدین توصیه نمی‌شود. توجه داشته باشید استفاده از مشاور برای آگاهی بیشتر پیرامون فرزندپروری، می‌تواند برای سلامت نسل‌های بعدی و ارتباط‌های بهتر خانوادگی سودمند باشد.

توصیه هایی درباره جدا کردن اتاق کودک از والدین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ